2015-10-25, 09:45
Medlem
De senaste 50 åren har det skett en mycket kraftig ökning av psykisk ohälsa. Detta sammanfaller med att man började använda psykotropiska (påverkar hjärnan) mediciner inom psykiatrin. Särskilt tydlig och välbelagd är ökningen de senaste 30 åren då det skett en fördubbling av allvarlig psykisk ohälsa.

Detta kan man läsa i Robert Whitakers bok Piller Paradoxen. I boken visar författaren att ökningen av psykisk ohälsa förmodligen är iatrogen (orsakad av läkare) och beror på användningen av psykotropa mediciner.

Vad är era reaktioner kring dessa fakta?
Citera
2015-10-25, 10:12
Medlem
SpoonyOnes avatar
För oss som faktiskt använt mediciner OCH gått i exempelvis terapi kan jag säga att hela konspirationsteorin om att läkemedelsföretag vill tjäna pengar är bullshit.

Mer en lögn som sprids av terapeuter och psykologer för att deras så kallade "tjänster" efterfrågas i allt mindre grad.

Psykoterapi är den största lögnen inom mental behandling någonsin. Tänk dig själv: Du lider av en åkomma och måste gå i terapi i 10 år 2 ggr/vecka för att få en "aha-upplevelse" (katharsis). Eller så knaprar du SSRI i 6 mån - 2 år.

Allt Freud sa var pseudovetenskap och mer en diskurs/synsätt på något och är totalt ovetenskapligt. Har aldrig bevisats, snarare motbevisats gång på gång. Alla hans studier har visat sig vara båg - och ja man påpekade detta extremt starkt redan på 1900-talet, men likt feminismen spred den sig i alla fall. Behandlingsresultaten är ungefär lika med placebo.

Kostnad
- Psykoterapi: 500-1000 SEK/gång, 1-2 ggr/vecka
- SSRI: 1 SEK/dag (nej SSRI kostar INTE mer än så)

Antar att Robert Whitaker är någon form av "terapeut".

Inom terapi sysslar man numera med "evidensbasering" med andra ord en första insats till att kontrollera om något faktiskt fungerar eller om det bara är att likställa med medicinmän i kostym.

Så NEJ jag tror inte på att mediciner är orsaken.
Citera
2015-10-25, 11:00
Medlem
Jag var psykotisk. Sen fick jag medicin. Sen kunde jag komma tillbaka till samhället och dra in skatt. Det är ingen tvekan om att medicin fungerar. Har försökt sluta. Hamnade nästan på psykakuten igen i psykos. Medicinen botar inte men håller psykosen borta.
Citera
2015-10-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
Allt Freud sa var pseudovetenskap och mer en diskurs/synsätt på något och är totalt ovetenskapligt. Har aldrig bevisats, snarare motbevisats gång på gång. Alla hans studier har visat sig vara båg - och ja man påpekade detta extremt starkt redan på 1900-talet, men likt feminismen spred den sig i alla fall. Behandlingsresultaten är ungefär lika med placebo.

Kostnad
- Psykoterapi: 500-1000 SEK/gång, 1-2 ggr/vecka
- SSRI: 1 SEK/dag (nej SSRI kostar INTE mer än så)

Antar att Robert Whitaker är någon form av "terapeut".

Inom terapi sysslar man numera med "evidensbasering" med andra ord en första insats till att kontrollera om något faktiskt fungerar eller om det bara är att likställa med medicinmän i kostym.

Så NEJ jag tror inte på att mediciner är orsaken.
Läkaren Freud liksom alla psykiatriker sysslar med humbug.

Robert Whitaker är vetenskaps journalist och Piller Paradoxen tilldelades 2010 utmärkelsen "Bästa grävande journalistik" i bokform.

Du kanske skulle läsa hans bok där han visar att dom som tar mediciner fungerar betydligt sämre än motsvarande grupp som inte tar mediciner i långtidsuppföljning.

Det är ju bra att du tror att medicinerna fungerar. Då får du åtminstone nytta av placebo effekten.
Citera
2015-10-25, 11:41
Bannlyst
Man får ju psykofarmaka av en anledning eller hur? Den mentala ohälsa grundar sig snarare i hur samhället är uppbyggt. Milda depression har säkerligen ökat senaste tiden pga all stress men diagnoser av allvarligare karaktär har funnits i urminnets tider och är ofta kopplat till genetik.
Citera
2015-10-25, 12:03
Medlem
SpoonyOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Man får ju psykofarmaka av en anledning eller hur? Den mentala ohälsa grundar sig snarare i hur samhället är uppbyggt. Milda depression har säkerligen ökat senaste tiden pga all stress men diagnoser av allvarligare karaktär har funnits i urminnets tider och är ofta kopplat till genetik.

Jo precis. Inte som att jag åt psykofarmaka innan och blev beroende av det. Har inte ätit det på 1 år nu

Botade mig helt och nu fungerar jag i samhället. Gick i terapi som inte gav någonting. De "onda" pillrena räddade mitt liv.
Citera
2015-10-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Jag var psykotisk. Sen fick jag medicin. Sen kunde jag komma tillbaka till samhället och dra in skatt. Det är ingen tvekan om att medicin fungerar. Har försökt sluta. Hamnade nästan på psykakuten igen i psykos. Medicinen botar inte men håller psykosen borta.
Det var ju tråkigt för dig att du inte är född i Torneå i finska Lappland. Där behandlas nämligen inte förstaepisodspatienter med medicin. Utfallet är att efter två år har 80% av psykospatienterna klarat sig utan medicin. Efter 5 år är det endast 20% som stadigvarande medicinerar.

Fast det är klart är man övertygad om att man behöver medicin så tillhör man väl dom där 20%.

Nämnas bör att psykiatrin har terapeuter som hjälper till att förbättra sociala kontakter med vänner, familj och arbetsgivare.

Det funkar.
Citera
2015-10-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Det var ju tråkigt för dig att du inte är född i Torneå i finska Lappland. Där behandlas nämligen inte förstaepisodspatienter med medicin. Utfallet är att efter två år har 80% av psykospatienterna klarat sig utan medicin. Efter 5 år är det endast 20% som stadigvarande medicinerar.

Fast det är klart är man övertygad om att man behöver medicin så tillhör man väl dom där 20%.

Nämnas bör att psykiatrin har terapeuter som hjälper till att förbättra sociala kontakter med vänner, familj och arbetsgivare.

Det funkar.

Jo medicin är på sätt och vis en quick-fix för att få folk på fötterna snabbt. Tog två år för mig att komma tillbaka till arbetslivet efter att ha provat tre olika neuroleptika. Och försökt sluta med dem. Nu är jag tungt medicinerad. Men jag fungerar. Har dock röster kvar. Men ingen paranoia.
Citera
2015-10-25, 18:24
Medlem
Citat:
Antalet långtidssjukskrivna (mer än 60 dagar i följd) i Sverige på grund av psykisk sjukdom har under de senaste 30 åren fördubblats. Ja, diagnoser av allvarlig karaktär har alltid funnits. Det tycks dock som det har gått inflation i dom nuförtiden.

Jag kan för dig nämna den lilla kuriosan att lätt till medelsvår depression botas bäst med motion inte psykofarmaka.
Citera
2015-10-25, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Antalet långtidssjukskrivna (mer än 60 dagar i följd) i Sverige på grund av psykisk sjukdom har under de senaste 30 åren fördubblats. Ja, diagnoser av allvarlig karaktär har alltid funnits. Det tycks dock som det har gått inflation i dom nuförtiden.

Jag kan för dig nämna den lilla kuriosan att lätt till medelsvår depression botas bäst med motion inte psykofarmaka.

Förstår fortfarande inte vad du vill diskutera. Du påstår att dagens förskrivning av psykofarmaka orsakar psykisk sjukdom. Men faktumet är ju att man har depression innan man ens får medicinen. Herregud.
Att sedan för många får antidepressiva helt i onödan är en annan diskussion. Det är ett faktum att dagens psykofarmaka räddar liv, stimulerar neurogenes och får personer att orka ta tag i sina liv och livsstil, orka med terapi och fysisk träning. Många "läker ut" sin depression och kan sedan trappa ut medicinen som hjälpte dem på rätt spår.
Citera
2015-10-26, 08:31
Medlem
Citat:
Förstår fortfarande inte vad du vill diskutera. Du påstår att dagens förskrivning av psykofarmaka orsakar psykisk sjukdom. Men faktumet är ju att man har depression innan man ens får medicinen. Herregud.
Det vi diskuterar torde vara uppenbart från mitt inledande inlägg, vilket du också visar att du förstått i din nästa mening. Så jag förstår inte vad problemet är?

2005 presenterades en femårsstudie av av 9508 depressionspatienter som visade att de som tog antidepressiva medel var symptomatiska 19 veckor om året jämfört med 11 veckor för dom som inte tog någon medicin.

Av denna studie verkar det närmast som att mediciner förorsakar psykisk ohälsa.

Man lär sig mycket genom att läsa böcker. Kritiskt tänkande bland annat.
Citera
2015-11-02, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Jo medicin är på sätt och vis en quick-fix för att få folk på fötterna snabbt. Tog två år för mig att komma tillbaka till arbetslivet efter att ha provat tre olika neuroleptika. Och försökt sluta med dem. Nu är jag tungt medicinerad. Men jag fungerar. Har dock röster kvar. Men ingen paranoia.
Får man fråga vad är det dessa kvarvarande röster försöker säga till dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in