2015-10-28, 20:50
Medlem
Förlåt för luddig rubrik men kommer tyvärr inte på någon bättre.

Till problemet:

Jag ska formatera om datorn då det är en äldre dator som jag inte använt på länge (kan inte längre lösenordet, testat med allt) Har gått in i bios och ändrat plats på hårddisk och DVD grejsimojset så skivan ska va det första som startas..

Men verkar inte som att skivan går att boota eller vad man säger? Och jag kan inte heller klicka på f8 eller liknande för att få igång den.

Jag hoppas verkligen ni förstår problemet.. Jag behöver få igång den när jag gamear så jag kan ha viktiga "detaljer" i spelet på den (blir krångligare med 2 skärmar)

Förstår ni så försök förklara hur jag kan gå tillväga tack..
Citera
2015-10-28, 20:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Är skivan i original? Eller har du själv bränt ut en installationsskiva? Skivan är kanske inte bränd som en botbar media?
Citera
2015-10-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är skivan i original? Eller har du själv bränt ut en installationsskiva? Skivan är kanske inte bränd som en botbar media?

Det är en original HP skiva, Men vet inte om det behöver vara en speciell skiva till speciella datorer osv? Har googlat en massa och jag kommer inte längre än det jag skrivit :P xD Dock hittar jag på google att jag ska kunna ändra i bios så jag kan klicka på f8 och boota skivan men det lär ju inte gå om det inte funkar o byta plats på dvd och hårdisk? :O
Citera
2015-10-28, 20:58
Medlem
När du brännde skivan, brännde du in avbilden direkt på skivan eller brände du in avbildens innehåll? Stor skillnad där den ena fungerar och den andra icke.
Citera
2015-10-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saraxen
När du brännde skivan, brännde du in avbilden direkt på skivan eller brände du in avbildens innehåll? Stor skillnad där den ena fungerar och den andra icke.

Fick skivan av en vän, tror att det är en original skiva? :O

Och om inte, finns det nått annat sätt jag kan komma in på datorn genom att radera lösenord eller formatera om den på nått annat vis? Jag vet ju inte om skivan funkar eller ej då jag inte kan starta den genom bios.. :/
Citera
2015-10-28, 21:07
Medlem
Jag behöver alltså ett sätt att formatera om datorn på

Eller

Ett sätt att få bort lösenordet på

Testat att starta bios och ändra så DVD står först och därmed borde väl skivan startas direkt om skivan funkade som den skulle?

Alltså har jag inga andra idéer på hur jag ska lösa mitt problem, Hittade nått sätt man kunde göra med USB/CD men engelskan är inte min starka sida och jag virrade bort mig, kanske finns det nån som kan förklara på "Språk för idioter" hur man gör det om det är enklaste sättet ?
Citera
2015-10-28, 21:19
Medlem
Finns det nått speciellt man kan logga in som admin med? Typ admin/admin eller liknande?
Citera
2015-10-28, 22:05
Medlem
Exakt vilken modell av dator är det? Vad händer när du har dvd skivan i datorn och startar? En utförlig beskrivning om eventuella klickljud eller om du hör skivan snurra osv... visas något på skärmen?
Senast redigerad av Sine-metu 2015-10-28 kl. 22:08.
Citera
2015-10-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Exakt vilken modell av dator är det? Vad händer när du har dvd skivan i datorn och startar? En utförlig beskrivning om eventuella klickljud eller om du hör skivan snurra osv... visas något på skärmen?

Asus X52J

Det händer ingenting med dvd skivan, har inte kollat om eventuella klickljud eller om jag hör skivan snurra..

Datorn startas upp precis som vanligt, som om skivan inte fanns där ungefär ^^ Vet inte om jag gjort rätt i biosen, men satt DVD som 1a på booten och hårdisen på 2a (alltså bytt plats) har för mig att det är så man ska göra ?
Citera
2015-10-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahne
Asus X52J

Det händer ingenting med dvd skivan, har inte kollat om eventuella klickljud eller om jag hör skivan snurra..

Datorn startas upp precis som vanligt, som om skivan inte fanns där ungefär ^^ Vet inte om jag gjort rätt i biosen, men satt DVD som 1a på booten och hårdisen på 2a (alltså bytt plats) har för mig att det är så man ska göra ?

Ok,

Har inte Asus en Recovery partition på de flesta laptopar? I så fall är det nog F9 du använder och sedan är det nog bara att stega sig igenom installationen. Sedan undrar jag vad som händer om du använder ESC vid omstart och väljer dvd\cd vid val istället för F8.

Andra jag tänker på är att det inte är ovanligt att en dvd spelare går sönder. Det andra är att om jag inte minns fel så brukar det inte gå att använda HP's dvd skivor på andra märken, men mhar för mig att man i alla fall brukar komma en bit in i installationen innan datorn klagar. Läs på skivan om det står ngt om att den endast går att använda på HP maskiner.

Sedan bör du lyssna på dvdspelaren och om den inte läser på skivan kan du köpa en lös usb dvd spelare och installera den vägen eller köpa reservdelar och byta. Finns det ingen diod som blinkar som visar aktiviteten på dvdspelaren?
Senast redigerad av Sine-metu 2015-10-29 kl. 08:07.
Citera
2015-10-29, 08:24
Medlem
kimdah2002s avatar
nej du kan inte köra en hp skiva i en asus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in