2015-10-26, 09:49
Medlem
Hejsan!
Min flickvän är utbildad frisör men jobbar ej som det...
På fritiden ägnar hon sig åt att sätta in löshår åt folk som hobbyverksamhet. nu för två veckor sedan satte hon in löshår åt en "kompis" till henne...
Efter att allt var klart sa kompisen " skriv hur mycket jag ska swisha så swishar jag" men några pengar har inte kommit... hon har blockat min tjej på facebook, hennes nummer och ta mig fan överallt!

så finns det något vi kan göra?
tror ni man skulle kunna ta detta vidare, tänker mest på om det min tjej håller på med kanske är olagligt?

"vännen" har skrivit på ett papper när hon satte in löshåret där det står hur hon måste ta hand om håret osv... så bevis finns för att hon har varit här för att sätta in löshår.

// Jukka
Citera
2015-10-26, 09:50
Medlem
Potentatens avatar
Jag gissar att hon inte skattar så mycket?
Citera
2015-10-26, 09:51
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Lärdomspengar. En civilprocess är inte värt det för såna små pengar.

Se till att bekantskapen vet om vad som hänt.
Citera
2015-10-26, 09:54
Tyvärr, om ni inte har lust att ta med ett baseballträ och hälsa på, är det kört. Onkel Välfärdsstat hjälper inte till med småtjafs.
Citera
2015-10-26, 10:54
Medlem
Du kan driva en civilprocess. Det är dock inte värt besväret.

Se det som lärdomspengar. En lärdom är att cash is king. Om möjligt tar jag alltid betalt i kontanter när jag säljer varor eller tjänster privat.
Citera
2015-10-26, 11:07
Medlem
Undrar du om det din flickvän gör är olagligt? skattar hon för pengarna ? Nu kan man väl tjäna upp till ett antal tusen om året utan att skatta men kan inte den siffran utantill men gör hon jobbet svart så kan det ju bli svårt gå vidare med i alla fall på lagligt sätt.
Citera
2015-10-26, 13:16
Medlem
Vänd er till kronofogden och var beredda på att betala skatt när ni får era pengar.
Citera
2015-10-26, 13:32
Medlem
Inget avtal, det är svart, och inget kvitto.
Ni kan tyvärr inte göra ett skit åt det.

Men.

Ni kan se till att lägga ut ordern blan hennes kompisar att hon gör som hon gör.
Löshåret är värt typ 2-5k?
Inget bra att veta att man lurar folk. Se till så hon blir socialt straffad!
Citera
2015-10-26, 14:07
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerAdhd
Inget avtal, det är svart, och inget kvitto.
Ni kan tyvärr inte göra ett skit åt det.

Hobbyverksamhet finns.
Citera
2015-10-26, 17:52
Medlem
Det bästa ni kan göra är att söka upp henne och vara ihärdig. Sök gärna upp henne på sitt jobb så det blir pinsamt inför hennes kollegor.

Nu vet jag inte vad det rör sig om för pengar, är det hundralappar så hade jag bara släppt det, är det tusenlappar så kan det vara värt lite besvär.
Citera
2015-10-26, 18:14
Medlem
Vardons avatar
Beter sig folk som barnungar så tycker jag man behandlar dem som barnungar. Och vad gör man när ett barn är olydligt - Man pratar med dess föräldrar... Så ring hennes mamma och förklara, lägg upp det som ni är oroliga för hennes ekonomi, att hon inte tar det som vana och blåser farliga personer etc.
Citera
2015-10-26, 19:49
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
På fritiden ägnar hon sig åt att sätta in löshår åt folk som hobbyverksamhet.
Citat:
Hobbyverksamhet finns.

Varför är det ingen på FB som har koll på reglerna för hobbyverksamhet? Iofs tyder TS näst sista stycke att han förstår detta mer än vad han är villig att medge. Finns inget i detta som är hobbyverksamhet. Verksamhet som görs för att tjäna pengar, skall skattas från krona 1.

Eftersom TS startat en tråd för att de inte får sina pengar för sin "hobbyversamhet" tyder ju att detta görs för pengar, annars skulle inte denna tråd funnits.

Hobbyverksamhet räknas bland annat om man har en katt som blir med ungar som ni säljer för 100k/st på blocket. Det är hobbyverksamhet. Inte att det springer kvinnor som får sitt hår gjort i en lägenhet. Det är svartarbete och det kommer Skatteverket tala om för er om ni ringer dem med, vilken dag i veckan.

Här kan ni lära er reglerna

Citat:
tror ni man skulle kunna ta detta vidare, tänker mest på om det min tjej håller på med kanske är olagligt?

Kan du säkert men större risk ni åker dit själva.

Citat:
så finns det något vi kan göra?

Ja din tjej kan göra som de flesta andra och hyra in sig på en stol hos en frisör och betala skatt som alla andra. Då kan ni också gå vidare med folk som inte betalar.

Men, nu när vi har rett ut reglerna så är ju din tjejs "kompis" inte frisk. Försök slita av henne löshåret. Ta tillbaka det som är ert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in