2015-10-24, 20:39
Medlem
Kan man alltid betrakta alla typer av kretsar i en introduktionskurs till ellära som RLC-kretsar?
Med andra ord, om jag ska lösa exempelvis en RL-krets, kan jag då lägga till någon "dummy-kondensator" på 0 farad i den kretsen för att det ska "se ut" som en RLC-krets, och sen använda RLC-tekniker för att lösa den kretsen?
Och kan jag göra på samma sätt med RC-kretsar, så att jag lägger dit någon spole på 0 henry?

Anledningen till att jag undrar är för att det hade varit trevligt om man kunde fokusera stenhårt på enbart lösningsmetoderna för RLC-kretsar, och sen tillämpa de lösningsmetoderna på alla andra kretsar.

Jag tycker ju att man borde kunna göra på det här sättet, men det kanske händer skumma saker med ekvationerna om man använder spolar och kondensatorer med värdet 0...?
Senast redigerad av JohanThe94 2015-10-24 kl. 20:43.
Citera
2015-10-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Kan man alltid betrakta alla typer av kretsar i en introduktionskurs till ellära som RLC-kretsar?
Med andra ord, om jag ska lösa exempelvis en RL-krets, kan jag då lägga till någon "dummy-kondensator" på 0 farad i den kretsen för att det ska "se ut" som en RLC-krets, och sen använda RLC-tekniker för att lösa den kretsen?
Och kan jag göra på samma sätt med RC-kretsar, så att jag lägger dit någon spole på 0 henry?

Anledningen till att jag undrar är för att det hade varit trevligt om man kunde fokusera stenhårt på enbart lösningsmetoderna för RLC-kretsar, och sen tillämpa de lösningsmetoderna på alla andra kretsar.

Jag tycker ju att man borde kunna göra på det här sättet, men det kanske händer skumma saker med ekvationerna om man använder spolar och kondensatorer med värdet 0...?

jag har för mig att det går bra. Om du stoppar in värdet 0 för en kondensator/spole så tror jag att formeln för RLC kretsen kommer att förenklas till respektive RC/ RL krets.
Citera
2015-10-24, 21:43
Medlem
I princip kan man ju det. Men det är bättre att du lär dig hur enkla kretsar fungerar utan att använda standardformler. Om du inte lär dig vad som händer när en kondensatorer laddas upp eller ur så får du problem.
Formler är bra, men förståelse är bättre.
Tyvärr, ibland fordras hårt arbete.
Citera
2015-10-24, 23:02
Medlem
Tack för era svar.

Citat:
Ursprungligen postat av SaganG0D
jag har för mig att det går bra. Om du stoppar in värdet 0 för en kondensator/spole så tror jag att formeln för RLC kretsen kommer att förenklas till respektive RC/ RL krets.
Ja, jag anade att man borde kunna göra så.
Jag tycker att det kan vara trevligt att sätta in såna där dummy-värden ibland, av någon anledning så tycker jag att såna värden i vissa fall kan göra en krets lättare att hantera.
Jag brukar göra samma sak när jag "sträcker ut" vanliga resistanskretsar för att lättare kunna se vilka resistorer som är serie- och parallellkopplade med varandra, där kan det också ibland vara till hjälp att sätta in en placeholder med 0 ohm.
Jag fick den här idén med "placeholders" från den här videon, vid 0:56.

Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
I princip kan man ju det. Men det är bättre att du lär dig hur enkla kretsar fungerar utan att använda standardformler. Om du inte lär dig vad som händer när en kondensatorer laddas upp eller ur så får du problem.
Formler är bra, men förståelse är bättre.
Tyvärr, ibland fordras hårt arbete.
Yes, absolut, faktum är att jag alltid försöker lösa så många problem som möjligt genom att resonera mig fram till svaren.
Jag är inte särskilt förtjust i färdigskrivna formler, jag vill kunna se vad jag håller på med.
Min poäng var väl mer att det skulle vara bra om man helt enkelt kunde träna på att härleda lösningar till RLC-kretsar och sedan tänka på precis samma sätt när man konfronteras med en RL- eller RC-krets.
Senast redigerad av JohanThe94 2015-10-24 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in