2005-11-01, 18:10
Medlem
Hunk Goldens avatar
är lite sugen på en liten ismaskin.. tycker på att de de där kyl/frys/ismaskin har taskig size.. amerkanska standard eller nått - och så blir frysen för liten. passar ju inte in om man inte vill bygga om halva köket..

kollat runt och inte hittat normal standardsize på kyl/frys/ismaskin..

så ide´n att köpa lös ismaskin har poppat upp..

är det någon som har efarenhet av dylika ting... sett att de kostar runt 2500-4000 kronor. är de leksaker eller seriösa produkter som är lättskötta och hygieniska... vill ju inte ha gröna algkuber efter ett par veckor..

exempel på maskin..

http://www.blocket.se/view/6356195.h...l=0&c=1&city=0

lägg gärna till länkar till andra leverantörer..
Citera
2005-11-01, 18:49
Medlem
Dessa ismaskiner gör bara is som töms i ett fack där de sedan smälter.
Man fyller alltså maskinen med några liter vatten och sedan håller den på och återanvänder det vattnet om du inte använder några av iskuberna.
Detta gör att den drar en massa ström om du räknar med att ha den inkopplad hela tiden.

Den kan däremot fylla en funktion under t.ex. en fest men det blir dyr is...

Däremot kan jag rekommendera de andra side-by-side skåpen där de flesta är inkopplade direkt på vattenledningen (finns en variant där man manuellt fyller på vatten också) men det innebär ju ett större ingrepp i köket som du skrev.
Citera
2005-11-01, 19:04
Medlem
Hispers avatar
Förvisso ett sidospår men hur är det med skötsel av den typen av ismaskiner? Ibland läser man ju "skräckrapporter" om att de är rena bakterierhärdar.

För funderar man på att skaffa en maskin själv så skulle jag kolla upp det här med skötseln, måste man lägga in en halvtidstjänst för att skrubba den regelbundet så blir det ju plötsligt mindre intressant.
Citera
2005-11-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Förvisso ett sidospår men hur är det med skötsel av den typen av ismaskiner? Ibland läser man ju "skräckrapporter" om att de är rena bakterierhärdar. ...
Vilken av maskinerna menar du?
Citera
2005-11-06, 17:09
Medlem
Hunk Goldens avatar
ON-OFF säljer denna modell just nu.... http://www.h-e.nl/index.php

hitta inget på onoff hemsidan, men den finns idag i papperreklamen..någon som testat ??
Citera
2005-11-06, 22:34
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Vilken av maskinerna menar du?

Jag menade ismaskiner i allmänhet.
Citera
2005-11-07, 00:48
Bannlyst
Är det inte bara att gå någonstans och köpa is när man behöver större mängder? För några tior får man ju en hel del.

Vi fick 25 liter is för 20 kr på donken i somras.
Citera
2005-11-10, 12:24
Medlem
Bosse Buss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunk Golden
http://www.blocket.se/view/6356195.h...l=0&c=1&city=0

lägg gärna till länkar till andra leverantörer..

Jag byggde om mitt kök för ett tag sen och hamnade i samma dilemma med just storleken på frysarna. De blir mikroskopiska invändigt trots stora yttermått samt att man inte kan ta med sig den då man flyttar

Jag har en exakt sådan som på bilden. Den har jag haft i ungefär ett år och den går ganska mycket. När jag använder den så brukar jag sätta på den vid 17 och stänger av den vid 23.30-24.00 när man går ut på stan.

Jag brukar torka ur den dagen efter och har aldrig haft problem med den.

Givetvis en totalt onödig pryl men den är så skön att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in