2015-10-29, 15:44
Medlem
Hej.

Som många andra är jag intresserad av läkaryrket. Skulle vilja ta det till en ny nivå och utbilda mig. Någon som har erfarenhet av att plugga läkare utomlands? Hur svårt är det att komma in? Hur är kvaliten på utbildningarna utomlands? Får du jobba i Sverige? Har man rätt till CSN?
Citera
2015-10-29, 19:12
Medlem
i1s avatar
Två bekanta har varit nere i Rumänien och Polen och studerat.

Det svåraste enligt dem, förutom studierna, är att bo så pass länge i ett annat land.
Rumänien och Polen kanske inte har samma levnadsstandard som Sverige, men fråga dig själv
om du i första hand klarar av att bo i ett annat land.

Sedan om du klarar av studier på ett annat språk.
Citera
2015-10-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victor123123
Hej.

Som många andra är jag intresserad av läkaryrket. Skulle vilja ta det till en ny nivå och utbilda mig. Någon som har erfarenhet av att plugga läkare utomlands? Hur svårt är det att komma in? Hur är kvaliten på utbildningarna utomlands? Får du jobba i Sverige? Har man rätt till CSN?

Nu har inte jag pluggat utomlands men har själv kikat lite men en läkarlegitimation inom EU gäller i hela EU i princip, du måste ändå ansöka om leg hos socialstyrelsen.

Sen länder utanför EU så är det ju test, AT-tjänst, svenskatest osv.
https://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadiannatland/lakare

Det finns ju olika upplägg på läkarprogram, i USA t ex så skall du oftast ha en valfri kandidat (vissa lärosäten nöjer sig med att du har tillräckligt många poäng för en kandidat eller nästan) varav några kurser i biologi, kemi, fyisk och ibland matematik, du behöver inte ha en kandidat i just något utav dessa ämnen.
Saknar du kandidat så har många skolor en pre medical som du får gå och när du är klar med den så blir du direktantagen till läkarprogrammet; går att läsa pre med var du vill och söka in med den men det är inga garantier doc.

Vanliga tester är GMAT och USMLE och de är viktigare än betygen, även om de ofta har krav att man skall C i snitt, sen kör de ofta på intervju, merit och intressanta kurser utöver dina naturvetenskapliga kurser, har du arbetat som ledare nånstans kan sådant vara bra.

I EU är väl 6 år vanligast, men då kan du ansöka om din legitimation direkt efter utbildningen och slipper AT-tjänst.
Senast redigerad av pmatt 2015-10-29 kl. 20:23.
Citera
2016-01-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeezy05
Kommer du inte in på läkarlinjen i Sverige kan du plugga utomlands med undervisnings språket som engelska. Du behöver inte ha A+ i alla ämnen. Kontakta mig om du vill plugga utomlands.

En fråga bara, varför ska man kontakta dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in