Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-26, 01:11
Medlem
Hej!

Har tänkt att uppgradera hårdvaran lite och funderar på att införskaffa 3 st nya skärmar. Dom 2 jag har idag är 27 och 24 tum och skall ersättas med 3 st likadana 27tums, gärna med så smala kanter som möjligt.

Dock vet jag inte om dem välvda skärmarna tappar prestanda just för att dom är välvda och att priset oftast kan vara lite högre därav frågan, Vad skulle ni kunniga köpt om ni hade en budget på ca 10 000?

Har tittat lite snabbt på dessa 2 alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2811550 (curved)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1498103 (vanlig)

Syftet är Surf,jobb,spel (dock inte speciellt mycket gällande FPS spel om det skulle bli lidande)
Citera
2015-10-26, 01:44
Medlem
Bah! Sånt trams!
Kikade runt lite och här kan du läsa snabbt om det.
Verkar inte så värst fett.
Citera
2015-10-26, 03:37
Medlem
Personligen tycker jag att det bara är jobbigt på så små skärmar. Hellre bara en bättre panel som inte har förvrängd färg ut mot kanterna.

27" 1920x1080? Måste fråga, har du synfel? Allting kommer ju bli enormt stort. Man kan ju utan problem stå två meter bort från en sån skärm och läsa vanlig text.
Citera
2015-10-26, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Personligen tycker jag att det bara är jobbigt på så små skärmar. Hellre bara en bättre panel som inte har förvrängd färg ut mot kanterna.

27" 1920x1080? Måste fråga, har du synfel? Allting kommer ju bli enormt stort. Man kan ju utan problem stå två meter bort från en sån skärm och läsa vanlig text.

Hänger ju lite på resten av riggen också, om den kan driva spel i högre upplösning. Jag har ett 980ti och en skärm på 1920x1080. Gissa när jag behöver uppgradera nästa gång. Högre upplösning och hz så får man hålla sig än mer uppdaterad i hårdvaran.
Citera
2015-10-26, 10:34
Medlem
Välvda skärmar har väl oftast högre input lag? ligger väl runt 5ms eller nåt?
Citera
2015-10-26, 16:14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Det är väl snarare tvärtom?`

Att även pixlarna ute i ögonvrån riktas rakt mot ögat istället för vinklat?

Jag vet dock inte hur perspektiv blir för spel på rak respektiv rund säg 21:9-skärm, förslagsvis skall ju perspektivet kompenseras utifrån skärmens form/synvinkeln man har gentemot olika kolumner av den.
Citera
2015-10-26, 16:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Välvda skärmar har väl oftast högre input lag? ligger väl runt 5ms eller nåt?
Lär ju helt bero på paneltyp och modell och inte ha något att göra just med formen, sedan om bara vissa paneltyper existerar i väld form vet inte jag. Högre prisklass så dyrare paneltyp än TN?
Citera
2015-10-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saraxen
Hänger ju lite på resten av riggen också, om den kan driva spel i högre upplösning. Jag har ett 980ti och en skärm på 1920x1080. Gissa när jag behöver uppgradera nästa gång. Högre upplösning och hz så får man hålla sig än mer uppdaterad i hårdvaran.

Nästa år.
Många brukar använda datorer till annat än bara spel. Där kommer fördelarna med större upplösning och Hz mycket snabbt utan några större krav på hårdvaran.
Efter att ha kört 2560x1440 i några år så känns fan 1920x1080 smått klaustrofobiskt. Är ju smått jobbigt att surf på så litet, för att inte tala om jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det är väl snarare tvärtom?`

Att även pixlarna ute i ögonvrån riktas rakt mot ögat istället för vinklat?

Jag vet dock inte hur perspektiv blir för spel på rak respektiv rund säg 21:9-skärm, förslagsvis skall ju perspektivet kompenseras utifrån skärmens form/synvinkeln man har gentemot olika kolumner av den.

Ja välvd är till för att t.ex fixa sånt. Men har du en TN som är välvd och inte sitter exakt perfekt så blir det värre =D
Tycker själv det bara är konstigt att sitta framför såna skärmar. Tycker välvd först börjar ha nytta kring 40" och <1meter avstånd.
Citera
2015-10-26, 16:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ja välvd är till för att t.ex fixa sånt. Men har du en TN som är välvd och inte sitter exakt perfekt så blir det värre =D
Tycker själv det bara är konstigt att sitta framför såna skärmar. Tycker välvd först börjar ha nytta kring 40" och <1meter avstånd.
Ja, så har jag resonerat kring TV-skärmarna.

Att sitter man i mitten så visst.

Men normalt har man ju en TV för flera personer och sitter då någon inte centrerat så blir ju vinklarna ännu sämre.

Men talar vi däremot en PC så sitter man ju normalt bara en framför skärmen och mitt framför den.

Jag kan tänka mig att det kanske är skönt för spelande men jag vet inte och är det tillräckligt nära och omslutande bör ju spelet ta hänsyn till det när det renderar annars blir det ju konstigt resultat.
Citera
2015-10-28, 21:50
Medlem
Boggas avatar
Har haft en välvd och tyckte det var klockrent, skickade dock tillbaks den pga andra orsaker. Väntade länge på en välvd 34" Dell, men datumet för den sköts fram hela tiden och till slut så köpte jag en vanlig 34" från AOC istället... hade dock gärna haft en välvd.

Som TV säger jag nej, men som skärm är det klockrent då det som sagt är en person som kommer sitta mitt framför den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in