2015-10-26, 12:17
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Marken var blandat kvalité på , och det krävdes hårt arbete.

Så det går inte jämföra Svenskar som for till Amerika och det lyxflyktingar som väljer Sverige eftersom det finns 1/4 miljon i retroaktiv föräldrapenning väntar på dem om det lyckas bluffar till sej till ett PUT.

Nej. Men jag har inte gjort den jämförelsen. Den hjälp som finns i dag fanns ingenstans på den tiden. Det förstår väl alla?
Citera
2015-10-26, 12:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Under den tidigare emigrationen, första halvan av 1800-talet var nog skumma typer överrepresenterade. Överresan var inte utan risker, vilket verkar avskräckande för mera konsekvenstänkande personer, och kollen på nyanlända var inte så(?) stor i USA från början.

Det finns belägg för att kriminella i Sverige försvann till USA.

Den senare emigrationen var nog "bättre" för USA. Dels var överfarten bättre organiserad, så även konsekvenstänkande personer kunde tänka sig att åka, särskilt om de hade släktingar och bekanta där ("pull"), dels fanns Ellis Island som sorterade bort sjuka och en del skummisar i alla fall.

Men som helhet var emigrationen inte bara dålig för Sverige. En hel del ruttna typer lyckades vi bli av med också, förutom förstås många driftiga och arbetssamma. Tror jag.

Därför tror jag också att flera länder som folk migrerar till Sverige från har fördelar av det. De blir av med riskavfall (som alltså är kraftigt förhöjt bland migranter, speciellt om resan är farlig), och de vettigare personerna skickar sedan tillbaka pengar till släktingarna.

Ett mottagarland utan gränsfilter, och utan fria resurser (som mark i USA på 1800-talet) just add empty hands, sitter alltid med Svarte-Petter.

Sverige idag sitter med Svarte-Petter. För USA då övervägde trots allt det positiva.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-10-26 kl. 12:41.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in