Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-28, 00:09
  #1
Medlem
Hej undrar när man byter kamrem på en 99 00 toyota corolla 1.6l 110hk motorn
Något mer man ska tänka på är inför ett.köp
Gått ca 19500mil endast 2ägare innan lite rost, annars ok skick Kombi modell inte så svårsålda sen om man skulle vilja sälja den

Tacksam för snabba svar

Mvh
Citera
2015-10-28, 09:10
  #2
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av navve1
Hej undrar när man byter kamrem på en 99 00 toyota corolla 1.6l 110hk motorn.

12000 mil / 72 månader.
Citera
2015-10-28, 10:00
  #3
Medlem
lobstoks avatar
Har den aldrig bytts skulle jag inte åka en meter till
Citera
2015-10-28, 11:17
  #4
Medlem
Den är bytt en gång antar vid 12 då så de väl lugnt tills ca 24
Citera
2015-10-28, 11:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av navve1
Den är bytt en gång antar vid 12 då så de väl lugnt tills ca 24
Vet du hur många år 72 månader är? Den ska bytas efter 12000 mil ELLER vart sjätte år. Hur gammal är bilen? Rem osv borde mao ha bytts minst 2 ggr... Och just av den anledningen köper jag aldrig en gammal bil med kamrem. Det är inte värt pengarna när bilen är 15-20 år gammal.
Citera
2015-10-28, 11:49
  #6
Medlem
Säker på ett det är kamrem i bilen du tänker köpa? 1999 gick Toyota över till kamkedja nämligen, så det är värt att kolla upp ordentligt hur det ligger till med den aktuella bilen. Är du säker på att kamremmen är bytt en gång är det såklart kamrem i motorn. Men det låter lite konstigt ändå.
__________________
Senast redigerad av IvrigeIvar 2015-10-28 kl. 11:51. Anledning: Edit
Citera
2015-10-28, 11:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Säker på ett det är kamrem i bilen du tänker köpa? 1999 gick Toyota över till kamkedja nämligen, så det är värt att kolla upp ordentligt hur det ligger till med den aktuella bilen. Är du säker på att kamremmen är bytt en gång är det såklart kamrem i motorn. Men det låter lite konstigt ändå.
Det kan du kolla via regnumret på Mekonomen. Om de säljer en kamrem til den har den alltså kamrem.
Citera
2015-10-28, 13:43
  #8
Medlem
zoombos avatar
Är det en VVI-T motor (står med stora bokstäver längst upp på ventilkåpan) så har den kamkedja.

Men Toyotas motorer, med några få undantag, är Non Interference och klarar alltså en eventuellt kamremsbrott.
Citera
2015-10-28, 15:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Är det en VVI-T motor (står med stora bokstäver längst upp på ventilkåpan) så har den kamkedja.

Men Toyotas motorer, med några få undantag, är Non Interference och klarar alltså en eventuellt kamremsbrott.
Du menar inte VVT-I?

Det är bra att veta för då luras man inte betala för att motorbyte. Hur som helst föredrar jag motorer med kedja. Har alla nyare Toyota kedja? De blir helt klart mer intressanta i så fall.
Citera
2015-10-28, 16:24
  #10
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du menar inte VVT-I?

Det är bra att veta för då luras man inte betala för att motorbyte. Hur som helst föredrar jag motorer med kedja. Har alla nyare Toyota kedja? De blir helt klart mer intressanta i så fall.

Jo jag skrev fel, menar givetvis VVT-I.

Vet inte om alla nyare motorer har kedja men helt klart är att många biltillverkare har gått över till detta. Men....det är inte bara glass och ballonger bara för att man har kedja, se hur Fuskwagens 1.4TSi motorer har sablats ner...

Själv tar jag hellre en non-interference kamremsmotor än en kamkejdemotor där den är slut efter 25' mil. Eller kanske mindre ändå.
Citera
2015-10-28, 20:51
  #11
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Säker på ett det är kamrem i bilen du tänker köpa? 1999 gick Toyota över till kamkedja nämligen, så det är värt att kolla upp ordentligt hur det ligger till med den aktuella bilen. Är du säker på att kamremmen är bytt en gång är det såklart kamrem i motorn. Men det låter lite konstigt ändå.

Nja, åtminstone för Avensis skedde bytet under år 2000 i samband med facelift. Brukar listas som 2000.08- när man söker reservdelar så fråm 2000 finns bilar med både rem och kedja.
Citera
2015-10-28, 21:00
  #12
Medlem
Leta på mekonomen står e110 vad står de för motorkod?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback