Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-25, 13:09
Medlem
Hej! Nån kunnig som enkelt kan förklara skillnaden i nogrannhet/onogrannhet när man behandlar mätdata?

Mvh
Citera
2015-10-25, 20:43
Medlem
Antar att det du är ute efter förklaring på de två begreppen accuracy resp. precision, på svenska repeterbarhet resp. noggrannhet.
se här: https://en.wikipedia.org/wiki/Accuracy_and_precision
Citera
2015-10-25, 21:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är väl så enkelt så att det där o:et har sin vanliga negerande betydelse precis som då det förvandlar fin till ofin, tur till otur etc. Man vill ha hög noggrannhet och får då på köpet låg onoggrannhet. Säg att man har mätare med 99 % noggrannhet, då har den 1 % onoggrannhet. Svårare än så tror jag inte det är.
Citera
2015-10-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Säg att man har mätare med 99 % noggrannhet, då har den 1 % onoggrannhet.

Inte alltid. Ganska ofta (och jag skulle säga, nästan alltid när det gäller fysik, åtminstone på engelskan) "1% noggranhet" och "1% onoggranhet" betyder en och samma sak.
Citera
2015-10-26, 06:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Inte alltid. Ganska ofta (och jag skulle säga, nästan alltid när det gäller fysik, åtminstone på engelskan) "1% noggranhet" och "1% onoggranhet" betyder en och samma sak.
I så fall skulle jag säga att vissa fysiker använder ordet noggrannhet slarvigt eller t o m fel. 1 % noggrannhet borde vara något väldigt dåligt och inte synonymt med sin språkliga motsats.
Citera
2015-10-27, 10:42
Medlem
För ca 25 år sedan enades metrologer i hela världen om att det är begreppen "onoggrannhet" och "mätosäkerhet" som ska användas. Det är helt enkelt enklare och mer entydigt att summera ihop olika felbidrag (rakt av eller enligt någon viktad eller statistisk metod) till en total onoggrannhet än att göra tvärtom och beräkna hur mycket varje felbidrag minskar "noggranheten".
Det är också enkelt att uttrycka sig som att "onoggrannheten är 1% av inställt mätområde", medan det blir betydligt krångligare att säga "noggrannheten är 99% av inställt mätområde". Vad blir det om man mäter 5.22 V på en multimeter inställd på 20 V, utan att ta omvägen via onoggrannheten istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in