Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Ne ne ne ne... Invandringen är ett misslyckande ur alla synvinklar. Ekonomiskt är det ett misslyckande. Humanitärt är det ett misslyckande. Det finns ingenting som är bra med detta mer än att vi kanske räddade några få % utav de som kommer hit som hade faktiska skäl att få komma.
Annars så har allt varit en total katastrof.
Löfven gör vad som låter bra för stunden och genererar sympati så att opinionen rör sig å hans håll.
Ett värdigt mottagande här för en handfull människor som drar ner landet i botten, när vi hade kunnat lägga samma pengar på att hjälpa så många andra att få det drägligare. 2 miljarder människor lever på under 1,9 dollar om dagen. 1 miljard lever på under 1 dollar. Människor behöver vatten, mat, medicin, skydd, värme, skolgång. Allt sådant är mycket, mycket, mycket billigare att hjälpa till med på plats, i typ Afrika, eller i flyktingläger för de som flyr krig. Förhållandet på hur många fler vi kan hjälpa är typ 300 till 1.
Istället så låter vi folk som vill ha det bättre, som inte flyr från krig, komma hit och få allt vad vårat välfärdssamhälle erbjuder.
Vilket nu går åt helvete.
Alltså, ekonomin går åt skogen, så välfärden kommer bli mycket, mycket sämre för lång lång tid framöver.
Det är endast ett fåtal utav de som kommer som flyr från krig. Har sett siffror på att det är färre än 5%.
Vi hade kunnat hjälpa så oerhört många fler om vi hade hjälpt folk där de finns istället för de som kan ta sig hit.
Då hade våran ekonomi mått bättre också, och vi hade kunnat fortsätta att hjälpa i många många år, kanske för alltid.
Du undrar hur svårt det kan vara att fatta... Jag gissar på att du är ganska ung, och inte så insatt i samhällskunskap, nationalekonomi, historia eller ens politik. Jag fattade läget för mer än 6 år sedan, och jag visste vart samhället var på väg, och jag visste vad som behövde göras.
Nu är vi där, där jag visste att vi skulle hamna, och värre kommer det bli.
Och allt detta när vi hade kunnat rädda miljoner och åter miljoner liv genom att hjälpa människorna där de finns.
Du kommer också fatta en dag i framtiden att allt det här med invandringen är ett enda stort misslyckande. Dock kommer du nog inte fatta innan etablerad media ändrar sin retorik, och personerna i din omgivning gör detsamma. Det brukar vara det som krävs för sådana som du.
Jag har haft rätt hela tiden, i flera år. Jag har redan fattat.
Man blundar lätt för verkligheten iom att saker som sker gradvis märker man inte av.
Skolresultaten försämras plötsligt, hmmm -- mer pengar till lärarna kanske? Men man tänker inte på alla flyktingar som kommit in.
Landet har blivit mer otryggt, mera våld sker. Hmmm -- mer pengar till polisen? Eller en temadag om att respektera kvinnor?
Fler våldtäkter, varav de flesta gruppvåldtäkter av muslimer. Jo företeelsen gruppvåldtäkt är en kulturberikning, det ifrågasätter jag inte. Hmmm -- låt oss dunkla statistiken, trixa lite, säga att "de flesta våldtäkter begås av svenskar" och lägga locket på.
Vad har flyktingarna bidragit med? Hmmm tja en och annan har säkert fått jobb, det kan vi nämna.
Du har rätt i att Sveriges ekonomi hade varit i en annan situation utan flyktinginvandringen. Från ett humanitärt perspektiv är jag för att ta emot flyktingar i akut hjälpbehov, men den enorma mängden lycksökare som vi GÖDER med pengar, samtidigt som de ändå inte blir nöjda, inte kan följa lagar osv. Och samtidigt, inget av detta får kritiseras eller ifrågasättas.
Men gradvisa försämringar märker man ofta inte av, så är det.
I min generation växte vi upp med självklarheten att man inte skulle visa sin mobil öppet pga invandrargäng, att vi skulle gå tillsammans med vår tjejkompis när det blev mörkt, att om man kom på snedden med någon i dessa gäng så kunde de göra ens liv riktigt jävligt (och de roades av det!). Allt detta samtidigt som samhället höll dem om ryggen, "de har det inte lätt, de behöver mera stöd". Kostnaden för dessa antisociala enklaver ska inte underskattas. Vad mer är, de drar med sig andra ner i sin destruktiva spiral. Om en klass består av 20 svenskar och 5 missanpassade araber så påverkar ju dessa 5 hela undervisningar för de 20. Föräldrar vet det, därför de flyttar till andra områden. (tipping point ligger redan kring 3-4% ,
[1] )Fast den som säger det öppet är förstås rasist.
Kanske är det så att när man har haft det för bra för länge så börjar man bli naiv... tänker sig att "så här kan det nog fortsätta alltid"...
Men man får gratulera dem som insåg att världens mest generösa asylregler har lett till nåt slags välfärdsturism. Ett socialt experiment om inte annat.
Det paradoxa är att inte särskilt många är vinnare. Feminister är inte direkt glada för islam.

Näringslivet är inte vinnare heller. De svenskar och skötsamma europeiska invandrare som bor i utanförskapsområdena har fått det MYCKET sämre... men politikerna kallar dem misslyckade och bittra. ALLA som påverkas av invandringen är egentligen negativa. Bara de som inte påverkas som är positiva.
Däremot så håller jag faktiskt inte med dig, lustigt nog, i det första du skriver.
Jag TROR att på sikt så kommer invandring att visa sig lönsam, detta eftersom BNP ökar och landet på så vis blir "rikare".
Om man tittar på andra länder som haft stora grupper av fattiga invandrare så har dessa grupper ställt till med en massa skit på kort sikt, men sett på en 50-årsperiod så har de gagnat landet. T.ex. kineser, italienare, mexikanare och svenskar i USA.
Men det är ett socialt experiment. USA gödslade inte sina invandrare med pengar på det sättet som Sverige gör. Att fortsätta denna mycket kostsamma politik kan nog inte leda till annat än ett ekonomiskt haveri. Tänk så mycket bättre vi kunde haft det om vi inte haft den enorma MENA-invandringen. Vi hade haft det lugnare, man hade kunnat gå orädd när det är mörkt, hade haft bostäder, färre arbetslösa, bättre skola, färre utsatta, osv. Allt sånt som man tog för givet skulle bli bättre och bättre från 1970-talet.
Invandringen till andra länder har baserats på att dessa människor JOBBAR. På så vis blir de lönsamma. Men om varje flyktinginvandrare till Sverige är en nettoförlust, samtidigt som denna invandring bara ökar och ökar, säger ju grundläggande matematik att man är på väg mot ett haveri...
Nåväl, sent ska ju syndaren vakna, sägs det. Och jag är övertygad om att Sverige "går att rädda" men det krävs en kursändring. Nu har ju även politikerna så smått börjat inse det, vi får hoppas att deras kursändring fortsätter så att de hejdlösa mera-mera-mera flyktingsförespråkarna får sig en knäpp på nosen.
Som att jag hörde på Ekot att de intervjuade några syriska flyktingar som var mycket besvikna att Sverige nu ska ge 3-åriga TUT istället för PUT. "This is not why we came here". Hmmm, jaha? Så det är för mycket begärt att ni får mat, lägenhet, skydd här i 3 år gratis, och bara ni skaffar er en försörjning kan ni stanna längre och ta hit familjen? I vilket annat land hade man fått allt detta? Det är nog först denna vecka jag slutligen insett att SR ÄR vänstervridet. När de måste ta ställning för antingen det svenska ekonomiska haveriet eller för några missnöjda flyktingar så visade de sin färg.