• 1
  • 2
2005-11-02, 15:02
Medlem
sceptics avatar
Eftersom energin i smörgåsen ("kalorierna") kommer just från innehållet i den samma och detta inte ändras när du stoppar in den i ugnen (visst, osten smälter och blir gyllenfärgad) så innehåller en varm macka givetvis lika mycket energi som en kall (till och med lite mindre om fettet droppar ner på plåten under). Det tillförda värmet (jo, det heter värmet när man pratar om värmeenergi) är givetvis högre i en varm än en kall macka, men det går bara åt till att värma upp strupen och magsäcken lite och kan inte tas upp av kroppen.
Citera
2005-11-02, 15:36
Medlem
oxidates avatar
Det är i princip samma, men kolhydraterna i brödet blir aningen mer högglykemiska efter att du har värmt den. "Onyttigt" och "nyttigt" är dessutom en felaktig värdeskala när man talar om mat. Allt är potentiellt onyttigt. Det beror helt enkelt på när man äter det, vad man äter utöver det och i vilken mängd man äter det. Godis är t.ex. skitnyttigt direkt innan och efter ett hårt träningspass.
Citera
2005-11-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universal
Satt och funderade på om man har en ost-macka med en skinkbit på, är den då nyttigare än om du tar exakt samma macka och kör in i ugnen? Dvs du gör en varm macka av den. Det mest logiska svaret är väl att de är lika nyttiga, varför jag ställer den tillsynes dumma fråga är att jag känner mig så mycket mer onyttig när jag käkar en varm macka.

Det kan nog hända att denna fråga hamnar väldigt högt upp på Flashbacks "Topp tio lista över korkade frågor" Men...men sånt får man ta.

Det beror kanske på att du inte ser fettet på samma sätt när det är i fast form. När det däremot flyter omkring på mackan reagerar man kanske? Kan vara groteskt mkt fett i somliga ostar.
Citera
2005-11-02, 19:12
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhe
Det beror kanske på att du inte ser fettet på samma sätt när det är i fast form. När det däremot flyter omkring på mackan reagerar man kanske? Kan vara groteskt mkt fett i somliga ostar.

Ju högre % fett desto bättre

Bra fråga iaf... logiken säger ju att det ska vara lika nyttigt.
Citera
2005-11-02, 19:50
Medlem
Använd lagrad mager ost istället. Lika gott och hälften så fett. Kronost gör strålande magra långlagrade grevé och brännvinsostar, falbygden en utmärkt dito prästost.
Citera
2005-11-02, 20:20
Medlem
fast vill man inte gärna ta lite mer ost på en macka som ska in i ugnen...?
Citera
2008-12-22, 00:52
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maiah
fast vill man inte gärna ta lite mer ost på en macka som ska in i ugnen...?
Samtidigt skippar man väl smöret också? Iaf jag. Sorry att jag återupplivar tråden men funderade just på detta själv, drog en sökning och fann denna tråd. Angående energiinnehållet är det alltså detsamma, men hur är det med vitaminer och sånt då? Kanske inte finns så många vitaminer i en ost och skinkmacka iofs
Citera
2008-12-22, 20:08
Medlem
Men visst blir man bra mycket mättare av en varm macka jämfört med an kall?
Citera
2008-12-22, 21:26
Medlem
Fan nu kom macksuget, två tekakor med prinskorv och ost på, yummi! =)

Förövrigt är det inte mer onyttigt med en varm, samma kalorimängd. Vet dock inte om det händer nåt konstigt med vitaminer och sånt, tror inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in