Mitt enkla, men ack så effektiva tips, är att helt enkelt avsätta 30% av det du tjänar direkt in på ett sparkonto.
Efter detta ska du alltid väga exakt
*ALLA* inköp du gör mot hur mycket total livslycka detta ger dig. Detta gör att inköp av ren skit som t ex godis, latte och annat går bort. Se på programmet "Lyxfällan" på TV3 och lägg märke till "Övrigt" som utgör den absolut största posten i deras ekonomi. Det är i denna Övrigt-kategori som alla dessa fullständigt onödiga köp finns.
Det är ungefär på det viset jag gör och det fina med att hela tiden väga allt mot vilken livslycka det ger är att man inte exkluderar precis allting. Många av de som kommer med rekommendationer inom privatekonomi verkar helt förbise att människor också har ett behov av att leva vilket gör att många rekommendationer är alldeles för extrema för att vara hållbara på sikt.
Jag reser t ex ca 4 gånger per år samtidigt som jag alltså kan vidhålla mina sparmål, men detta beror då endast på att jag gått från att göra onödiga inköp till att göra noll sådana. Jag lägger helt enkelt endast pengar på saker som faktiskt har något reelt livsvärde.
Ett annat trivialt tips är att göra en
realistisk budget. Med realistisk menar jag att du har en budget som inte rör sig med rena drömsiffror. Ha alltid med poster som inte riktigt går att sätta en fast summa på som nöjen och övrigt.
Så här ser min budget ut:
Kod:
Spara 32,5%
Boende 13%
Mat 6,5%
Nöjen 8,7%
Övrigt 4,3%
Mobil, internet etc 1%
TOT: 66%
34% över till saker som att restskatter, folk som fyller år,
oförutsedda utgifter osv
Ber om ursäkt för procenten, men det är kotym att inte avslöja riktiga summor här på Flashback.
Efter varje månad är slut för jag sedan över resterande pengar till ett konto som jag kallar för "Överskott". Detta överskott är sedan pengar jag använder till saker som jag vet är direkt onödiga som resor, ny TV, ny dator, mobiltelefoner osv. Dessa resterande 34% utgör givetvis också rent spel så att jag hela tiden har betydligt mer än vad jag faktiskt har budgeterat för. Effekten av detta är att jag aldrig behöver oroa mig för om pengarna räcker till vilket givetvis är väldigt skönt.
Du måste också inkludera din tjej i dina planer och ditt tänk för risken är annars överhängande att hon kommer att göra så att budgeten spricker och att hon kommer att börja kalla dig snål bara för att du inte gör en massa onödiga inköp.