Citat:
Ursprungligen postat av
Mikael861
Tjena, jag ska snart ha en tentamen i kursen Electric Circuits, och jag har lite problem att förstå mig på en speciell typ av figur när det gäller filter - de ser ut på det här sättet:
Krets 1
Krets 2
Krets 3
Min stora fråga är nu - varför ser kretsarna ut på det där sättet?
Varför finns det inga synliga utritade spänningskällor på vänster och höger sida?
Jag frågar inte nödvändigtvis efter hjälp med att lösa dem, jag skulle mest vilja veta hur det är meningen att man ska tänka, och var man ska börja någonstans.
Tänk spänningsdelning. För krets 1 måste samma ström måste passera genom R som genom kondensatorn, vilket orsakar en skillnad mellan in- och utspänning, ty inspänningen ligger både över konding och resistor medan utspänningen bara över resistorn. Vut=Vin*(R/(R+1/(j*omega*C))). Manipulera det matematiska uttrycket för överföringsfunktionen så du får den på bode's normalform, för krets1: (jw/w1)/(1+jw/w1), där w1=1/RC är brytfrekvensen.
Sen så är det bra för snabb-analys att minnas att vid låga frekvenser fungerar kondensatorn som ett avbrott, för höga f som en kortslutning.
så för krets 1: H(omega=0) = Vut/Vin= 0 = - oändligheten i dB ... typ
H(omega=oändligheten) = 1 = 0 dB
med andra ord ett högpassfilter.