2015-10-27, 18:47
Medlem
KruxaNs avatar
Det är så att jag har en Time Capsule som är utdelad genom nätverket, och jag tänkte använda den för lagring av filer inom nätverket till min mediaspelare. Den dyker upp på min mediaspelare men den säger att lagringsenheten är tom. Jag kollade därför rättigheterna på datorn och den säger att "everyone" inte har åtkomst. Jag försökte därför ändra dessa, samt så försökte jag lägga till en användaren men den påstår att jag inte har behörighet på datorn för att utföra detta. Trots att jag är den enda användaren på datorn.

Jag försökte efteråt köra diverse olika chmod metoder genom terminalen. Men enligt ls -la säger den fortfarande att mapparna och filerna tillhör "staff". Någon som har lust att hjälpa mig?
Senast redigerad av KruxaN 2015-10-27 kl. 18:54.
Citera
2015-10-27, 22:02
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2015-10-28, 07:21
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Det är så att jag har en Time Capsule som är utdelad genom nätverket, och jag tänkte använda den för lagring av filer inom nätverket till min mediaspelare. Den dyker upp på min mediaspelare men den säger att lagringsenheten är tom. Jag kollade därför rättigheterna på datorn och den säger att "everyone" inte har åtkomst. Jag försökte därför ändra dessa, samt så försökte jag lägga till en användaren men den påstår att jag inte har behörighet på datorn för att utföra detta. Trots att jag är den enda användaren på datorn.

Jag försökte efteråt köra diverse olika chmod metoder genom terminalen. Men enligt ls -la säger den fortfarande att mapparna och filerna tillhör "staff". Någon som har lust att hjälpa mig?

"staff" är gruppen som alla normalanvändare tillhör, så den biten stämmer nog. Lite okart vad du har gjort i övrigt, men kanske kan detta tipset hjälpa dig: http://www.youtube.com/watch?v=qlJ3n4PEMyk
Citera
2015-10-28, 15:37
Medlem
KruxaNs avatar
Nu är det så att jag har även testat lite fler olika metoder, utan resultat. Det verkar mer eller mindre som att Apple har lagt in en funktion som hindrar en ifrån att ändra grundinställningar för en Time Capsule. Jag provade även ett program som ändrar rättigheterna utan att behöva göra dessa kommandon manuellt, men så fort jag försöker ändra rättigheterna på Data-mappen så går dom direkt tillbaka efteråt.

Jag har provat ändra rättigheterna för Time Capsule via finder eftersom den säger ingen åtkomst för everybody. Men då säger den att jag saknar behörigheten för detta. Så då loggade jag in som root och den säger fortfarande samma sak. Märkligt beteende, eftersom jag är ju root.

Jag har även försökt dela ut mappen via smb och jag kommer åt min Time Capsule på min dator genom att skriva in dess IP-adress men det vill inte fungera på mediaspelaren. Trots att den har stöd för smb. Jag har även försökt ändra rättigheterna på innehållet inuti Data-mappen och det fungerar, så jag har försökt att komma åt dessa mappar direkt men det vill inte fungera.
Citera
2015-10-30, 21:53
Medlem
Nu har inte jag någon timecapsule, men kan vara så att du behöver skapa en användare på timecapsulen och inte bara enhetslösenord för att det ska fungera med mediaspelaren som jag gissar är linux baserad, du borde kunna skapa användar inloggning i typ airportverktyget > delning någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in