Är det någon som kan definiera ordet jeppe? För mig betyder det en typisk svensk som är lite små korkad och är lågutbildad, bor oftast på landsbygden. Vad betyder ordet för er? Alla svar uppskattas
Skulle kunna användas pejorativt, men för mig är det mest en ganska godmodig, harmlös person. Och visst, jag skulle nog också mest använda det om en icke stadsbo.
Jeppe är ett gammalt slangord för brandvakten. (Eller kanske heter det tornväktare eller nåt sånt.) Det var i alla fall ”Jeppe” som förr i världen stod på vakt i ett stadstorn och slog larm vid brandrök.
Tex sjunger Bellman om eldsvådan i Kolmätargränd:
Wer da, wer da? Larm på gatan!
Jeppe blås i tornet! Blås!
Som en gås kacklar den satan.
Klockan klämtar, vatten fås.
Jeppe är ett gammalt slangord för brandvakten. (Eller kanske heter det tornväktare eller nåt sånt.) Det var i alla fall ”Jeppe” som förr i världen stod på vakt i ett stadstorn och slog larm vid brandrök.
Tex sjunger Bellman om eldsvådan i Kolmätargränd:
Wer da, wer da? Larm på gatan!
Jeppe blås i tornet! Blås!
Som en gås kacklar den satan.
Klockan klämtar, vatten fås.
Bellman skaldar om EN brandvakt som hette Jeppe. Var hittar du belägg för att brandvakter rent generellt kallades för Jeppe?
Bellman skaldar om EN brandvakt som hette Jeppe. Var hittar du belägg för att brandvakter rent generellt kallades för Jeppe?
Jan Taliban verkar ha kontakter med det förflutna som vi övriga inte ens snuddar vid. Jag väntar ivrigt på att få den »ordekonomiska« förklaringen till detta.