Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Jag vet, google skulle förmodligen ge mig en massa recept, men jag undrar ändå om någon Flashbackare har ett bra recept på något gott, hyffsat nyttigt bröd?
Jag har tröttnat på Skogaholms limpor och liknande bröd, som dessutom allt för sällan finns att köpa riktigt färska. Så nu tänkte jag bli bagare på deltid, d.v.s. baka mitt eget bröd. Inget krångligt krimskrams, bara ett gott, nyttigt bröd. Tacksam för alla recept och tips!
/Flinta
det er ett par saker det kanske er bra att veta om bröd, innan du får et recept :-)
- det mesta brød du ka köpa har bara jäsat en time, med enorma mängden jäst. ofta har det tillsatser som t.ex. sirap eller nogon krydda för att i det minnste smaka av nogonting annat än jäst.
- för at få fram den goda smak af vete måste degen jäsa cirka 6-8 timer.
- om du vill ha bröd i den italienske stil, med stora hål i, måste du använda mer vatten än du vanligtvis ser i recepten på mjölposen. en "bakers percentage" på 70 er fint.
jag gör ungefär så her, när jag inte använder surdeg:
- blanda ca 5 g jäst och 350 ml ca. 15-20 C varmt vatten. det kann vara en bra ide att spara lite av vattnet til man har koll på hur blöt degen blir.
- tillsätt 400 g vetemjöl special, 50 g vetemjöl special med fullkorn ock 50 g durummjöl ock lite mindre än 2 tsk salt. blanda ock knåda väl, till du har en seg, tät deg. den ska vara ganska mycket blötare än vanlig vetedeg.
- låt jäsa, väl tilldäckad, t.ex. med en blöt handduk, ca 4-5 timer vid rumstemperatur.
- hälla försiktigt ut degen på et bord som du har mjölat väl med durummjöl. knåda inte! hälla även mjöl över. dela i två, med t.ex. en stor vass kniv. lägga försiktigt varje bröddeg på bakplåtspapper.
- låta jäsa 2-4 timer, väl tilldäckad, till degen känns "wobbly".
- "slasha" brödet 1/2 cm djupt med ultra-vass kniv. baka i 200 C ugn, ca. 1/2 time eller till brödet er mörkt gyllent. låta kyla väl på gallrer.
bäst blir det om du använder pizza-sten. då måste du sætta bröddegen-på -bakplåtspapperet direkt på stenen. du ka använda en bakplåta på samma sätt som du ser pizzaiolon göra. dessutom får ugnen värmas upp ungefär en time före än normalt.
allt detta er naturligtvist baserat på precis min ugn etc. - du får säkert experimentera lite för at få det helt perfekt :-)
brödet brukar vara gott nogra 2-3 dager. det går också förvåningsvärdt bra at frysa.