• 1
  • 2
2015-10-30, 13:09
Medlem
Ortenspråk är uppenbarligen ett relativt nytt slangord för invandrar/förortssvenska. Möjligen används det endast lokalt (var vet jag ju dock inte). Jag hade iaf aldrig hört det förr.

Det kan ju inte heller kallas ett lånord.

Det hade dock varit trevligt om någon kunde berätta var det används.
Citera
2015-10-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ortenspråk är uppenbarligen ett relativt nytt slangord för invandrar/förortssvenska. Möjligen används det endast lokalt (var vet jag ju dock inte). Jag hade iaf aldrig hört det förr.

Det kan ju inte heller kallas ett lånord.

Det hade dock varit trevligt om någon kunde berätta var det används.
Han använder "ortenspråk" som en beskrivning av vad som kallats rinkebysvenska åtminstone sedan 80-talet. Används främst bland ungdomar i invandrartäta förorter.

Sho bre! Lyssna, jag måste gitta med arraban för jag är çok para yok efter att ayna plockade mig. Ska beckna ett hegge så det blir lättare att haffa guzz på krogen, min yarrak är sugen, du vet. Man är ju ingen bebek, len.
Citera
2015-10-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Han använder "ortenspråk" som en beskrivning av vad som kallats rinkebysvenska åtminstone sedan 80-talet. Används främst bland ungdomar i invandrartäta förorter.

Sho bre! Lyssna, jag måste gitta med arraban för jag är çok para yok efter att ayna plockade mig. Ska beckna ett hegge så det blir lättare att haffa guzz på krogen, min yarrak är sugen, du vet. Man är ju ingen bebek, len.

Hahaha underbart ☺️
Citera
2015-10-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolibumpah
Jaha. Det var tråkigt att du känner så.. Jag tycker det värkar jävligt härligt. Man har så roliga slang till korrekt svenska i orten språket. Det är uppfinningsrikt och inte mer annat än dalmål,göteborgska osv..

Det tycker jag i alla fall, Det gör Sverige mycket roligare.

Slang kan vara jättekul men förortsslangen gillar jag inte.
Citera
2015-10-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper

Okej. Här i Skåne vet vi inget om det utan det är naturligtvis rosengårdssvenska som gäller. Troligen är de rätt lika varandra i ord och uttryck men jag blir fortfarande tagen lite off guard varje gång jag hör en invandrare som inte snackar skånska...
Citera
2015-10-31, 16:31
Medlem
JanTalibans avatar
Aha, ”ortenspråk” är det språk man talar i förorten. Det var nåt nytt för mig. Då undrar jag: Är det samma ortenspråk i hela landet? Är Rinkebysvenska snarlikt Rosengårdssvenska?

Uttalet borde väl skilja lite, eller? Rosengårdssvenska har ju tex karaktäristiskt orundade o:n – så att Rosengård uttalas rivsengeård – vilket kanske inte är fallet norrut.
Citera
2015-10-31, 17:01
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Aha, ”ortenspråk” är det språk man talar i förorten. Det var nåt nytt för mig. Då undrar jag: Är det samma ortenspråk i hela landet? Är Rinkebysvenska snarlikt Rosengårdssvenska?

Uttalet borde väl skilja lite, eller? Rosengårdssvenska har ju tex karaktäristiskt orundade o:n – så att Rosengård uttalas rivsengeård – vilket kanske inte är fallet norrut.

Ja, Ortenspråket är lika i hela landet. Det är snarlika ja. Skiljer bara några få ord och lite smått i uttalet av ett antal ord.
Citera
2015-10-31, 17:50
Medlem
JanTalibans avatar
De rosengårdare jag har träffat på använder ett ganska karaktäristiskt ”eh” vid tilltal. Typ ”Eh mannen, hur mår du?”

Ja en sak till; de skulle aldrig få för sig att kalla zigenare för romer, som rikssvenskar gör. Även ordet neger används helt ogenerat.

För mig känns det ganska obekvämt att bli omnämnd som ”ni svenskar” vilket man blir av rosengårdare. Jag menar inte att det är nedsättande, men att det blir en lite obehaglig antydan av att vi inte är landsmän.
Citera
2015-10-31, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Okej. Här i Skåne vet vi inget om det utan det är naturligtvis rosengårdssvenska som gäller. Troligen är de rätt lika varandra i ord och uttryck men jag blir fortfarande tagen lite off guard varje gång jag hör en invandrare som inte snackar skånska...
Jag flyttade från Sverige innan Alliansen tog makten, och var vuxen redan då. Mitt exempel är hur det kunde låta i Stockholms förorter på 90-talet. Förutom "haffa", det har jag snappat upp från svenska rappare.
Citera
2015-11-02, 04:47
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
De rosengårdare jag har träffat på använder ett ganska karaktäristiskt ”eh” vid tilltal. Typ ”Eh mannen, hur mår du?”

Ja en sak till; de skulle aldrig få för sig att kalla zigenare för romer, som rikssvenskar gör. Även ordet neger används helt ogenerat.

För mig känns det ganska obekvämt att bli omnämnd som ”ni svenskar” vilket man blir av rosengårdare. Jag menar inte att det är nedsättande, men att det blir en lite obehaglig antydan av att vi inte är landsmän.

Heheh Där jag bor säger man "eyy" och inte "eh". Sen så säger man också bara zigenare i orten. Jag tycker det är mer rätt än "Romer". Zigenare är original ordet som användes långt före innan "zigenarna" Blev allt för smutsiga i ögonen på andra stammar.

Däremot så skulle en random "svenne" kalla en "neger" för neger här så skulle h*n bli ganska grovt trakasserad efter det. Men skulle någon från "orten" säga det så skulle det inte hända ett jota.

Rätt så komiskt tycker jag.
Citera
2015-11-05, 05:19
Medlem
johanjosefssons avatar
Värst är ju när blondiner med guldklocka skriver blattefierat stöddsråk/Svengelska, det rimmar liksom inte med deras klädstil och uppsyn. Då blir det skämskudde fram direkt.
Citera
2015-11-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolibumpah
Heheh Där jag bor säger man "eyy" och inte "eh". Sen så säger man också bara zigenare i orten. Jag tycker det är mer rätt än "Romer". Zigenare är original ordet som användes långt före innan "zigenarna" Blev allt för smutsiga i ögonen på andra stammar.

Däremot så skulle en random "svenne" kalla en "neger" för neger här så skulle h*n bli ganska grovt trakasserad efter det. Men skulle någon från "orten" säga det så skulle det inte hända ett jota.

Rätt så komiskt tycker jag.

Det där är ju ett förbannat jävla hyckleri. Du inser att de rasister som envisas med att säga neger gör det av samma skäl som att du envisas med att säga zigenare va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in