2015-10-29, 15:40
Medlem
Tjena det är så jag flyttade för ungefär 1-2 månader och gjorde adressändring samma tid hos skatteverket. Allt gick bra, fick hit räkningar och helt plötsligt igår fick jag ett brev från kronofogden. 1227kr.
Det står att jag ej betalat min internet räkning från min förra lägenhet, det är så att jag inte fått någon räkning hit utan det skickades förmodligen till min förra adress.
Jag ringde de och de sa att jag borde ha kontaktat företaget, att jag har flyttat och även betala den asap. Räcker det inte att göra det på skatteverket eller har jag missat något här?
Finns det något jag kan göra åt detta eller är det bara att betala räkningen ?
Citera
2015-10-29, 15:45
Medlem
Burkbubbas avatar
Det är bara att betala. Det är inte företagets ansvar att se till att du får fakturan, det är ditt ansvar.
Citera
2015-10-29, 15:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneko
Tjena det är så jag flyttade för ungefär 1-2 månader och gjorde adressändring samma tid hos skatteverket. Allt gick bra, fick hit räkningar och helt plötsligt igår fick jag ett brev från kronofogden. 1227kr.
Det står att jag ej betalat min internet räkning från min förra lägenhet, det är så att jag inte fått någon räkning hit utan det skickades förmodligen till min förra adress.
Jag ringde de och de sa att jag borde ha kontaktat företaget, att jag har flyttat och även betala den asap. Räcker det inte att göra det på skatteverket eller har jag missat något här?
Nästa gång beställer du eftersändning av post vid flytt. Bara att betala.
Citera
2015-10-29, 16:36
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Företaget har rätt, du har fel. Oavsett om räkningen kommer fram eller inte ska den betalas.

Passa på att ring runt till de företag där du är kund och adressändra hos dem också.
Citera
2015-10-29, 16:52
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Jag ringde de och de sa att jag borde ha kontaktat företaget, att jag har flyttat och även betala den asap. Räcker det inte att göra det på skatteverket eller har jag missat något här.

Du har bara ändrat folkbokföringen hos skatteverket.

Du måste ju självklart beställa en adressändring om du vill ha din post till din nya adress.
https://www.adressandring.se/privatperson
Då uppdateras deras register samtidigt med din nya adress på den posten som eftersänds.

Eller alternativt mejla samtliga företag och myndigheter som du får post/räkningar från och ge dem din nya adress.

Rekommenderar autogiro annars så slipper man såna här problem.

Ansvaret ligger hos dig, inte företaget. Så du måste tyvärr betala den där räkningen.
Citera
2015-10-29, 17:41
Medlem
Tack för svaren. Har betalat det nu, får nog bara skärpa mig till nästa gång.
Citera
2015-10-30, 07:02
Medlem
Ska tilläggas att massor med företag påstår sig köra en koll mot adressregistret, så det ska i teorin räcka att adressändra hos skatteverket.

I praktiken fungerar det dock dåligt som du märker.

Ta tillfället i akt att ringa runt till övriga företag du får pappersräkningar ifrån, och se till att din adress är korrekt. Byt sedan till efaktura snarast, eftersom dessa följer med vid flytt.
Citera
2015-10-30, 09:42
Medlem
Enydrions avatar
räkningar som man brukar få, får man själv hålla reda på, de kan faktiskt tom strunta i att skicka ut dem, man är ändå skyldig att betala tex hyran - den metoden användes av ett kommunalt bostadsbolag, när det var vissa hyresgäster de ville bli av med, då skickade man ingen hyresavi till dem, och då betalade inte hyresgästen och kunde då vräkas för att inte ha betalt hyran.
Citera
2015-10-31, 22:17
Bannlyst
Citat:
Tjena det är så jag flyttade för ungefär 1-2 månader
och gjorde adressändring samma tid hos skatteverket.

fick hit räkningar och helt plötsligt igår fick jag ett brev från kronofogden.
1227kr.
Det står att jag ej betalat min internet räkning från min förra lägenhet
det är så att jag inte fått någon räkning hit
utan det skickades förmodligen till min förra adress.
Jag ringde de och de sa att jag borde ha kontaktat företaget,
att jag har flyttat
och även betala den asap.

Räcker det inte att göra det på skatteverket

Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Det är bara att betala.
Det är inte företagets ansvar att se till att du får fakturan,
det är ditt ansvar.

Citat:
Tack för svaren. Har betalat det nu, får nog bara skärpa mig till nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Ska tilläggas att massor med företag påstår sig köra en koll mot adressregistret,

så det ska i teorin räcka att adressändra hos skatteverket.

I praktiken fungerar det dock dåligt som du märker.

Ta tillfället i akt att ringa runt till övriga företag du får pappersräkningar ifrån,
och se till att din adress är korrekt.
Byt sedan till efaktura snarast, eftersom dessa följer med vid flytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
räkningar som man brukar få, får man själv hålla reda på,
de kan faktiskt tom strunta i att skicka ut dem,
man är ändå skyldig att betala
tex hyran - den metoden användes av ett kommunalt bostadsbolag,
när det var vissa hyresgäster de ville bli av med,
då skickade man ingen hyresavi till dem,
och då betalade inte hyresgästen och kunde då vräkas för att inte ha betalt hyran.

En bekant hade också beställt 1 liten skitsak och fått fylla i kunduppgifter
med "postadress" samt "fakturaadress" separat på ett typiskt postorderföretag.
Sen flyttades den egna verksamheten.

Efter 2 år med korrekt adressändring samt eftersändning på Post
så delgav Kronofogden att skulden fanns på ett belopp från det där postordertramset! Det företaget skickar alltså ut sina räkningar till sina kunder utan att ens kolla vad deras juridiska adresser är, oseriöst anser jag med b2b och eftersändning fungerade ju inte i det fallet.
Citera
2015-11-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
En bekant hade också beställt 1 liten skitsak och fått fylla i kunduppgifter
med "postadress" samt "fakturaadress" separat på ett typiskt postorderföretag.
Sen flyttades den egna verksamheten.

Efter 2 år med korrekt adressändring samt eftersändning på Post
så delgav Kronofogden att skulden fanns på ett belopp från det där postordertramset! Det företaget skickar alltså ut sina räkningar till sina kunder utan att ens kolla vad deras juridiska adresser är, oseriöst anser jag med b2b och eftersändning fungerade ju inte i det fallet.

Det är ju dock fortfarande din bekants ansvar att betala för det köp denne gjort. Hade det inte varit det och man sluppit betala om man inte fått faktura skulle alla skriva tomtens verkstad på nordpolen som faktureringsadress.

Kan lova dig att det inte ligger i något företags intresse att konstant göra adresskollar på alla sina kunder för att lista ut om någon kanske bytt adress, kostar en hel del tid och pengar.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-11-01 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in