• 1
  • 2
2015-10-27, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Min tanke var att spara till en lgenhet. Men det knns s jvla ondigt nu nr priserna stiger till skyarna. Hr sitter jag med 100k sparat och behver absolut MINST 50k till fr att ha rd med en ngorlunda vettig tva... Gr i tankarna att kpa ngot riktigt jvla ondigt. Men vet fan inte vad jag ska lgga pengarna p
Priserna har stigit lnge. I alla fall dr jag bor. Kpte min lgenhet fr fem r sedan. Och skulle jag slja just nu, s skulle jag troligtvis f ngra X det jag satsade d. Kper du en lgenhet, s frsk hitta ngot omrde dr du tror mklarna kan brja hja priset. Till exempel s kan priserna i nromrden vara mycket hgre. Men just dr lgenheten r. Har priserna inte gtt upp av ngon anledning. S var det i mitt fall.

Skulle priserna sjunka efter du kpt. D r det bara att bo kvar.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-10-27 kl. 06:03.
Citera
2015-10-27, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
Den hr killen har koll p lget. Absorbera s mycket du bara kan. Utbildning r A och O fr frndring.

http://earlyretirementextreme.com/
Japp. Det dr r bra skit. Jag blev inspirerad av honom fr ngra r sedan, att leva p 200 kr i mat p tv veckor. Men jag tog kanske tre gnger frn frysen som jag hade sedan tidigare. Men det gick!!

Vart dock jvligt grinig mot slutet. Nr jag inte fick mitt socker frn lsk/dricka.
Citera
2015-10-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Japp. Det dr r bra skit. Jag blev inspirerad av honom fr ngra r sedan, att leva p 200 kr i mat p tv veckor. Men jag tog kanske tre gnger frn frysen som jag hade sedan tidigare. Men det gick!!

Vart dock jvligt grinig mot slutet. Nr jag inte fick mitt socker frn lsk/dricka.

Det lter som att du i s fall har fler saker att ta tag i. =)

Lt det inte g fr snabbt bara utan sm men hllbara frndringar ver lng tid r oftast det bsta sttet.
Citera
2015-10-28, 08:58
Medlem
sinewaves avatar
Mitt enkla, men ack s effektiva tips, r att helt enkelt avstta 30% av det du tjnar direkt in p ett sparkonto.

Efter detta ska du alltid vga exakt *ALLA* inkp du gr mot hur mycket total livslycka detta ger dig. Detta gr att inkp av ren skit som t ex godis, latte och annat gr bort. Se p programmet "Lyxfllan" p TV3 och lgg mrke till "vrigt" som utgr den absolut strsta posten i deras ekonomi. Det r i denna vrigt-kategori som alla dessa fullstndigt ondiga kp finns.

Det r ungefr p det viset jag gr och det fina med att hela tiden vga allt mot vilken livslycka det ger r att man inte exkluderar precis allting. Mnga av de som kommer med rekommendationer inom privatekonomi verkar helt frbise att mnniskor ocks har ett behov av att leva vilket gr att mnga rekommendationer r alldeles fr extrema fr att vara hllbara p sikt.

Jag reser t ex ca 4 gnger per r samtidigt som jag allts kan vidhlla mina sparml, men detta beror d endast p att jag gtt frn att gra ondiga inkp till att gra noll sdana. Jag lgger helt enkelt endast pengar p saker som faktiskt har ngot reelt livsvrde.

Ett annat trivialt tips r att gra en realistisk budget. Med realistisk menar jag att du har en budget som inte rr sig med rena drmsiffror. Ha alltid med poster som inte riktigt gr att stta en fast summa p som njen och vrigt.

S hr ser min budget ut:

Kod:
Spara			32,5%
Boende			13%
Mat			6,5%
Njen			8,7%
vrigt			4,3%
Mobil, internet etc 	1% 

TOT: 66%
34% ver till saker som att restskatter, folk som fyller r,
ofrutsedda utgifter osv

Ber om urskt fr procenten, men det r kotym att inte avslja riktiga summor hr p Flashback.

Efter varje mnad r slut fr jag sedan ver resterande pengar till ett konto som jag kallar fr "verskott". Detta verskott r sedan pengar jag anvnder till saker som jag vet r direkt ondiga som resor, ny TV, ny dator, mobiltelefoner osv. Dessa resterande 34% utgr givetvis ocks rent spel s att jag hela tiden har betydligt mer n vad jag faktiskt har budgeterat fr. Effekten av detta r att jag aldrig behver oroa mig fr om pengarna rcker till vilket givetvis r vldigt sknt.

Du mste ocks inkludera din tjej i dina planer och ditt tnk fr risken r annars verhngande att hon kommer att gra s att budgeten spricker och att hon kommer att brja kalla dig snl bara fr att du inte gr en massa ondiga inkp.
Citera
2015-10-28, 21:56
Medlem
Zuccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mitt enkla, men ack s effektiva tips, r att helt enkelt avstta 30% av det du tjnar direkt in p ett sparkonto.

Efter detta ska du alltid vga exakt *ALLA* inkp du gr mot hur mycket total livslycka detta ger dig. Detta gr att inkp av ren skit som t ex godis, latte och annat gr bort. Se p programmet "Lyxfllan" p TV3 och lgg mrke till "vrigt" som utgr den absolut strsta posten i deras ekonomi. Det r i denna vrigt-kategori som alla dessa fullstndigt ondiga kp finns.

Det r ungefr p det viset jag gr och det fina med att hela tiden vga allt mot vilken livslycka det ger r att man inte exkluderar precis allting. Mnga av de som kommer med rekommendationer inom privatekonomi verkar helt frbise att mnniskor ocks har ett behov av att leva vilket gr att mnga rekommendationer r alldeles fr extrema fr att vara hllbara p sikt.

Jag reser t ex ca 4 gnger per r samtidigt som jag allts kan vidhlla mina sparml, men detta beror d endast p att jag gtt frn att gra ondiga inkp till att gra noll sdana. Jag lgger helt enkelt endast pengar p saker som faktiskt har ngot reelt livsvrde.

Ett annat trivialt tips r att gra en realistisk budget. Med realistisk menar jag att du har en budget som inte rr sig med rena drmsiffror. Ha alltid med poster som inte riktigt gr att stta en fast summa p som njen och vrigt.

S hr ser min budget ut:

Kod:
Spara			32,5%
Boende			13%
Mat			6,5%
Njen			8,7%
vrigt			4,3%
Mobil, internet etc 	1% 

TOT: 66%
34% ver till saker som att restskatter, folk som fyller r,
ofrutsedda utgifter osv

Ber om urskt fr procenten, men det r kotym att inte avslja riktiga summor hr p Flashback.

Efter varje mnad r slut fr jag sedan ver resterande pengar till ett konto som jag kallar fr "verskott". Detta verskott r sedan pengar jag anvnder till saker som jag vet r direkt ondiga som resor, ny TV, ny dator, mobiltelefoner osv. Dessa resterande 34% utgr givetvis ocks rent spel s att jag hela tiden har betydligt mer n vad jag faktiskt har budgeterat fr. Effekten av detta r att jag aldrig behver oroa mig fr om pengarna rcker till vilket givetvis r vldigt sknt.

Du mste ocks inkludera din tjej i dina planer och ditt tnk fr risken r annars verhngande att hon kommer att gra s att budgeten spricker och att hon kommer att brja kalla dig snl bara fr att du inte gr en massa ondiga inkp.

Wow, tack fr ett grymt svar!!

Procenten var vldigt bra fr d kan man kolla p ett ungefr, men mobil och internet gr feting bort fr mig d jag har mobil p 600kr och internet p 680kr
Citera
2015-10-29, 00:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zucca
Wow, tack fr ett grymt svar!!

Procenten var vldigt bra fr d kan man kolla p ett ungefr, men mobil och internet gr feting bort fr mig d jag har mobil p 600kr och internet p 680kr

Kul att du gillade det.

Mobil fr 600 kr/mnad och internet fr 680 kr/mnad lter annars vldigt mycket. Betalar sjlv runt 200 kr/mnad (100/10 fiber, Bahnhof statsnt) och 245 kr/mnad mobil (comviq, fastpris).
Citera
2015-10-29, 06:33
Medlem
Om ditt sparkonto r p samma bank som du fr lnen till - ppna ett sparkonto p av nischbankerna (kolla compricer.se) istllet. Du fr hgre rnta och, kanske viktigare, du mste logga in en gng till p en annan sida fr att ta ut pengarna. Pengarna tar ven en dag p sig att komma till din vanliga bank.

Om du har svrt att lta bli att nalla av pengarna s kan den dr extra inloggningen gra skillnaden mellan att uppn sparmlet och att inte gra det.

Dessutom tror du att du har mindre pengar n vad du faktiskt har nr du loggar in p din vanliga bank, och anpassar d kostymen efter detta.

Se bara till att du tar en bank med insttningsgaranti, och dr hela frfarandet (ven att lgga upp uttagskonto och att gra uttag) skts med bankid. Brja med att fra ver en krona, och fr sedan tillbaka den s du vet att det fungerar. Lgg sedan upp en automatisk verfring som drar samma peng frn ditt sparkonto den frsta varje mnad eller liknande. Rkningarna betalar man ju sista i mnaden, genom att lgga automatisk verfring den frsta s vet du att rkningarna iaf blir betalda men sparkontots verfring kanske misslyckas nn dyr mnad. Hellre det n tvrtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in