Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
För mig var det revolutionerande att lära sig att det går att stilla sina tankar - och just den videon var inkörsporten till att söka upp vetenskapliga studier om meditation, se över buddhistisk och annan relaterad litteratur samt att inkorporera såväl meditation i zenbuddhistisk anda och många av de övningar föreslagna av personer som Ramana Maharshi och Nisargadatta Maharaj i mitt liv. Nu dyker det inte upp lika många tankar i mitt medvetande längre - och processen är ännu fortgående.

Om detta lockar så kommer du i samma veva även kunna frigöra dig från din självförhärligande självbild av att vara 'överintelligent' eller ett 'geni'.

Tror du missförstod vad jag menade.
det är folk som säger det till mig. Jag anser själv att jag inte är så smart jag har bara ett jävligt rubbat och snedrivet sett att se världen och lösningar på.

Om du vill prata mer just om vad det är för saker jag håller på med tar vi det via PM jag vill inte ge för mycket information om mig själv såhär öppet.
Jag brukar själv använda ordet finurlig än intelligent
Citera
2015-10-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Tror du missförstod vad jag menade.
det är folk som säger det till mig. Jag anser själv att jag inte är så smart jag har bara ett jävligt rubbat och snedrivet sett att se världen och lösningar på.

Okej, men det förändrar ingenting. Du kan även bli fri från självbilden att du inte skulle vara särskilt smart. Inte på så sätt att du helt plötsligt inte kan beskriva dig själv, men att du inte längre identifierar dig känslomässigt utifrån dylika termer och på så sätt kan vara helt ärlig med dig själv - intelligent eller ej.

Detta var förstås inte vad du frågade efter; jag tyckte dock att det var värt att nämna i förbifarten.

Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Om du vill prata mer just om vad det är för saker jag håller på med tar vi det via PM jag vill inte ge för mycket information om mig själv såhär öppet.
Jag brukar själv använda ordet finurlig än intelligent

Nå, du har nu fått alla nödvändiga verktyg för att veta hur du - på ett positivt sätt - ska minska (den onödiga) tankeverksamheten.
Citera
2015-10-23, 19:59
Citat:
För mig var det revolutionerande att lära sig att det går att stilla sina tankar - och just den videon var inkörsporten till att söka upp vetenskapliga studier om meditation, se över buddhistisk och annan relaterad litteratur samt att inkorporera såväl meditation i zenbuddhistisk anda och många av de övningar föreslagna av personer som Ramana Maharshi och Nisargadatta Maharaj i mitt liv. Nu dyker det inte upp lika många tankar i mitt medvetande längre - och processen är ännu fortgående.

Om detta lockar så kommer du i samma veva även kunna frigöra dig från din självförhärligande självbild av att vara 'överintelligent' eller ett 'geni'.
Jag kan förstå om man vill bli av med destruktiva tankar och även tankar som gör att hjärnan 'svämmar över', eller att få bort en negativ självbild. Men jag ser dock inte vad som skulle vara så speciellt för en 'väljusterad' person. Jag själv skulle däremot kunna tänka mig att praktisera detta, för jag upplever att jag matar mig skälv med destruktiva tankar om mig själv ganska ofta.

Frågeställningen: vad har en vanlig person att tjäna på detta?
Citera
2015-10-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Frågeställningen: vad har en vanlig person att tjäna på detta?

Vadå är inte jag vanlig?

Den som vill veta vad man 'tjänar' på det kan testa att sitta i total tystnad och lyssna på sina egna tankar. Det är väldigt få som tycker att detta är en särskilt angenäm upplevelse, men detta är alltså vad de flesta går omkring och bär på dagarna igenom, vilket skapar behovet av att ständigt distrahera sig och aldrig få ro. Att bli kvick tankar är härligt!
Citera
2015-10-23, 20:29
Citat:
Vadå är inte jag vanlig?

Den som vill veta vad man 'tjänar' på det kan testa att sitta i total tystnad och lyssna på sina egna tankar. Det är väldigt få som tycker att detta är en särskilt angenäm upplevelse, men detta är alltså vad de flesta går omkring och bär på dagarna igenom, vilket skapar behovet av att ständigt distrahera sig och aldrig få ro. Att bli kvick tankar är härligt!
Om man tänker på din omtanke för folk, levande varelser osv, dina hmm.. Känslor om livet generellt... :P nej. Men du verkar å andra sidan vara väldigt välbalanserad förutom dessa... Tankar? Haha. Du vet vad jag menar

Joja... Jag förstår. Så känner jag inför andra saker men alla är vi väl olika inte sant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in