Mitt enkla, men ack s effektiva tips, r att helt enkelt avstta 30% av det du tjnar direkt in p ett sparkonto.
Efter detta ska du alltid vga exakt
*ALLA* inkp du gr mot hur mycket total livslycka detta ger dig. Detta gr att inkp av ren skit som t ex godis, latte och annat gr bort. Se p programmet "Lyxfllan" p TV3 och lgg mrke till "vrigt" som utgr den absolut strsta posten i deras ekonomi. Det r i denna vrigt-kategori som alla dessa fullstndigt ondiga kp finns.
Det r ungefr p det viset jag gr och det fina med att hela tiden vga allt mot vilken livslycka det ger r att man inte exkluderar precis allting. Mnga av de som kommer med rekommendationer inom privatekonomi verkar helt frbise att mnniskor ocks har ett behov av att leva vilket gr att mnga rekommendationer r alldeles fr extrema fr att vara hllbara p sikt.
Jag reser t ex ca 4 gnger per r samtidigt som jag allts kan vidhlla mina sparml, men detta beror d endast p att jag gtt frn att gra ondiga inkp till att gra noll sdana. Jag lgger helt enkelt endast pengar p saker som faktiskt har ngot reelt livsvrde.
Ett annat trivialt tips r att gra en
realistisk budget. Med realistisk menar jag att du har en budget som inte rr sig med rena drmsiffror. Ha alltid med poster som inte riktigt gr att stta en fast summa p som njen och vrigt.
S hr ser min budget ut:
Kod:
Spara 32,5%
Boende 13%
Mat 6,5%
Njen 8,7%
vrigt 4,3%
Mobil, internet etc 1%
TOT: 66%
34% ver till saker som att restskatter, folk som fyller r,
ofrutsedda utgifter osv
Ber om urskt fr procenten, men det r kotym att inte avslja riktiga summor hr p Flashback.
Efter varje mnad r slut fr jag sedan ver resterande pengar till ett konto som jag kallar fr "verskott". Detta verskott r sedan pengar jag anvnder till saker som jag vet r direkt ondiga som resor, ny TV, ny dator, mobiltelefoner osv. Dessa resterande 34% utgr givetvis ocks rent spel s att jag hela tiden har betydligt mer n vad jag faktiskt har budgeterat fr. Effekten av detta r att jag aldrig behver oroa mig fr om pengarna rcker till vilket givetvis r vldigt sknt.
Du mste ocks inkludera din tjej i dina planer och ditt tnk fr risken r annars verhngande att hon kommer att gra s att budgeten spricker och att hon kommer att brja kalla dig snl bara fr att du inte gr en massa ondiga inkp.