2015-10-30, 06:09
Medlem
tokidokis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrektfia
har precis testat över sättnings program
åk hem på arabiska تنحنح حزب العدالة والتنمية

Kan du hantera en dator så kan du översätta text.

Jaha, det där fick jag översatt till svenska: Hem Rättvise- och utvecklingspartiet (?)
Citera
2015-10-30, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
källor:
http://www.svd.se/hot-mot-asylboende...lyktingboenden

http://www.nsd.se/nyheter/overkalix/...r-9615197.aspx

Låter väl mest som någon som inte kommer att göra ett dugg i verkligheten?
Svetsarn som absolut inte begriper någonting går säkert ut och skriker att det var ett fruktansvärt dåd mot de stackars flyktingarna av oss känslolösa Svenskar. Att det var skrivet på Arabiska? Sånt tar inte han någon hänsyn till, huvudsaken att han får trakassera oss Svenskar
Citera
2015-10-30, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattochdag2014
Svetsarn som absolut inte begriper någonting går säkert ut och skriker att det var ett fruktansvärt dåd mot de stackars flyktingarna av oss känslolösa Svenskar. Att det var skrivet på Arabiska? Sånt tar inte han någon hänsyn till, huvudsaken att han får trakassera oss Svenskar

Läs vad jag skrivit tidigare i tråden. Det är illa skriven arabiska som tyder på att lappen är författad med hjälp av Google Translate, troligen av en svensk som bor i området.
Citera
2015-10-30, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla
Då är det inget hot alltså.
Vem läste ihop de osammanhängande bokstäverna till ett hot?
Afa:s arabiska stasiavdelning?

Jo, det är visst ett hot. Texten går visserligen knappt att läsa, men om man anstränger sig kan man utan problem utläsa hotet ur texten.
Citera
2015-10-30, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Där uppe borde det ju verkligen finns plats att bo på..Nu när vi svenskar har lämnat plats i våra hjärtan...

Att det finns skog och mark betyder inte att det finns bostäder. Polis finns dygnet runt i Överkalix nu tydligen enligt en kompis som jobbar på boendet. Fast det har säkert redan nämnts i tråden.
Citera
2015-10-31, 00:21
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fktskt
Den där lappen kan inte kan inte vara skriven av någon som behärskar arabiska, eftersom den innehåller mycket allvarliga typografiska fel som aldrig skulle gå obemärkta förbi. Texten är i princip oläslig.

EDIT: Det är inte bara talare av arabiska som är uteslutna, utan alla talare av språk som skrivs med det arabiska alfabetet (t.ex. persiska/dari och pashto). Jag vet inte hur den demografiska sammansättningen hos de asylsökande ser ut, men det verkar mycket otroligt att den är skriven av någon av dem.

För att illustrera ungefär hur fel texten är, så skulle man kunna jämföra med om följande text på svenska hade satts upp:

. ö d t t a u d r e m m o k s t a l p a n n e d r a n m ä l e t n i u d m O . n e g n i n r a v a t s i S . t e l l e t o h å p r o b m o s m e d l l i t r ä t e v e r b r ä h t e D

Då undrar man ju förstås hur man kunde utläsa något, hot eller annat meningsbärande, ur den uppsatta lappen. Ur ditt åskådliggörande jämförelsematerial fick i varje fall jag inte ut något begripligt, ens med ansträngning.
Citera
2015-10-31, 02:03
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Då undrar man ju förstås hur man kunde utläsa något, hot eller annat meningsbärande, ur den uppsatta lappen. Ur ditt åskådliggörande jämförelsematerial fick i varje fall jag inte ut något begripligt, ens med ansträngning.
Hint: jämförelsematerialet börjar med punkt och slutar med stor bokstav. Om inte det räcker, läs hela tråden.
Citera
2015-10-31, 02:19
Medlem
RissaTridactylas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt

På arabiska skriver man från höger till vänster, så du behöver läsa texten baklänges.
Citera
2015-10-31, 08:55
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Den gröna texten talar för att en Shiamuslim har skrivit lappen. Troligen en Shia-Sunni konflikt som föranlett det hela.

I Överkalix är det mera konflikten mellan ortodoxa och laestadianer som gäller. Islam har aldrig varit stort där oavsett riktning.
Citera
2015-10-31, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
I Överkalix är det mera konflikten mellan ortodoxa och laestadianer som gäller. Islam har aldrig varit stort där oavsett riktning.

Nej men däremot mellan Överkalixbor och utbölingar. Vart får du din källa ifrån?
Citera
2015-10-31, 19:14
Medlem
Lappen är fejk. För det första är texten felvänd. Arabiska läses från höger till vänster, lappen är felvänd. För det andra är bokstäverna inte ihopskrivna, utan står isolerade. På arabiska ser bokstäverna olika ut beroende på vilken position de har i ordet. På lappen är alla bokstäver isolerade, vilket är otänkbart att en arabisktalande person hade skrivit.

Mera sannolikt: någon har google-translatat.
Citera
2015-11-01, 08:25
Bannlyst
araber kan väl varken läsa eller skriva på sina egna språk vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in