Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Hej,
Behöver lite råd då det är som så att jag inom en vecka flyttar till en ny lägenhet. Bakgrunden till detta är att jag i dag bor i ett omrenoverat garage i princip med en insyn som ett skyltfönster och på detta en hyra på ca 3400 för en liten 1a i en småstad så det är i mina ögon en ren ockerhyra men jag hade inget val. Nu är det som så att jag har fått tag på en ny lägenhet och har i nuläget 2 månader kvar på den här att betala. Problemet är att rövhålet till hyresvärd vägrar släppa lägenheten innan mina månader gått trots att folk står på kö för bostad. Jag vill nu helst slippa ligga ute med 12 000 i månaden pga en idiot till hyresvärd och undrar om jag vägrar betala månadshyran för november. Kan han då vräka mig och bryta kontraktet? Så jag slipper kostnaden helt? Ellerkan jag isåfall betala en hyra och bli vräkt efter detta för att då slippa december månadshyra? För övrigt så är hyresvärden en liten privatvärd med ett fåtal fastigheter.
Om du blir vräkt så slipper du resterande hyror, ja.
Men, dels utgår du ifrån att värden är en idiot som inte tänker på att det bästa han kan göra är att låta dig hållas och jaga dig med kronofogden dels så kan man inte vräka nån "på dagen" , det tar som regel ett par månader att genomföra en sån process.