• 1
  • 2
2015-10-24, 13:21
Medlem
presidentas avatar
Gud älskar alla lika. Ändå ser jag inga CP-skadade bland prästerna i världen! För att visa att Gud A) skapade CP-skadan hos vissa, och B) CP-skadade också älskas lika av Gud, så bör vi låta en CP-skadad person bli präst. Han får sedan predika kristendom, eller vara tyst i bön, eller mummla/babbla dvs visa på sin personliga anslutning till Gud.

När kommer "en samling får" (dvs en grupp kristna) mötas för att höra predikan av en CP-skadad?

Varför låter inte kyrkan CP-skadade bli präster? Kyrkan är ju inklusiv och älskar alla, så låt även de CP-skadade få predikantjobben.
Citera
2015-10-24, 13:32
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av presidenta
Varför låter inte kyrkan CP-skadade bli präster? Kyrkan är ju inklusiv och älskar alla, så låt även de CP-skadade få predikantjobben.

För att CP-skadade inte är dumma nog att vara religiösa.
Citera
2015-10-24, 13:35
Medlem
roberrrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
För att CP-skadade inte är dumma nog att vara religiösa.
Fast nu handlar ju inte en CP-skada om att man är efterbliven....

Men rolig kommentar iaf
Citera
2015-10-24, 13:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Gud älskar alla lika. Ändå ser jag inga CP-skadade bland prästerna i världen! För att visa att Gud A) skapade CP-skadan hos vissa, och B) CP-skadade också älskas lika av Gud, så bör vi låta en CP-skadad person bli präst. Han får sedan predika kristendom, eller vara tyst i bön, eller mummla/babbla dvs visa på sin personliga anslutning till Gud.

När kommer "en samling får" (dvs en grupp kristna) mötas för att höra predikan av en CP-skadad?

Det finns ingen lag som hindrar CP-skadade att bli präster. Det kan du väl ändå inte tro?
Citera
2015-10-24, 13:56
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det finns åtminstone en pastor som har ett funktionshinder, typ cp skada inom Equmeniakyrkan.
Är lite osäker men jag tror han jobbar inom centralkyrkan numera och inte i någon församling.
Annars finns det ju dövpräster osv också.
Citera
2015-10-24, 14:00
Medlem
Detta är ju en trolltråd men kan ju ändå lägga fram vad Kyrkan har för uppfattning och den är som följer:

-Man måste vara vid god vigör och inte ha för allvarliga sjukdomar som kan kräva för dyra behandlingar eller mediciner.
-Man måste gå igenom psykologiska utvärderingar där man kollar efter avvikande beteende så som attraktion till barn, om man är våldsam och så vidare.
-Man måste ha varit celibat i mer än 6 månader innan man har chans att få en plats på ett prästseminarie.

I detta fall så faller det på att en man med celebral palsy behöver extra saker för att fullborda sitt åtagande som församlingen antagligen inte kan avvara.

Detta är vad jag har fått som uppfattning då jag har gjort lite efterforskningar.
Citera
2015-10-24, 14:17
Medlem
presidentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Detta är ju en trolltråd men kan ju ändå lägga fram vad Kyrkan har för uppfattning och den är som följer:

-Man måste vara vid god vigör och inte ha för allvarliga sjukdomar som kan kräva för dyra behandlingar eller mediciner.
-Man måste gå igenom psykologiska utvärderingar där man kollar efter avvikande beteende så som attraktion till barn, om man är våldsam och så vidare.
-Man måste ha varit celibat i mer än 6 månader innan man har chans att få en plats på ett prästseminarie.

I detta fall så faller det på att en man med celebral palsy behöver extra saker för att fullborda sitt åtagande som församlingen antagligen inte kan avvara.

Detta är vad jag har fått som uppfattning då jag har gjort lite efterforskningar.
Kan man tolka det som att Gud sagt: "Jag (Gud) får bara predikas om av dem som är vid god vigör! De sjuka skall inte säga ett ord om mig!". Då älskar ju Gud inte alla, utan föredrar friska framför sjuka. Det är väl lite taskigt av Gud gentemot de sjuka? Det är ju de som behöver Gud mer än de friska gör.
Senast redigerad av presidenta 2015-10-24 kl. 14:20.
Citera
2015-10-24, 14:48
Medlem
S-cups avatar
Är det höstlov?

Vet folk ens vad en CP-skada är?
Tror man att det betyder samma sak som när man gick på lågstadiet kan det vara värt fem minuter på t.ex. wikipedia.
Citera
2015-10-24, 19:54
Medlem
presidentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Är det höstlov?

Vet folk ens vad en CP-skada är?
Tror man att det betyder samma sak som när man gick på lågstadiet kan det vara värt fem minuter på t.ex. wikipedia.
Varför skulle en CP-skadad inte kunna hålla en predikan som präst?
Man behöver ju som präst inte säga så mycket logiskt eller sammanhängande.
En CP-skadad prästs predikan kan ju vara en predikan kring Guds nåd; kring straff för våra synder; för att Jesus också hade ett kors (vilket CP-skadan är). De olika predikningarna en CP-skadad präst kan genomföra är mångfaldiga.

Men mest vill man ju att kyrkan visar/representerar/är som en spegel som visar Guds skapelse och därmed vore det rentav fel att inte ha en CP-skadad präst någonstans.
Citera
2015-10-24, 20:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag tycker din TS är respeklös både mot CP-skadade och kristna.

Det finns inget formellt hinder mot att CP-skadade eller andra människor med funktionsnedsättningar ska kunna bli präster. Detta sagt, så ställer varje yrke olika krav på färdigheter. En präst bör klara av att framträda offentligt och predika men också en mängd andra uppgifter. Kan man på grund av en funktionsnedsättning inte göra det som förväntas i ett yrke är det ett problem, vare sig det handlar om en präst, brandman eller kirurg.

För en person med talproblem på grund av en CP-skada kan det naturligtvis vara svårt eller omöjligt att jobba som präst, men det finns ingen anledning att göra sig löjlig över det. Dessa medmänniskor behöver vårt stöd, inte hån.

Om du vill antyda att en kristen predikan är värdelös och därför lika gärna kan ersättas med det du kallar att "mummla/babbla" är det också respektlöst mot alla de kristna som tar sin tro på allvar.
Citera
2015-10-24, 22:44
Medlem
Citat:

Varför nöja sig med babblande, jag skulle uppskatta om de ropade svordomar. Så länge det kommer från Gud är det gott, och man kan se dem som komiker. Bättre än tungotal.
Citera
2015-10-25, 08:43
Medlem
Citat:
Kan man tolka det som att Gud sagt: "Jag (Gud) får bara predikas om av dem som är vid god vigör! De sjuka skall inte säga ett ord om mig!". Då älskar ju Gud inte alla, utan föredrar friska framför sjuka. Det är väl lite taskigt av Gud gentemot de sjuka? Det är ju de som behöver Gud mer än de friska gör.

Jo då, de sista ska komma först och av de som har mycket, ska förväntas mycket. Prästskapet i Kyrkan är en position där man är en tjänare för sin församling. Eftersom många präster också är munkar så har man som löfte att underkasta sig sin överordnad och lyda. Vilket innebär att man måste resa om man blir bedd att resa och då är det svårt att fara runt halva Europa om man har svåra funktionshinder.

Vem som helst kan helt enkelt inte bli präst. Handlar inte om diskriminering utan om praktiska saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in