2015-10-28, 23:23
Medlem
Hejsan, jag är intresserad av att köpa mig en begagnad Mercedes GLK 220 CDI 4matic från 2011. Bilen i sig har gått ungefär 12000mil, estetiskt gillar jag hur den ser ut och rent tekniskt verkar den funka också med tanke på att den drar diesel vilket gör den bränslesnål och även att den har en CDI motor . Den går för ungefär 229 000kr och jag känner att det är det mest optimala jag kan få för den prisklassen som gynnar mina behov så att säga. Jag skulle dock vilja veta eran åsikt, min fader har uttryckt ett visst missnöje med bilen och anser att jag borde istället investera pengarna i en volvo bil, enligt min far så finn det nyare årsmodeller från till exempel 2014, 2015 i samma prisklass. Vad anser ni om Volvo i helhet och hur jämför den sig med en GLK? Tycker ni att jag istället borde investera i en nyare volvo med tanke på årsmodellerna (GLK är från 2011) eller kommer jag fortfarande gynnas mer av en GLK. Jag skulle även vilja veta vad för typ av bilar jag kan få för volvo i den prisklassen. Tack på förhand !
Citera
2015-10-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samrust
Hejsan, jag är intresserad av att köpa mig en begagnad Mercedes GLK 220 CDI 4matic från 2011. Bilen i sig har gått ungefär 12000mil, estetiskt gillar jag hur den ser ut och rent tekniskt verkar den funka också med tanke på att den drar diesel vilket gör den bränslesnål och även att den har en CDI motor . Den går för ungefär 229 000kr och jag känner att det är det mest optimala jag kan få för den prisklassen som gynnar mina behov så att säga. Jag skulle dock vilja veta eran åsikt, min fader har uttryckt ett visst missnöje med bilen och anser att jag borde istället investera pengarna i en volvo bil, enligt min far så finn det nyare årsmodeller från till exempel 2014, 2015 i samma prisklass. Vad anser ni om Volvo i helhet och hur jämför den sig med en GLK? Tycker ni att jag istället borde investera i en nyare volvo med tanke på årsmodellerna (GLK är från 2011) eller kommer jag fortfarande gynnas mer av en GLK. Jag skulle även vilja veta vad för typ av bilar jag kan få för volvo i den prisklassen. Tack på förhand !
Bilarna kommer inte att ge dig avkastning, oavsett objekt du köper, och det handlar således inte om någon investering överhuvudtaget.
Citera
2015-10-28, 23:33
Medlem
okej, förstår vad du menar men om vi då säger rent generellt ur en teknisk och estetiskt synvinkel vilken hade du föredragit ? Jag vet att smaken är som baken men det är ändå intressant att veta folks åsikter
Citera
2015-10-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samrust
okej, förstår vad du menar men om vi då säger rent generellt ur en teknisk och estetiskt synvinkel vilken hade du föredragit ? Jag vet att smaken är som baken men det är ändå intressant att veta folks åsikter
Du skriver som en yngre person. Har du råd med försäkringen på en GLK versus en S60?
Citera
2015-10-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Du skriver som en yngre person. Har du råd med försäkringen på en GLK versus en S60?
Det är inte jag som sköter den ekonomiska biten, helförsäkring går på 1054kr/mån medans halv går på 596kr/mån, vad menar du med att jag skriver som en yngre person har jag uttryckt mig fel eller ?
Citera
2015-10-29, 00:37
Medlem
BAB7s avatar
GLK är ett bra val, okomplicerad modell som bygger på en vanlig Mercedes C klass i grunden.
Detta ger hyggligt låga ägandekostnader i såväl service som eventuella reparationer.

Bilen är underbar att köra i stan, man sitter utmärkt och har extremt god sikt.

Modellen fick en facelift år 2012, men då blir den ju också lite dyrare i inköpspris.

220 cdi är bästa (den mest förnuftiga) motorn till GLK.
Citera
2015-10-29, 01:38
Medlem
Man tackar för svaret ( :
Citera
2015-10-29, 02:22
Medlem
BAB7s avatar
Toppbetyg för GLK i begagnat-tester.

http://www.autobild.de/artikel/merce...t-4346847.html

http://www.welt.de/motor/news/articl...cedes-GLK.html

http://www.handelsblatt.com/auto/tes.../11261346.html