2015-10-24, 17:46
Medlem
Hej jag kan inte vänta mer. Hur ska jag få de att ge mig en utredning. Har ståt på väntelistan under mer än 1 år. Vad kan jag säga till de för att påskynda min process? Jag mår så uselt man bara kan må. Kan inte vänta mer. Räcker det för de att man mår piss eller finns det någon speciellt man kan säga för att få utredningen snabbare.
Citera
2015-10-24, 17:50
Medlem
kalleballfettjohans avatar
Skulle säga att om du är pundare se till att få ett lvm då får du utredningen direkt
Citera
2015-10-24, 17:54
Medlem
Är ej pundare. Någon med vettigt svar?
Citera
2015-10-24, 18:21
Medlem
aislings avatar
Vet ej vart du bor men jag väntade i ca7-8 månader på att påbörja min och det tog ca ett år innan den klar och 1,5 år innan jag fick träffa en läkare som började skriva ut medicin. Jag bor i Stockholm. Det tar tid. Det enda är väl att du ringer dit du är remitterad och pressar dem lite på när du ska få komma. Jag gjorde det och det hjälpte iofs föga. Men det kan aldrig bli fel av att visa att man väntar. Att vara rastlös och ha svårt med tålamod samt som för mig när saker inte fungerar som de ska och jag inte har översikt och kontroll (får mig att må så dåligt) är symptom på att man faktiskt har adhd.

Jag mådde riktigt dåligt under tiden som jag väntade på utredningen, och medan den höll, så jag förstår dig. Mitt tips är att kontakta dem och förklara hur du mår och att du behöver tydliga riktlinjer på hur saker är så att du kan ställa in dig mentalt, eller vad nu ditt problem är. Sedan när du har fått utredningen klar kontakta en privat mottagning/läkare som hjälper dig att hitta den nivå och den hjälp du behöver för att klara vardagen.

Lycka till!
Citera
2015-10-24, 18:22
Medlem
.
Senast redigerad av ragnar.lodbruk 2015-10-24 kl. 18:25.
Citera
2015-10-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Vet ej vart du bor men jag väntade i ca7-8 månader på att påbörja min och det tog ca ett år innan den klar och 1,5 år innan jag fick träffa en läkare som började skriva ut medicin. Jag bor i Stockholm. Det tar tid. Det enda är väl att du ringer dit du är remitterad och pressar dem lite på när du ska få komma. Jag gjorde det och det hjälpte iofs föga. Men det kan aldrig bli fel av att visa att man väntar. Att vara rastlös och ha svårt med tålamod samt som för mig när saker inte fungerar som de ska och jag inte har översikt och kontroll (får mig att må så dåligt) är symptom på att man faktiskt har adhd.

Jag mådde riktigt dåligt under tiden som jag väntade på utredningen, och medan den höll, så jag förstår dig. Mitt tips är att kontakta dem och förklara hur du mår och att du behöver tydliga riktlinjer på hur saker är så att du kan ställa in dig mentalt, eller vad nu ditt problem är. Sedan när du har fått utredningen klar kontakta en privat mottagning/läkare som hjälper dig att hitta den nivå och den hjälp du behöver för att klara vardagen.

Lycka till!

Hej och tack för svar
Så det tog 4 månader att bli klar med utredningen och 5 månader därpå att få medicinering? lär slå huvudet i väggen några gånger medan jag väntar ut dessa månader. Hur går det för dig nu? Vad har du för medicin och känner du någon markant förbättring gällande planering , koncentration och allt det.
Citera
2015-10-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
Hej och tack för svar
Så det tog 4 månader att bli klar med utredningen och 5 månader därpå att få medicinering? lär slå huvudet i väggen några gånger medan jag väntar ut dessa månader. Hur går det för dig nu? Vad har du för medicin och känner du någon markant förbättring gällande planering , koncentration och allt det.
Du kan ta vilken medicinering du vill, du kan inbilla dig själv att du har ADHD/ADD. Besitter du dock inte självdisciplin så är du körd i vilket fall.

Sluta inbilla dig att du har adhd och ta tag i saker och ting istället.
Citera
2015-10-24, 19:28
Medlem
aislings avatar
Citat:
Hej och tack för svar

Ja det tog tid och var verkligen hemskt. Jag kom sedan till en mottagning där jag fick vänta i evigheter på allt och blev väldigt dåligt bemött. Bytte till privat och rekommenderar dig att göra samma direkt du har fått utredningen för att snabba upp allt. Jag fick först ritalin, men mådde inte bra på det. Har idag elvanse och har ett liv som fungerar. Jag kan fokusera på en sak i taget och stressar inte igenom allt. Innan var det som att världen utanför mig snurrade i en takt och jag i en helt annan. Jag var inte synkad med omvärlden. Nu snurrar vi lika fort. Flummig beskrivning men så det känns. Jag har dessutom i princip ingen ångest längre och har hitintills klarat mig från depression, peppar peppar. Den kommer säkert men jag är glad för varje månad som går som mitt liv fungerar. Det var även en lättnad att få svar på varför saker i mitt liv blivit som de har och varför jag har vissa problem. Innan trodde jag bara att det var något fel i mitt huvud, allvarligt fel som ingen annan hade. Att få vetskap och namn på det har underlättat massor. Finns även hjälp att få vad det gäller rent praktiska saker. Mitt humör har dikterat mitt liv tidigare och nu är jag lugn. Inombords.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kamel
Du kan ta vilken medicinering du vill, du kan inbilla dig själv att du har ADHD/ADD. Besitter du dock inte självdisciplin så är du körd i vilket fall.

Suck! (Finns inte annat att svara på sådana här tramskommentarer.)
Citera
2015-10-24, 19:36
Medlem
Citat:

Förstår dig, tänkte samma sak innan men sanningen kan man ibland bara förvisa sig med när man har en djupare inblick. Finns forskning på ämnet som du kan läsa för att se vad de lärda har att säga. Visst har bilden från ex USA:S massmedicinering gett ADHD bilden av en påhittad sjukdom. Men psykiska tillstånd/sjukdomar existerar om än så abstrakta för åskådaren.
Citera
2015-10-25, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling

Suck! (Finns inte annat att svara på sådana här tramskommentarer.)

Din åsikt rör mig inte i röven. Ta vilken medicin du vill, ingenting är gratis och således bör man arbeta på sig själv mycket för att uppnå saker och ting. Det är väldigt viktigt att arbeta på sig själv oavsett vad. Det är bekvämt att skylla på personlighetsstörningar.

Citat:
Förstår dig, tänkte samma sak innan men sanningen kan man ibland bara förvisa sig med när man har en djupare inblick. Finns forskning på ämnet som du kan läsa för att se vad de lärda har att säga. Visst har bilden från ex USA:S massmedicinering gett ADHD bilden av en påhittad sjukdom. Men psykiska tillstånd/sjukdomar existerar om än så abstrakta för åskådaren.

Spelar ej roll. Man måste i vilket fall som helst arbeta på sig själv. Sätta upp mål, rutiner, gå utanför sin comfort zone för att ta sig någonstans. Att gömma sig bakom mediciner hjälper möjligtvis för studen, men i längden?
Citera
2015-10-25, 06:17
Medlem
Citat:
Spelar ej roll. Man måste i vilket fall som helst arbeta på sig själv. Sätta upp mål, rutiner, gå utanför sin comfort zone för att ta sig någonstans. Att gömma sig bakom mediciner hjälper möjligtvis för studen, men i längden?

Ja, där sa du något. Det har du helt rätt i. Medicinen hjälper bara till en viss del men man bygger upp sig själv, själv. Medicinen behövs dock för att fria en från tyglarna som är ADHD. Finns ju läkare osv som själva har adhd/add som är duktiga och lyckade i livet men fortfarande inte kan planera osv pga ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in