2015-10-22, 11:46
Medlem
Utomhus123s avatar
I April sålde jag en dator på tradera för 1900:-.
Jag använde mig av klarna som betalningssätt och köparen betalade nästan direkt, jag sänder datorn dagen därpå.

När jag sedan blir ombedd att lägga till ett bankkonto så mörker jag att dom bara skickar ut Verifieringskoden via brev till folkbokföringsadressen.

Jag bor inte i Sverige, för att göra en lång historia kort så har det gått 6 månader med tjafs mellan mig klarna och tradera samtidigt som klarna sitter och ruvar på mina pengar.

Dom säger att det blir inga pengar innan jag har folkbokfört mig i Sverige, men det var jag inga planer på alls.

Detta måste vara olagligt ?
Vem kan jag anmäla dem till?
Vad "kallas" det här ?

Jag har erbjudit mig att skicka in bild på legitimation, med räkningar etc men dom vägrar betala så länge jag inte har en folkbokföringsadress i Sverige. Igår fick jag dessutom en räkning på mailen från inkasso pga att jag inte betalat fakturan från dom.. Ironin flödar och jag börjar bli jävligt irriterad.

Halpp
Citera
2015-10-22, 12:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

Det är inte olagligt. Dom nämner det klart och tydligt på hemsidan att koden skickas ut till folkbokföringsadressen. Klarna har ju alltid fungerat på det här viset, att det är just din folkbokföringsadress som är det enda stället du kan skicka varor till/vara registrerad på när du säljer saker via deras fakturatjänst. Varför skulle det vara olagligt?
Citera
2015-10-22, 17:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nej, allt detta står i deras avtal och skulle sannolikt inte ses som oskäliga villkor vid en eventuell rättsprocess.

Dessutom, menar du att du fortfarande är folkbokförd i Sverige, men stadigvarande bor utomlands? Det är å andra sidan så vitt jag vet inte lagligt.
Citera
2015-10-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, allt detta står i deras avtal och skulle sannolikt inte ses som oskäliga villkor vid en eventuell rättsprocess.

Dessutom, menar du att du fortfarande är folkbokförd i Sverige, men stadigvarande bor utomlands? Det är å andra sidan så vitt jag vet inte lagligt.

Han skrev ju klart och tydligt att han inte var folkbokförd i Sverige. I det här fallet är det inte han som valt Klarna utan det har blivit påtvingat honom som enda alternativet , tvivlar på att det är lagligt, det finns ju oskäliga avtalsvillkor.
Citera
2015-10-22, 18:49
Medlem
Om du bor i annat EU-land bör du kunna få ut pengarna.
Annars blir det tungt..
Citera
2015-10-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Han skrev ju klart och tydligt att han inte var folkbokförd i Sverige. I det här fallet är det inte han som valt Klarna utan det har blivit påtvingat honom som enda alternativet , tvivlar på att det är lagligt, det finns ju oskäliga avtalsvillkor.

Påtvingad?

Var han tvingad att sälja en vara på tradera menar du?
Citera
2015-10-23, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Påtvingad?

Var han tvingad att sälja en vara på tradera menar du?

" Betalning

När du köper eller säljer ett föremål på Tradera finns flera betalningssätt tillgängliga för dig. Sådana betalningssätt tillhandahålls av betallösningsleverantörer som Tradera samarbetar med och kan ändras från tid till annan. Betalningssätten erbjuds av dessa betallösningsleverantörer och de avgör vilka betalningssätt de vill erbjuda dig. Om du väljer att använda de betalningssätt som erbjuds på Tradera så kommer du att ingå ett separat avtal med dessa betallösningsleverantörer och godkänna de villkor som gäller för det betalningssätt som du väljer att använda.

Om det uppstår frågor som gäller betalning så ska de hanteras av dig och betallösningsleverantören enligt nämnda villkor. Tradera ansvarar inte för förseningar, fel, skador eller annat som har att göra med betalning eller utebliven betalning av föremål som du köper eller säljer på Tradera."

Eftersom vid försäljning av just bärbara datorer det inte finns några andra alternativ att välja än Klarna , ja då blir han påtvingad detta. Märk väl att användaravtalet stipulerar flera betalningslösningar , men det fanns det alltså inte.
Citera
2015-10-23, 18:28
Medlem
Citat:
" Betalning

När du köper eller säljer ett föremål på Tradera finns flera betalningssätt tillgängliga för dig. Sådana betalningssätt tillhandahålls av betallösningsleverantörer som Tradera samarbetar med och kan ändras från tid till annan. Betalningssätten erbjuds av dessa betallösningsleverantörer och de avgör vilka betalningssätt de vill erbjuda dig. Om du väljer att använda de betalningssätt som erbjuds på Tradera så kommer du att ingå ett separat avtal med dessa betallösningsleverantörer och godkänna de villkor som gäller för det betalningssätt som du väljer att använda.

Om det uppstår frågor som gäller betalning så ska de hanteras av dig och betallösningsleverantören enligt nämnda villkor. Tradera ansvarar inte för förseningar, fel, skador eller annat som har att göra med betalning eller utebliven betalning av föremål som du köper eller säljer på Tradera."

Eftersom vid försäljning av just bärbara datorer det inte finns några andra alternativ att välja än Klarna , ja då blir han påtvingad detta. Märk väl att användaravtalet stipulerar flera betalningslösningar , men det fanns det alltså inte.

Det besvarade inte min fråga.

TS är inte påtvingad nått, han kunde avstått att sälja via tradera, det är ett fritt land.
Citera
2015-10-23, 21:31
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Om du bor i annat EU-land bör du kunna få ut pengarna.
Annars blir det tungt..

Norge tyvärr.. Men ja, det här är ju sjukt.

Citat:
" Betalning

Ja du har förstått hela problemet. Tack.

Jag har inte blivit tvingad att sälja det via Tradera, mycket riktigt, men med det sagt så är saken gjord och det kan inte berättiga dem till att sitta och hålla på mina pengar tills jag flyttar till Sverige igen, om det nånsin sker vilket jag ser som osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Det står ingenting om vad som gäller när säljaren bor utanför Sveriges gränser och det står heller inte att det skulle vara otillåtet att använda sig av Tradera som boende i ett annat land.

Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Det besvarade inte min fråga.

TS är inte påtvingad nått, han kunde avstått att sälja via tradera, det är ett fritt land.

Absolut men då jag var på besök under en period i Sverige så kändes det som den enklaste vägen att gå för att vara säker på att datorn skulle bli såld i tid. Jag hade som sagt ingen möjlighet att använda mig av något annat än Klarna som "medlare" av pengarna.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-10-23 kl. 21:37.
Citera
2015-10-24, 00:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det står ingenting om vad som gäller när säljaren bor utanför Sveriges gränser och det står heller inte att det skulle vara otillåtet att använda sig av Tradera som boende i ett annat land.

Men registreringen för "foreign users" är annorlunda. Jag gissar att du inte använde den?

http://gamla.tradera.com/UserRegistration.mvc/NonSwedishPrivate
Citera
2015-10-24, 02:23
Medlem
bjornebarns avatar
Nu förstår jag inte, de skickar dig en räkning för att de håller på dina pengar? :s
Citera
2015-10-24, 07:19
Medlem
Citat:
Norge tyvärr.. Men ja, det här är ju sjukt.

Ja du har förstått hela problemet. Tack.

Jag har inte blivit tvingad att sälja det via Tradera, mycket riktigt, men med det sagt så är saken gjord och det kan inte berättiga dem till att sitta och hålla på mina pengar tills jag flyttar till Sverige igen, om det nånsin sker vilket jag ser som osannolikt.

Absolut men då jag var på besök under en period i Sverige så kändes det som den enklaste vägen att gå för att vara säker på att datorn skulle bli såld i tid. Jag hade som sagt ingen möjlighet att använda mig av något annat än Klarna som "medlare" av pengarna.

Fast du förstår inte.

Du har läst igenom och godkänt ett avtal innan du kunde lägga upp datorn till försäljning.

I det avtalet står tydligt och klart hur det fungerar, då kan man inte klaga efteråt.

Varför la du ut den när du visste hur det fungerade med verifieringskoden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in