Apocalypse Nows öppningslåt The End till napalmbombning av en skog är effektivt för att sätta den rysliga tonen. Men det är bara licenslåtar, så det blir i jämförelse svårt för det att jämföras mot andra filmers originalsoundtrack.
Blader Runners soundtrack är kanske det kulturellt "viktigaste" av alternativen, det är onekligen stilbildande och liksom definierande för inte minst cyberpunkgenren och ekon av det hörs lite varstans man riktar örat inom populärkulturen. Det är plingande sentimentalt och oironiskt tufft. Ett mästerverk till soundtrack.
Braveharts soundtrack har jag inget minne av,
Cannibal Holocaust har jag inte sett och vill inte se.
Clockwork Oranges soundtrack är en mix av befintliga låtar och originalstycken. Passar filmens knepiga vibe, men är inget speciellt tycker jag.
Conan The Barbarian har jag ingen uppfattning om, inte sett.
Jag minns
The Crow som en film med ett bra soundtrack, samma med
Donnie Darko.
Ett anständigt liv och
Football Factory har jag inte sett.
Gladiators soundtrack är en episk, mäktig och sentimental mix av traditionell orkester med stil och element som känns som lämpliga för romartiden. Det är galet ambitiöst, storslaget och låter i sina lugna stunder som soundtracket till ett Civilization-spel.
The Godfather har jag inte sett.
The Good, The Bad & The Ugly har ett så välkänt originalsoundtrack att jag känner igen ledmotivslåten utan att ha sett filmen, och den är bra, men jag kan inte säga något om soundtracket som helhet.
Kill Bill har ett typiskt mixtape-soundtrack som gör att den får svårt att konkurrera i den här listan.
Lord Of The Rings The Fellowship Of The Ring minns jag inte som något speciellt.
Musiken har en viktig roll i Paul Thomas Andersons filmer och
Magnolia har ett suberbt soundtrack, dels klassisk filmmusik i form av originalkompositioner av Jon Brion och dels licenslåtar och originallåtar av Aimee Mann. Den får min röst av alternativen i listan. Det nailar allt som ett soundtrack ska göra. Tätt inpå på andra och tredje plats skulle Blade Runner och Gladiator vara.
Hade listan varit lite mer up to date, och haft nyare Paul Thomas Anderson-filmer, så skulle jag kanske ha lagt min röst på filmen
There Will Be Blood. Den filmen har ett helt sinnes stråkinstruments-soundtrack av Johnny Greenwood från Radiohead.
https://youtube.com/playlist?list=OL...cK8kDf6_kO5CDk
(Orkar inte skriva något om resten av filmerna i listan. De fick inte min röst i alla fall, även om vissa av dem är bra.)