• 1
  • 2
2015-10-27, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Min tanke var att spara till en lägenhet. Men det känns så jävla onödigt nu när priserna stiger till skyarna. Här sitter jag med 100k sparat och behöver absolut MINST 50k till för att ha råd med en någorlunda vettig tvåa... Går i tankarna att köpa något riktigt jävla onödigt. Men vet fan inte vad jag ska lägga pengarna på
Priserna har stigit länge. I alla fall där jag bor. Köpte min lägenhet för fem år sedan. Och skulle jag sälja just nu, så skulle jag troligtvis få några X det jag satsade då. Köper du en lägenhet, så försök hitta något område där du tror mäklarna kan börja höja priset. Till exempel så kan priserna i närområden vara mycket högre. Men just där lägenheten är. Har priserna inte gått upp av någon anledning. Så var det i mitt fall.

Skulle priserna sjunka efter du köpt. Då är det bara att bo kvar.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-10-27 kl. 06:03.
Citera
2015-10-27, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
Den här killen har koll på läget. Absorbera så mycket du bara kan. Utbildning är A och O för förändring.

http://earlyretirementextreme.com/
Japp. Det där är bra skit. Jag blev inspirerad av honom för några år sedan, att leva på 200 kr i mat på två veckor. Men jag tog kanske tre gånger från frysen som jag hade sedan tidigare. Men det gick!!

Vart dock jävligt grinig mot slutet. När jag inte fick mitt socker från läsk/dricka.
Citera
2015-10-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Japp. Det där är bra skit. Jag blev inspirerad av honom för några år sedan, att leva på 200 kr i mat på två veckor. Men jag tog kanske tre gånger från frysen som jag hade sedan tidigare. Men det gick!!

Vart dock jävligt grinig mot slutet. När jag inte fick mitt socker från läsk/dricka.

Det låter som att du i så fall har fler saker att ta tag i. =)

Låt det inte gå för snabbt bara utan små men hållbara förändringar över lång tid är oftast det bästa sättet.
Citera
2015-10-28, 08:58
Medlem
sinewaves avatar
Mitt enkla, men ack så effektiva tips, är att helt enkelt avsätta 30% av det du tjänar direkt in på ett sparkonto.

Efter detta ska du alltid väga exakt *ALLA* inköp du gör mot hur mycket total livslycka detta ger dig. Detta gör att inköp av ren skit som t ex godis, latte och annat går bort. Se på programmet "Lyxfällan" på TV3 och lägg märke till "Övrigt" som utgör den absolut största posten i deras ekonomi. Det är i denna Övrigt-kategori som alla dessa fullständigt onödiga köp finns.

Det är ungefär på det viset jag gör och det fina med att hela tiden väga allt mot vilken livslycka det ger är att man inte exkluderar precis allting. Många av de som kommer med rekommendationer inom privatekonomi verkar helt förbise att människor också har ett behov av att leva vilket gör att många rekommendationer är alldeles för extrema för att vara hållbara på sikt.

Jag reser t ex ca 4 gånger per år samtidigt som jag alltså kan vidhålla mina sparmål, men detta beror då endast på att jag gått från att göra onödiga inköp till att göra noll sådana. Jag lägger helt enkelt endast pengar på saker som faktiskt har något reelt livsvärde.

Ett annat trivialt tips är att göra en realistisk budget. Med realistisk menar jag att du har en budget som inte rör sig med rena drömsiffror. Ha alltid med poster som inte riktigt går att sätta en fast summa på som nöjen och övrigt.

Så här ser min budget ut:

Kod:
Spara			32,5%
Boende			13%
Mat			6,5%
Nöjen			8,7%
Övrigt			4,3%
Mobil, internet etc 	1% 

TOT: 66%
34% över till saker som att restskatter, folk som fyller år,
oförutsedda utgifter osv

Ber om ursäkt för procenten, men det är kotym att inte avslöja riktiga summor här på Flashback.

Efter varje månad är slut för jag sedan över resterande pengar till ett konto som jag kallar för "Överskott". Detta överskott är sedan pengar jag använder till saker som jag vet är direkt onödiga som resor, ny TV, ny dator, mobiltelefoner osv. Dessa resterande 34% utgör givetvis också rent spel så att jag hela tiden har betydligt mer än vad jag faktiskt har budgeterat för. Effekten av detta är att jag aldrig behöver oroa mig för om pengarna räcker till vilket givetvis är väldigt skönt.

Du måste också inkludera din tjej i dina planer och ditt tänk för risken är annars överhängande att hon kommer att göra så att budgeten spricker och att hon kommer att börja kalla dig snål bara för att du inte gör en massa onödiga inköp.
Citera
2015-10-28, 21:56
Medlem
Zuccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mitt enkla, men ack så effektiva tips, är att helt enkelt avsätta 30% av det du tjänar direkt in på ett sparkonto.

Efter detta ska du alltid väga exakt *ALLA* inköp du gör mot hur mycket total livslycka detta ger dig. Detta gör att inköp av ren skit som t ex godis, latte och annat går bort. Se på programmet "Lyxfällan" på TV3 och lägg märke till "Övrigt" som utgör den absolut största posten i deras ekonomi. Det är i denna Övrigt-kategori som alla dessa fullständigt onödiga köp finns.

Det är ungefär på det viset jag gör och det fina med att hela tiden väga allt mot vilken livslycka det ger är att man inte exkluderar precis allting. Många av de som kommer med rekommendationer inom privatekonomi verkar helt förbise att människor också har ett behov av att leva vilket gör att många rekommendationer är alldeles för extrema för att vara hållbara på sikt.

Jag reser t ex ca 4 gånger per år samtidigt som jag alltså kan vidhålla mina sparmål, men detta beror då endast på att jag gått från att göra onödiga inköp till att göra noll sådana. Jag lägger helt enkelt endast pengar på saker som faktiskt har något reelt livsvärde.

Ett annat trivialt tips är att göra en realistisk budget. Med realistisk menar jag att du har en budget som inte rör sig med rena drömsiffror. Ha alltid med poster som inte riktigt går att sätta en fast summa på som nöjen och övrigt.

Så här ser min budget ut:

Kod:
Spara			32,5%
Boende			13%
Mat			6,5%
Nöjen			8,7%
Övrigt			4,3%
Mobil, internet etc 	1% 

TOT: 66%
34% över till saker som att restskatter, folk som fyller år,
oförutsedda utgifter osv

Ber om ursäkt för procenten, men det är kotym att inte avslöja riktiga summor här på Flashback.

Efter varje månad är slut för jag sedan över resterande pengar till ett konto som jag kallar för "Överskott". Detta överskott är sedan pengar jag använder till saker som jag vet är direkt onödiga som resor, ny TV, ny dator, mobiltelefoner osv. Dessa resterande 34% utgör givetvis också rent spel så att jag hela tiden har betydligt mer än vad jag faktiskt har budgeterat för. Effekten av detta är att jag aldrig behöver oroa mig för om pengarna räcker till vilket givetvis är väldigt skönt.

Du måste också inkludera din tjej i dina planer och ditt tänk för risken är annars överhängande att hon kommer att göra så att budgeten spricker och att hon kommer att börja kalla dig snål bara för att du inte gör en massa onödiga inköp.

Wow, tack för ett grymt svar!!

Procenten var väldigt bra för då kan man kolla på ett ungefär, men mobil och internet går feting bort för mig då jag har mobil på 600kr och internet på 680kr
Citera
2015-10-29, 00:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zucca
Wow, tack för ett grymt svar!!

Procenten var väldigt bra för då kan man kolla på ett ungefär, men mobil och internet går feting bort för mig då jag har mobil på 600kr och internet på 680kr

Kul att du gillade det.

Mobil för 600 kr/månad och internet för 680 kr/månad låter annars väldigt mycket. Betalar själv runt 200 kr/månad (100/10 fiber, Bahnhof statsnät) och 245 kr/månad mobil (comviq, fastpris).
Citera
2015-10-29, 06:33
Medlem
Om ditt sparkonto är på samma bank som du får lönen till - öppna ett sparkonto på av nischbankerna (kolla compricer.se) istället. Du får högre ränta och, kanske viktigare, du måste logga in en gång till på en annan sida för att ta ut pengarna. Pengarna tar även en dag på sig att komma till din vanliga bank.

Om du har svårt att låta bli att nalla av pengarna så kan den där extra inloggningen göra skillnaden mellan att uppnå sparmålet och att inte göra det.

Dessutom tror du att du har mindre pengar än vad du faktiskt har när du loggar in på din vanliga bank, och anpassar då kostymen efter detta.

Se bara till att du tar en bank med insättningsgaranti, och där hela förfarandet (även att lägga upp uttagskonto och att göra uttag) sköts med bankid. Börja med att föra över en krona, och för sedan tillbaka den så du vet att det fungerar. Lägg sedan upp en automatisk överföring som drar samma peng från ditt sparkonto den första varje månad eller liknande. Räkningarna betalar man ju sista i månaden, genom att lägga automatisk överföring den första så vet du att räkningarna iaf blir betalda men sparkontots överföring kanske misslyckas nån dyr månad. Hellre det än tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in