• 2
  • 3
2015-10-31, 20:15
Bannlyst
Jag var på klubben där detta inträffade för cirka två veckor sedan. Då förvånades jag över hur fullpackat det var med folk där. Du kan bokstavligt talat knappt armbåga dig fram genom massorna, det är så satans proppat med folk överallt.

Jag är inte alls förvånad över hur många som dog efter att ha sett lokalen med egna ögon.
Citera
2015-10-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Såna olyckor kommer fortsätta ske i Bukarest, så länge klubbägare väljer vinst framför människoliv och myndigheter blundar för uppenbara brott som pågår. Redan nu har det kommit fram att klubbägaren valde att använda brandfarlig skumisolering eftersom det var mycket billigare än brandsäker sådan, samt att lokala myndigheter kontrollerade klubben nyligen, men valde endast att bötfälla klubben, trots att den har drivits i över två år utan tillstånd.
Då får vi hoppas att någon/några får skaka galler riktigt länge pga detta. Det kan inte vara en trevlig död att brinna inne.
Citera
2015-11-01, 21:28
Medlem
Här är lite mer information om det inträffade. Tydligen dog de två gitarristerna i bandet och sångaren ligger nedsövd med brännskador:

http://www.blabbermouth.net/news/goo...nighclub-fire/
Citera
2015-11-01, 22:34
Medlem
pancoitalianos avatar
Basisten ligger också nedsövd på sjukhus. Tyvärr kan det bli ännu mer dödsoffer. Vanligt folk har mobiliserat sig exemplariskt, genom att donera blod och erbjuda psykologiskt stöd, samt husrum för de släktingar till offren som inte bor i Bukarest; flera apotek erbjuder gratis medicin för offren och privatsjukhus ställer operationssalar och personal till förfogande. De enda som egentligen inte gör någonting är pisspolitikerna, som i vanlig stil skyller på någon annan och skjuter ifrån sig ansvaret. Jag blir inte förvånad om det ingen av de ansvariga får skaka galler och från myndighetshåll kommer det snarare skyllas på att det är offren som är skyldiga eftersom de valde att gå på konserten.
Citera
2015-11-04, 16:03
Medlem
farbror Svens avatar
Folk har demonstrerat det senaste dygnet och nu har premiärminister Ponta valt att avgå. Oklart om det blir nyval.
Citera
2015-11-09, 22:10
Medlem
47 döda nu...
Citera
2016-12-02, 14:26
Medlem
Lite sent men om detta har jag inte läst någon annanstans. Artikeln avhandlar läkemedelsförfalskning men har bäring mot bl.a vad som hände i Bukarest. Förfalskade läkemedel var en av orsakerna till att det dog många fler än det hade behövt göra.

"I början av maj demonstrerade hundratals människor i Rumäniens huvudstad Bukarest. Flera av dem bar vita munskydd med texten: ”Korruption dödar”. Några dagar tidigare hade rumänska medier rapporterat att stora mängder farliga kemikalier förekommit inom sjukvården. Läkemedelsföretaget Hexi Pharma hade under lång tid sålt desinfektionsmedel som till 90 procent bestod av andra substanser än vad etiketten angav.
.
.
.
De falska produkterna uppdagades i samband med en katastrofal brand på en av Bukarests nattklubbar förra året. 64 människor dog. En visselblåsare på Hexi Pharma avslöjade att dödsorsaken inte i första hand var brandskador. Många dog av svåra infektioner som de fick när de vårdades för sina brännskador på de sjukhus där de undermåliga desinfektionsmedlen användes."

http://fof.se/tidning/2016/11/artike...lska-mediciner

Rent generellt måste jag säga att just förfalskningsdebatten är ganska stendöd i Sverige. Antingen är vi i vanlig ordning naiva eller så anser vi att det är helt OK att kopiera allt och alla men den debatten är en annan debatt.
Citera
2016-12-02, 14:53
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite sent men om detta har jag inte läst någon annanstans. Artikeln avhandlar läkemedelsförfalskning men har bäring mot bl.a vad som hände i Bukarest. Förfalskade läkemedel var en av orsakerna till att det dog många fler än det hade behövt göra.

Att man aldrig ska upphöra att förvånas. Förfalska sterilt vatten och sprit för det är väl det som används för sårrengöring? Finns det steriliseringsmedel som innehåller antibiotika också kanske?

Detta är ju en tragisk skandal utan dess like.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in