2015-10-26, 18:29
Medlem
Hej!

Jag går sedan 5 månader på Sertralin och har under hela denna tidsperioden aldrig lyckats få utlösning under sex, I början var min tjej glad över detta då jag kunde ge henne flera orgasmer på raken och hålla på hur länge som helst, Nu börjar detta dock bli smått ett helvete för oss båda två, grymt frustrerande. Finns det någon annan SSRI som inte har den biverkan? vet om alternativ till exempel Voxra men då jag lidit av panikångest och jag läst att den snarare ökar ångesten så känns det inte som ett bra alternativ, Känner även till mirtazipan men har ingen större lust att bli ett fläskberg... så ni får gärna komma med tips och erfarenheter!
Citera
2015-10-26, 18:36
Medlem
Ligger du på för dos? hör av dig till doktorn och fråga om du eventuellt kan sänka eller så får du väl prova något annat.
Citera
2015-10-26, 18:42
Bannlyst
du kanske inte längre tänder på henne, kan ju vara så enkelt. Hur går det när du runkar?
Citera
2015-10-26, 18:46
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantreiber
Hej!

Jag går sedan 5 månader på Sertralin och har under hela denna tidsperioden aldrig lyckats få utlösning under sex, I början var min tjej glad över detta då jag kunde ge henne flera orgasmer på raken och hålla på hur länge som helst, Nu börjar detta dock bli smått ett helvete för oss båda två, grymt frustrerande. Finns det någon annan SSRI som inte har den biverkan? vet om alternativ till exempel Voxra men då jag lidit av panikångest och jag läst att den snarare ökar ångesten så känns det inte som ett bra alternativ, Känner även till mirtazipan men har ingen större lust att bli ett fläskberg... så ni får gärna komma med tips och erfarenheter!

Dom flesta antidepressiva som har Serotonerga effekter har dessvärre den här bieffekten.

Dock så finns det en del som förefaller ha lättare sådana effekter, Brintellix (vortioxetin) är en av dom - ett ganska nytt och komplext preparat, som har en ganska varierad verkningsprofil.

Den största effekten är dock som en klassisk SSRI, men tydligen kan dom andra effekterna ha en kompenserande verkan på Libido.

Prata med din läkare om att prova att byta ut din Sertralin mot något annat, som t ex Brintellix.

Kom dock ihåg att du inte bara kan byta rakt av, utan att det tar tid att trappa ner Sertralin - dock så försvinner dom sexuella bieffekterna vid lägre doser för en del, så kan hända att du inte behöver vänta hela uttrappningstiden på att få tillbaka din fulla sexualitet.
Citera
2015-10-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
du kanske inte längre tänder på henne, kan ju vara så enkelt. Hur går det när du runkar?
Jo det gör jag det går ju när jag runkar men får väl dra i den en halvtimme eller något
Citera
2015-10-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Dom flesta antidepressiva som har Serotonerga effekter har dessvärre den här bieffekten.

Dock så finns det en del som förefaller ha lättare sådana effekter, Brintellix (vortioxetin) är en av dom - ett ganska nytt och komplext preparat, som har en ganska varierad verkningsprofil.

Den största effekten är dock som en klassisk SSRI, men tydligen kan dom andra effekterna ha en kompenserande verkan på Libido.

Prata med din läkare om att prova att byta ut din Sertralin mot något annat, som t ex Brintellix.

Kom dock ihåg att du inte bara kan byta rakt av, utan att det tar tid att trappa ner Sertralin - dock så försvinner dom sexuella bieffekterna vid lägre doser för en del, så kan hända att du inte behöver vänta hela uttrappningstiden på att få tillbaka din fulla sexualitet.
brintilix har jag hört talas om det är bara några år gammalt va?
Citera
2015-10-26, 19:00
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen

Det han beskriver är dock en ganska vanlig bieffekt, tillsammans med t.ex. tappad sexlust, så det ligger ju närmast till hands att misstänka redan kända bieffekter av pågående medicinering.

TS: Jag äter själv Sertralin, men då jag har haft lite sådana problem redan före medicinering, så kan jag inte direkt hävda att jag har märkt en förändring. Faktum är att jag har t.o.m. haft svårare att komma under tidigare perioder, inte minst när jag har sex varje dag.
Senast redigerad av Europe 2015-10-26 kl. 19:03.
Citera
2015-10-26, 20:18
Medlem
Citat:
Hej!

Så du har provat mirtazapin och blivit fläskberg menar du?
Annars kan du lägga till buspiron.
Eller så får du runka lite balle i slutet så du kommer.
Citera
2015-10-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andas-djupt
Så du har provat mirtazapin och blivit fläskberg menar du?
Annars kan du lägga till buspiron.
Eller så får du runka lite balle i slutet så du kommer.
Inte ätit mirtazapin personligen men har en polare som gått från smal till fet Tack vare den medicinen plus att jag läst om den, buspiron sa du? Vad är det för medicin? Är den lätt att få ut?
Citera
2015-10-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Ligger du på för dos? hör av dig till doktorn och fråga om du eventuellt kan sänka eller så får du väl prova något annat.
100 mg dag/ något exempel?
Citera
2015-10-26, 22:32
Medlem
Citat:
Inte ätit mirtazapin personligen men har en polare som gått från smal till fet Tack vare den medicinen plus att jag läst om den, buspiron sa du? Vad är det för medicin? Är den lätt att få ut?
Ok men tänkt på att bara för nån annan drabbas av den biverkningen så betyder inte att du göra det, jag hade utan tvekan provat, men hade nog provat buspiron först som vet inte vad det klassas som för läkemedel kanske ssri används mot ångest. Ja den är skit lätt att få ut.
Citera
2015-10-26, 23:41
Bannlyst
Sertralin, vortioxetin och fluoxetin är de ssri som har minst tendens till problem. Går att addera buspiron som i sig även är ångestdämpande, för att mildra biverkan.

Annars har vi agomelatin som dock inte är ett serotonergt antidepressivt. Mirtazapin behöver man intw gå upp i vikt av. Jag själv har inga större problem med den medicinering. Tycker dock inte att den hjälper för att motverka sexuell dysfunktion av ssri. Inte så lustigt heller med tanke på dess farmakodynamik.
Johannesörtextrakt är något annat som används för sällan vid milda depressioner. Har knappt någon klinisk effekt mot ångest dock.

Du får annars väga för och nackdelar med medicinering. Man kan tyvärr få offra sexlivet lite. Du kan ju i alla fall ha sex. Många får inte ens upp den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in