Trycket du kände var förmodligen någon form av spänningshuvudvärk eller liknande p.g.a. muskelspänning (notera t.ex. spända käkar). Även de andra symptomen du anger är både typiska stressymptom och effekter av amfetamin (båda sakerna är ju kopplade till adrenalinsystemet), speciellt sömnsvårigheter, samt tappad aptit och stora pupiller är ju också typiska tecken på adrenalinpåslag, att man är redo för kamp/flykt. Sedan kan även för mycket sittande vid datorn öka sömnlösheten (speciellt genom att man inte går och lägger sig) och gör att man inte slappnar av/vilar mentalt, samt likaså både kaffe och tobak ger liknande effekter (sömnsvårigheter, hjärtklappningar o.s.v.), då även de är centralstimulerande.
När jag i förbigående var stressad ett tag under studier (och drack mycket te och kaffe, samt kedjerökte som jag har gjort sedan tidiga tonåren), samt jag hade redan från barnsben lidit av sömnsvårigheter, så fick jag allt mer problem med spänningshuvudvärk, men hörde även just det där knastrandet i bakhuvudet (lät lite som elektriska urladdningar eller brustabletter man just har droppat i vatten). I mitt fall hör det även till saken att jag har Aspergers (något jag fick veta först nyligen) och vi har redan från första början en högre stressnivå redan i normalläget och blir så klart vid stress ännu mer stressade (det är anledningen till att många aspiesar går in i väggen/drabbas av utmattning). T.ex. brukade jag under min uppväxt inte bara lätt få spänd nacke och käkar, utan hade även en tendens att synligt hålla på och bita ihop käkarna (jag har slutat med det, dels kanske lite grann medvetet, men kanske har det även med åldern att göra).
Kanske är det på grund av det redan naturligt högre stressnivån som gjorde att jag i åldern 18-20 tyckte att amfetamin var rätt jobbig drog om jag inte kombinerade användandet med enorma mängder alkohol, då jag blev så spänd av den. En gång fick jag en helt fruktansvärd sprängande huvudvärk av det. Sedan provade jag det en gång till när jag var lite äldre, fick en rätt skum reaktion (ingen direkt kick och kändes lite annorlunda än amfetamin brukar göra (något annat i det?), men piggheten satt i flera dagar, då jag både jobbade hårt, men ändå inte kunde sova på några dygn och likväl inte kände mig trött). Efter det tänkte jag: "Aldrig mer!" Något annat jag tyckte var jobbigt med den drogen var att jag just ofta kunde bli väldigt ångestfylld när jag tände av. I och för sig har det varierat kraftigt och verkar av någon anledning inte heller direkt vara kopplat till styrkan på själva ruset, så jag vet inte vad som styr det.
I vilket fall borde du kanske ta en paus från datorn, försöka dra ned lite på kaffet och ciggen, kanske göra några avslappningsövningar (djupa in- och utandningar och liknande), försök sluta tänka på saker du borde/måste göra, släcka ned och se till att det är tyst, samt sedan istället bara lägga dig ned och läsa t.ex. en spännande eller intressant bok? Samt om inte spänningen släpper kanske unna dig en ordentlig massage? Jag har inte själv gjort det (då jag som aspie kan bli lite spänd redan av tanke på massage) mot spänning, endast någon enstaka gång när jag har arbetat hårt med musklerna, men massage verkar hjälpa musklerna att slappna av.
Senast redigerad av Europe 2015-10-26 kl. 19:45.