2015-10-22, 22:17
Medlem
Jobbet är på ett litet företag där jag mest håller på med programmering i .NET och webbutveckling
Jag är en duktig programmerare och jobbet går bra men jag är också rätt så osocial (asperger diagnos)

Jag undrar vilken lön jag skäligen kan kräva? Bor på en lite mindre ort i Norrland.

Får nu 22tkr brutto i månaden under tiden jag haft nystartsjobbet.

Har läst nära 4år studier inom datavetenskap men hoppade av p.g.a. hälsoskäl och varit arbetslös ett antal år. Troligen är jag den enda på företaget som har en relevant utbildad i programmering.

Jag fyller snart 30 år
Citera
2015-10-22, 22:29
kolla vad kollegorna har . säg lite högre än vad dom har och se vad chefen säger . varför starta lågt
Citera
2015-10-22, 23:59
Medlem
Är det acceptabel att fråga personer vad de tjänar?
Citera
2015-10-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapost
Det beror lite på folket och arbetsplatsen. Det är ofta "osvenskt" att prata lön. Har du hyfsad kontakt med de andra på företaget så kan du ju alltid fråga. Har du hyfsat nära till ett servicekontor för Skatteverket där det finns en allmänhetens terminal så kan du alltid se dina kollegors deklarerade inkomst. Det är offentliga uppgifter men om de får reda på det så kan det uppfattas som att du snokar.

Gör ni in-house jobb eller jobbar ni externt? 22 000 låter lågt, men det beror ju lite på företagets lönsamhet och så vidare. Du kan ju alltid fråga om det finns utsatta lönekriterier och en etablerad lönestruktur.

25 - 27 000 borde kunna vara en låg men inte orimligt låg nivå som nästa steg.
Citera
2015-10-23, 12:28
Medlem
dictionarys avatar
Ditt fackförbund kan ha koll på vad som är en rimlig lönenivå för dig. Kolla med dom, de har statistik att jämföra mot.
Citera
2015-10-23, 20:18
Medlem
gniff754s avatar
Tycker din lön låter lite låg, men du bor på en mindre ort och där är löner och även boendekostnader ofta något lägre än på större orter. 10% eller 2000 per år är kanske än vettig ambitionsnivå för dig när de gäller löneökningarna de närmsta åren.

Sen skall man inte undervärdera betydelsen av erfarenhet som utvecklare. Som "ny" är det lätt att inte tänka på alla specialfall när man implementerar något, eller hur det kan påverka redan existerande funktionalitet. Det är väl därför utvecklare ofta har rätt bra löneutveckling de första åren för att sen plana ut. 0 eller 5 år erfarenhet gör stor skillnad. 10 eller 20 års erfarenhet spelar inte så stor roll.
Citera
2015-10-23, 22:15
Medlem
Något kollektivavtal finns inte men 27000 låter ju som en bra lön att sikta på.

Finns det några förmåner jag bör förhandla om?
Citera
2015-10-23, 22:30
Bannlyst
Citat:
Något kollektivavtal finns inte men 27000 låter ju som en bra lön att sikta på.

Finns det några förmåner jag bör förhandla om?
Du har ju hoppat av skolan dessutom asperger nära 30 år. Inget kollektivavtal? Du ska vara glad du har ett jobb. 22.000kr låter lagom
Citera
2015-10-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Du har ju hoppat av skolan dessutom asperger nära 30 år. Inget kollektivavtal? Du ska vara glad du har ett jobb. 22.000kr låter lagom

Då känns det ju lite dumt att arbeta alls då jag kan gå i förtidspension och då få runt 1000kr mindre i veckan, och med all den fritid så vore det ju inte svårt att få in 1000kr svart på en vecka om man inte har tummen mitt i handen
Citera
2015-10-25, 00:56
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Då känns det ju lite dumt att arbeta alls då jag kan gå i förtidspension och då få runt 1000kr mindre i veckan, och med all den fritid så vore det ju inte svårt att få in 1000kr svart på en vecka om man inte har tummen mitt i handen

Han snackar bara skit.
Är du duktig borde du helt klart kunna kräva iaf 25.000 om ditt första år gått bra tycker jag.
Citera
2015-10-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krim1
Han snackar bara skit.
Är du duktig borde du helt klart kunna kräva iaf 25.000 om ditt första år gått bra tycker jag.
Personer som är mindre duktiga har en viss tendens att vara för optimistiska över sin kunskap och tvärtom
Citera
2015-10-25, 21:59
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:

Det kan vara känsligt men vänder du på frågan så kommer det säkert att lösa sig. "Jag har 22k nu. Vad tycker ni att jag kan föreslå?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in