2015-10-24, 00:29
Avslutad
Skulle det fungera o spä ut smaksatta spritsorter (jägermeister etc) med kranvatten eller loka etc och på så vis skapa en sorts inofficiell drink av det utan att det sänker möjligheten med att bli full ?

Jag tänker mer att om man bara har en sådan flaska och vill inte gå runt och shotta. finns ju vissa spritsorter som är svåra att blanda med något så att säga.
Citera
2015-10-24, 00:33
Medlem
vim.s avatar
Klart man kan späda ut det, det är ju fortfarande lika mycket alkohol. Frågan är väl snarare om det blir gott.
Citera
2015-10-24, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vim.
Klart man kan späda ut det, det är ju fortfarande lika mycket alkohol. Frågan är väl snarare om det blir gott.

Så vattnet förhindrar inte en del av berusningen? att den skulle bli mildare och att man skulle behöva få dricka saligen mer för att bli berusad etc?
Citera
2015-10-24, 00:47
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Vad menar du? Det är väl klart att du sänker alkohol-halten om du spär ut med vatten? Lika mycket som om du skulle spä med läsk?
Citera
2015-10-24, 00:49
Medlem
Det är fortfarande lika mycket procent alkohol i glaset, hur du än mixar och blandar det.
Citera
2015-10-24, 00:53
Medlem
Du kan spä det med vad du vill, blandar du ut det med vatten smakar det mest troligt blaskigt. Full blir du om du dricker tillräckligt mycket alkohol precis som vanligt.
Citera
2015-10-24, 00:54
Avslutad
ok tackar!
Citera
2015-10-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Det är fortfarande lika mycket procent alkohol i glaset, hur du än mixar och blandar det.
Det är det då verkligen inte. Däremot är det lika många cl i glaset.

Dvs. Säg att du blandar 1dl vodka med 9dl vodka.
Vodka innehåller ungefär 40% sprit.
0.4dl av denna 1dl vodka är alltså sprit.
0,4/10 = 4% av innehållet i glaset är nu sprit.
Citera
2015-10-24, 01:09
Medlem
fp
Citera
2015-10-24, 07:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Skulle det fungera o spä ut smaksatta spritsorter (jägermeister etc) med kranvatten eller loka etc och på så vis skapa en sorts inofficiell drink av det utan att det sänker möjligheten med att bli full ?
Även tiden det tar dig att dricka din inofficiella drink spelar in.
Beroende på hur mycket du spär ut vuxengodiset så kommer du förr eller senare att nå en (utspädnings-)gräns, där kroppen förbränner alkoholen snabbare än vad du kan dricka. För att hårdra det: det går knappast att bli full på lättöl, du blir bara pissnödig.

Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Nej, det är samma mängd alkohol i glaset men procentsatsen minskar allt efter att du spär ut spriten.
Citera
2015-10-24, 09:59
Medlem
Pukeeyes avatar
Det går alldeles utmärk. I min ungdom när jag skulle ut på fjällvandring så köpte jag alltid en hela Renat och en hela Gauffins dubbelblandning och hällde i en 1,5 liters pet-flaska och packade i ryggsäcken.

Det var riktigt gott och man fick maximalt med alkohol per viktenhet att bära på.

Gauffins dubbelblandning var ett anis och kumminkryddat mycket sött brännvin med 50% alkohol som fanns att köpa på bolaget fram till slutet av 90-talet.
Citera
2015-10-24, 13:06
Medlem
hesons avatar
Absolut, jag brukar göra groggar på likör is och kolsyrat vatten när det är varmt, bra sätt att slippa dricka alkoholfria alternativ utan att bli uttorkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in