2015-10-25, 09:14
Medlem
Hej, för ett tag sedan minns jag att det var en hacker som hade ändrat donations numret i TV rutan i live tv där det var musikprogram med stjärnor från Sverige. Tror det hela skedde på skansen (?)

Hittar inte nyheten någonstans, men vad jag minns är att Hackern hade ändrat SMS numret för donationerna i TV rutan under live sändning, det märktes att numret hade blivit manipulerat först efter cirka 1 timme.
Dagen därefter fick man veta att man inte har en aning om hur mycket som hade donerats till det numret och så vidare.

Skulle vilja veta ifall någon minns denna händelse och ifall ni minns artikel namnet på själva nyheten, tack på förhand.

EDIT: Det var för några år sedan, 3-6 år sedan?
EDIT: Minns även att Carola var gäst i musikprogrammet
Senast redigerad av SilverFang91 2015-10-25 kl. 09:18.
Citera
2015-10-25, 09:46
Medlem
A45Bs avatar
Dett låter som att du menar det som hände i Musikhjälpen 2009.

Citat:
Bluffare fick pengar från SVT:s ”Musikhjälpen” - 2010-01-07

Mitt i SVT- sändningen av Musikhjälpen rullade plötsligt ett annat sms-nummer i den så kallade grafikramen.
Klockan två på natten byttes numret tittarna kunde sms:a in pengar till under 21 minuter, från 72999 till 72599.

[...]

Håkan Sandberg är chef över betalteletjänster på SVT. Han säger att det verkar otroligt att någon ändrat numret under sändningen.
– Tittarna måste ha sett fel och slagit fel nummer helt enkelt. Ord står mot ord.
Men när produktionsledare Pär Nordahl tittar igenom materialet från den 20 december så upptäcker han att uppgifterna är riktiga.

[...]

72599 är samma nummer som stängdes i måndags på inrådan av Etiska rådet för mobilteletjänster efter bluff-sms om en vinst av en Karibienresa.
– Stämmer det här så är det ett allvarligt bedrägeri mot Radiohjälpen, säger Finn Norgren, generalsekreterare på Radiohjälpen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12068738.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in