Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-29, 10:42
  #1
Medlem
Rickuzs avatar
Jag hamnar jämt och ständigt i situationer då jag skulle behöva en bra kniv i fickan, särskilt när jag är ute i skogen, men även på jobbet.

Kan någon rekommendera mig en bra fällkniv med bra stål? Den ska tåla dagligt bruk i skogen, kapa kvistar, grenar, rep o.s.v.

Är mest intresserad av en stilettkniv där bladet skjuts ut genom fronten, men kan även tänka mig en automatisk fällkniv där bladet viker ut sig från sidan.
Citera
2015-10-29, 13:03
  #2
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Microtec Halo
Benchmade infidel
Buck 110 Auto
Schrade Viper 3

men självklart så vet du att dessa knivar är olagliga i Sverige.
Kolla på assisterande fällknivar istället, om du vill ha en laglig
Citera
2015-10-29, 13:10
  #3
Medlem
NordiskVarulvs avatar
Om du verkligen ska ha den till allmänna sysslor så är en stilettkniv ganska begränsad i sin kapacitet, dessutom är dessa "blatteknivar" vanligtvis av uselt 420 kolstål eller skört rostfritt, och på grund av dess konstruktion glappar i regel bladet.

Det finns vanliga triad-lock och liner-lock fällknivar som man kan flippa fram väldigt snabbt som jag skulle rekommendera bra mycket mer. En kompromiss skulle kanske vara Cold Steels Ti-Lite, ser ut som en stilett men öppnas som en traditionell fällkniv, vingen på bladets undre del tillåter också att bladet kan öppnas när du drar kniven ur fickan. Finns också knivar med "assisted opening" som gör att man kan få fram bladet mycket snabbt.

Så länge man inte ska använda kniven till att klyva brasved i skogen så duger det flesta stålen, men jag skulle sky rostfritt och 420 stål som pesten. Knivar under 500+ bör inte vara ett alternativ om du har någon som helst standard.

Har själv goda erfarenheter av Cold Steel.
Citera
2015-11-02, 20:51
  #4
Moderator
VitKallas avatar
Den här frågan lämpar sig bättre i Jaktavdelningen, där finns liknande frågor. /Mod

Hobby --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera
2015-11-03, 09:16
  #5
Medlem
Emalkays avatar
Har själv en sån här och jag älskar den:
http://armygross.se/taktisk-utrustni...-opening-kniv/

Riktigt skön kniv, finns även fler automatiska knivar där.
Har 3 olika därifrån men den som jag länkade gillar jag mest
Citera
2015-11-03, 11:54
  #6
Medlem
Apologists avatar
I självförsvars syfte så borde jag varna för både fällkniv och stilettkniv. Men du ska ju använda den till annat.
Citera
2015-11-05, 17:58
  #7
Medlem
orvarens avatar
Spyderco..

Finns både seraterade och släta eggar.

I storlek från "nyckelringskniv" uppåt typ 5" blad.

Beroende på vad du behöver och hur,så kan ju även en "neck knife" typ Cold Steels "Spike"-serie vara något?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback