2015-10-24, 14:38
Medlem
Hej, jag har rökt minst tre cigg varje helg i några månader nu. Oftast är det kompisar som bjuder. Hur länge kan jag fortsätta såhär tror ni? Ja älskar att sitta o snacka med kompisar samtidigt som man känner hur nikotinruset smyger sig på men jag vill verkligen inte bli beroende på riktigt. Tror ni jag kommer bli det eller kan jag hålla mig till att endast röka på helgerna?
Citera
2015-10-24, 14:43
Medlem
snivlems avatar
prova att ta en cigg mitt i veckan när du är spiknykter.....det kommer få dig att aldrig röra en cigg utöver helger i samband med alkohol !! det är fruktansvärt äckligt
Citera
2015-10-24, 14:43
Medlem
vim.s avatar
Jag röker själv när jag festar och så och jag har inte blivit beroende än. Om du märker att du blir sugen på cigg under veckodagarna så är det nog dags att sluta.
Citera
2015-10-24, 14:48
Bannlyst
Det går ganska fort att bli nikotinberoende, men väldigt fort att bli av med det om man endast rökt några år eller mindre. Om du börjar känna nikotinsug, sedan abstinens p.g.a. att du inte rökt, så tar det kanske 2-3 dagar att bli av med det helt om du slutar ct, återigen om du bara rökt ett tag.
Citera
2015-10-24, 14:52
Medlem
Tripportreats avatar
Nikotin är lurigt som fan, lätt hänt att långsamt öka sitt bruk utan att reflektera över det. Rätt vad det är så tas det nån cigg på en vardag, någon tillfällig stress kan trigga igång röksuget osv.

Jag började röka i vuxen ålder och trodde hela tiden att jag hade kontroll över det. Rökte mest i samband med tentaplugg och fester, men ökade det långsamt tills jag började röka varje dag. Fram tills dess så intalade jag mig att jag hade koll på det och skulle sluta så fort jag märkte att jag började bli nikotintorsk.

Nu är jag så van med att röka att jag egentligen inte ens vill sluta.

Det är naturligtvis fullt möjligt att bara feströka, men det är lätt att lura sig själv och tillåta sig att röka även vid andra tillfällen. Nikotin ger inte ett lika påtagligt rus som exempelvis alkohol så det är lätt att glömma bort att det är en drog.

//Tripportreat
Citera
2015-10-24, 15:01
Medlem
Som många ovan nämnt. Se om du börjar få sug mitt i veckan och försök då lägga ned. Alternativt lägg ned direkt då det är en vidrig ovana (vet då jag själv rökte i många år)
Det svåra är att det ofta kommer krypande och ditt abstinens säger dig att du inte vill sluta t.ex. Försök sluta medans det är relativt enkelt!!
Citera
2015-10-25, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
prova att ta en cigg mitt i veckan när du är spiknykter.....det kommer få dig att aldrig röra en cigg utöver helger i samband med alkohol !! det är fruktansvärt äckligt

Tja, tar nästan alla mina cigg i nyktert tillstånd. Gott är väl inte rätt beskrivning av en cigg utan snarare gött
Citera
2015-10-25, 00:23
Medlem
Svarar lite gemensamt på alla er. Jag feströker inte utan snarare helgröker. Oftast e de att man softar med polarna så har nån cigg och bjuder.

Jag kan få ett sug efter cigg mitt i veckan men lyckas ändå hålla mig ifrån det. Står ändå med mina kompisar som röker varje dag och kan lätt få en cigg av dom men lyckas hålla mig ifrån det. Mest sug har jag på helgkvällarna men om jag verkligen inte vill ta en cigg klarar jag ju mig också.

Känns som jag skaffat något form av psykiskt beroende av att röka på helgerna. På vardagarna kan ja tänka typ "fan de skulle sitta med en cigg nu" men efter typ 5 minuter tänker jag på något annat liksom. Någon mer här som bara "helgröker" eller "feströker" som inte blivit beroende på riktigt?
Citera
2015-10-25, 18:04
Medlem
Tamlas avatar
Jag helg-, fest- och semesterrökte i drygt 15 år utan några större problem. Min rökning var tydligt dedikerad till dessa tillfällen och när suget någon gång dök upp i vardagen var det ganska lätt att slå ifrån sig.

För några år sen var jag på chartersemester och precis som vanligt rökte jag under semestern. När vi kom hem var jag röksugen dagen efter och tänkte att en cigg kan väl inte göra så mycket. Det blev en och sedan ytterligare en i vardagen och sen den dagen är jag heltidsrökare.

Mitt råd är därmed: Lägg av medan du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in