2015-10-25, 13:09
Medlem
Hej! Nn kunnig som enkelt kan frklara skillnaden i nogrannhet/onogrannhet nr man behandlar mtdata?

Mvh
Citera
2015-10-25, 20:43
Medlem
Antar att det du r ute efter frklaring p de tv begreppen accuracy resp. precision, p svenska repeterbarhet resp. noggrannhet.
se hr: https://en.wikipedia.org/wiki/Accuracy_and_precision
Citera
2015-10-25, 21:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Det r vl s enkelt s att det dr o:et har sin vanliga negerande betydelse precis som d det frvandlar fin till ofin, tur till otur etc. Man vill ha hg noggrannhet och fr d p kpet lg onoggrannhet. Sg att man har mtare med 99 % noggrannhet, d har den 1 % onoggrannhet. Svrare n s tror jag inte det r.
Citera
2015-10-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sg att man har mtare med 99 % noggrannhet, d har den 1 % onoggrannhet.

Inte alltid. Ganska ofta (och jag skulle sga, nstan alltid nr det gller fysik, tminstone p engelskan) "1% noggranhet" och "1% onoggranhet" betyder en och samma sak.
Citera
2015-10-26, 06:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Inte alltid. Ganska ofta (och jag skulle sga, nstan alltid nr det gller fysik, tminstone p engelskan) "1% noggranhet" och "1% onoggranhet" betyder en och samma sak.
I s fall skulle jag sga att vissa fysiker anvnder ordet noggrannhet slarvigt eller t o m fel. 1 % noggrannhet borde vara ngot vldigt dligt och inte synonymt med sin sprkliga motsats.
Citera
2015-10-27, 10:42
Medlem
Fr ca 25 r sedan enades metrologer i hela vrlden om att det r begreppen "onoggrannhet" och "mtoskerhet" som ska anvndas. Det r helt enkelt enklare och mer entydigt att summera ihop olika felbidrag (rakt av eller enligt ngon viktad eller statistisk metod) till en total onoggrannhet n att gra tvrtom och berkna hur mycket varje felbidrag minskar "noggranheten".
Det r ocks enkelt att uttrycka sig som att "onoggrannheten r 1% av instllt mtomrde", medan det blir betydligt krngligare att sga "noggrannheten r 99% av instllt mtomrde". Vad blir det om man mter 5.22 V p en multimeter instlld p 20 V, utan att ta omvgen via onoggrannheten istllet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in