Citat:
Ursprungligen postat av
Jantreiber
Hej!
Jag går sedan 5 månader på Sertralin och har under hela denna tidsperioden aldrig lyckats få utlösning under sex, I början var min tjej glad över detta då jag kunde ge henne flera orgasmer på raken och hålla på hur länge som helst, Nu börjar detta dock bli smått ett helvete för oss båda två, grymt frustrerande. Finns det någon annan SSRI som inte har den biverkan? vet om alternativ till exempel Voxra men då jag lidit av panikångest och jag läst att den snarare ökar ångesten så känns det inte som ett bra alternativ, Känner även till mirtazipan men har ingen större lust att bli ett fläskberg... så ni får gärna komma med tips och erfarenheter!
Dom flesta antidepressiva som har Serotonerga effekter har dessvärre den här bieffekten.
Dock så finns det en del som förefaller ha lättare sådana effekter, Brintellix (vortioxetin) är en av dom - ett ganska nytt och komplext preparat, som har en ganska varierad verkningsprofil.
Den största effekten är dock som en klassisk SSRI, men tydligen kan dom andra effekterna ha en kompenserande verkan på Libido.
Prata med din läkare om att prova att byta ut din Sertralin mot något annat, som t ex Brintellix.
Kom dock ihåg att du inte bara kan byta rakt av, utan att det tar tid att trappa ner Sertralin - dock så försvinner dom sexuella bieffekterna vid lägre doser för en del, så kan hända att du inte behöver vänta hela uttrappningstiden på att få tillbaka din fulla sexualitet.