2015-11-01, 12:00
Medlem
borrizs avatar
Enligt SAOL kan ordet Jeppe tolka som:
figur gynnare
Ordet Jeppe finns inte med i Svenska Akademiens ordbok,
Citera
2015-11-01, 12:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Enligt SAOL kan ordet Jeppe tolka som:
figur gynnare
Ordet Jeppe finns inte med i Svenska Akademiens ordbok,

Jo, jag skrev det i ett inlägg ovan. Dock finns det inte med i SAOB, men väl i SAOL.
Citera
2015-11-01, 13:13
Medlem
KungPengs avatar
Finns inte i SAOB (som nämnts).

Dyker upp i SAOL först från 1973.

Finns inte i Den Danske Ordbog (över modern danska), men väl i Ordbog over det danske Sprog (danskans SAOB) där det finns belagt sedan medeltiden ("tingsvidner" från Jylland) "som betegnelse for en dansk bondemand; ogs.: dum, enfoldig ell. kejtet person".
Citera
2015-11-01, 22:33
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Bellman skaldar om EN brandvakt som hette Jeppe. Var hittar du belägg för att brandvakter rent generellt kallades för Jeppe?

Fan, har man sagt A får man säga B … Jag hittar faktiskt inget vettigt om Jeppe, men har heller inte all tid i världen att leta …

Så här förklaras dock ordet i den officiella utgivningen av Fredmans Epistlar 1990 (alltså med Bellmanssällskapet, Statens kulturråd och hela köret):

Jeppe: Allmänt namn på den tornväktare som häll brandvakt i kyrktornen. Han larmade om eldsvåda genom att tuta i horn.

Ja … ”kyrktornen” är ju i alla fall en flertalsform, så …
Citera
2015-11-02, 06:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Skulle kunna användas pejorativt, men för mig är det mest en ganska godmodig, harmlös person. Och visst, jag skulle nog också mest använda det om en icke stadsbo.

Och ni tror att "Jeppe" används för att beskriva en icke stadsbo utanför storstäderna också?
Nedsättande ord för lantisar är ett lokalt fenomen vilket man kanske bör tänka på om man är ute efter någon sorts univrsell innebörd ab ordet.
Citera
2015-11-02, 10:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Fan, har man sagt A får man säga B … Jag hittar faktiskt inget vettigt om Jeppe, men har heller inte all tid i världen att leta …

Så här förklaras dock ordet i den officiella utgivningen av Fredmans Epistlar 1990 (alltså med Bellmanssällskapet, Statens kulturråd och hela köret):

Jeppe: Allmänt namn på den tornväktare som häll brandvakt i kyrktornen. Han larmade om eldsvåda genom att tuta i horn.

Ja … ”kyrktornen” är ju i alla fall en flertalsform, så …

Det är sannolikt att Jeppe hade flera kyrktorn på sitt ansvar. Det bör rimligtvis tolkas som att det handlar om närområdet. Jag har inte hittat någon hänvisning som anger att Jeppe är en generell beteckning på tornväktare i hela landet.
Citera
2015-11-03, 11:39
Medlem
N.Born2partys avatar
Vilket mångsidigt ord jeppe är
Vad man lär sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto