2015-10-26, 12:17
Medlem
Förtjänar Lavin Eskandar en hedersmedalj?
Citera
2015-10-26, 12:37
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andas-djupt

Det är väl inte helt klarlagt vad som hände och hur Lavin Eskandar agerade? Om han aktivt använt sin egen kropp för att skydda sina elever är det helt klart anmärkningsvärt och bör ges ett erkännande antar jag.
Citera
2015-10-26, 12:48
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andas-djupt

Nej, de sa att när mördaren stod och poserade kom Lavin Eskandar och frågade vem mördaren var och vad han gjorde där och sa till honom att ta av sig masken. Då blev han nerhuggen och alla barnen sprang iväg. Finns väldigt många som har dött på liknande sätt genom åren i Sverige genom oprovocerat våld.

Fundera på IKEA-mordet. Tror du mamman eller sonen dog först? Försökte sonen att hindra mördaren från att döda hans mor? Försökte mamman att förhindra mordet på sin son innan hon själv fick kniven i sig? Det är frågor som svenska makthavare och journalister skiter i.

Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Jag tror han kollade på Veckans Brott där Bolisen hade en övning typ skolskjutningssenario och blev inspirerad.

Har någon tagit upp denna vinkeln?

Officiellt har de inte nämnt något sådant. De har inte heller tagit upp att videos på palestinska knivattacker på oskyldiga judar har exploderat på internet veckorna innan mordet då det förekommer en knivintifada i landet.

Även judiska barn har blivit attackerade av knivpalestiner.

Massmedia har sedan rapporterat i bakvänt perspektiv. De sa att Israel skjutit en 15-åring palestinsk pojke. De nämnde inte att han och hans kamrat oprovocerat attackerat och huggit judiska barn med kniv.
Senast redigerad av Grävulen 2015-10-26 kl. 12:56.
Citera
2015-10-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Det är väl inte helt klarlagt vad som hände och hur Lavin Eskandar agerade? Om han aktivt använt sin egen kropp för att skydda sina elever är det helt klart anmärkningsvärt och bör ges ett erkännande antar jag.

Som jag förstod det så bad han GM försvinna då han skrämde/störde barnen, det var då GM började svinga svärdet. Han visste alltså inte att det var en mördare när han gick fram.

Har för mig att det var återberättat så av någon elev i klassrummet i en av Aftonbladets alla artiklar, kan tyvärr inte hitta det nu...

Någon kan ju rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-10-26, 13:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Vad hade han för klädsel då? Jag ser inget som jag tycker direkt pekar på nån typ av nazi-uniform eller utstyrsel.

Den enda koppling mellan GMs kostymval och Nazism som sådan som jag har sett hittills, är hur en av nazzarna i filmen "Hellboy" klär sig.
Jag har aldrig sett den utstyrseln utanför filmvärlden dock.
https://www.youtube.com/watch?v=NJKL9JoY_VM
Senast redigerad av Trolltestet 2015-10-26 kl. 13:57.
Citera
2015-10-26, 13:59
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den enda koppling mellan GMs kostymval och Nazism som sådan som jag har sett hittills, är hur en av nazzarna i filmen "Hellboy" klär sig.
Jag har aldrig sett den utstyrseln utanför filmvärlden dock.
https://www.youtube.com/watch?v=NJKL9JoY_VM
och hade dom i filmen inte haft den typiska tyska gasmasken och hatten/kepsen så hade man troligtvis inte kopplat att dom ens skulle föreställa nazister heller. men ja, jag ser likheten, dom har ju rock precis som Anton hade.
Citera
2015-10-26, 14:04
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Har identiteten på de två överlevarna framkommit? Pojken sägs vara en syrisk flykting, men den 41-årige läraren? Jag vågar sätta en peng på att han är svensk och att det är anledningen till att det inte går att hitta info om honom, då det raserar hela rasist-påståendet.

GM poserade med två tjejer och en tredje tjej fotade. Det var inte 3 etniskt svenska tjejer av bilderna att döma (jag har dock bara sett några olika varianter av censurerade versioner). Alla 4 offer var killar, minst en av dem var ljus i hyn (Lavin. Det syns förvisso att han inte är etniskt svensk, men bakom en mask, utan att veta hans namn och om han pratade ren svenska så tror jag inte alls att GM var helt säker på Lavins etnicitet). GM ser på gamla bilder ut som en sådan som förmodligen är oskuld och aldrig varit intressant hos tjejer.

För mig känns det minst lika troligt att det var ett psykbryt hos GM som grundar sig i hat och avund mot andra killar. Rasist-motivet KAN naturligtvis stämma (och är väldigt troligt), men jag menar att jag inte alls tycker att det är så självklart som det läggs fram i media.
Citera
2015-10-26, 14:08
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
NAturligtvis är det hela i första hand ett självmord, Attentatet är ur Antons synvinkel "bara" en del av iscensättningen av självmordet. Vi har också utklädnaded, marscherandet i korridorerna musiken han spelade etc....
Hade han velat göra ett effektivt attentat hade hn kunnat agera mycket mer rationellt och kunnat döda många många fler än vad han gjorde.
Mycket tyder på att han gjorde detta för att få stor uppmärksamhet på sitt självmord (suicide by cop). Antagligen var han en mycket ensam, osynlig och bortglömd person.

Lol, polisen har gått ut och kallat det för ett hatbrott just för att det är vad det är. Polisen har tillgång till en massa mer information än vad vi har och grundar inte sina teorier enbart efter ALP:s spellista på Youtube som vissa paranoida typer här verkar tro.

Breivik tänkte också ta livet av sig efter att ha skjutit ihjäl så många som möjligt. Men då hade det enligt din logik varit ett självmord i första hand?

Och självklart så försökte ALP att ha ihjäl så många som möjligt. Det var bara det att han kom till skolan då det var lektion och alla klassrum var låsta vilket försvårade hans tilltänkta händelseförlopp en aning. Det finns många exempel från US&A där pistolbeväpnade skolskyttar bara lyckats döda typ 2-3 pers.
Citera
2015-10-26, 14:09
Medlem
Verkar som att diskussionen om vad som gjorde att Anton gick till en skola och utförde ett försök till massmord utmynnar i att influenserna kommer från USA?

Nästan allt som nämns har koppling till USA, framförallt filmerna och skolmordstemat. Enda kopplingen till Sverige verkar vara att SVT sände en dokumentär om skolmord dagarna innan denna händelse.

Även denna aspekt med utökat självmord kommer från utlandet. Det är då återigen USA givetvis, men även alla händelser i samband med krigsfilmer. Soldater som rusar mot en säker död, men åtminstone dödar några fiender först.

Vi har också aspekten med självmordsattacker inspirerat av Japan under andra världskriget och givetvis alla muslimska självmordsattacker som vi ständigt läser om.

Nazismens/rasismens karaktär hos Anton verkar också vara mer av USA-karaktär än av svensk karaktär.
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-26 kl. 14:12.
Citera
2015-10-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Nej, de sa att när mördaren stod och poserade kom Lavin Eskandar och frågade vem mördaren var och vad han gjorde där och sa till honom att ta av sig masken. Då blev han nerhuggen och alla barnen sprang iväg. Finns väldigt många som har dött på liknande sätt genom åren i Sverige genom oprovocerat våld.

Det var väl den andra läraren (matteläraren) som sa åt honom att gå därifrån. Lavin var den som hoppade på Anton.

Citat:
Anton Lundin Pettersson, 21, ska ha svingat svärdet mot barnen och elevassistenten Lavin Eskandar, 20, gått fram för att övermanna honom.

Men i stället blev Lavin slagen med svärdet och ramlar. I fallet högg Lundin Pettersson honom med svärdet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21642366.ab
Citera
2015-10-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
och hade dom i filmen inte haft den typiska tyska gasmasken och hatten/kepsen så hade man troligtvis inte kopplat att dom ens skulle föreställa nazister heller. men ja, jag ser likheten, dom har ju rock precis som Anton hade.

Tror han efterliknande Death Korps of Krieg med tanke på sättet han även poserade med vapnet

Citat:
As with every Imperial Guard regiment, the Death Korps is based upon a real-world military from human history, similar in uniform appearance and style to the Imperial German Army of World War I and the Wehrmacht of World War II.
Senast redigerad av Zamzara 2015-10-26 kl. 14:19.
Citera
2015-10-26, 14:24
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamzara
Tror han efterliknande Death Korps of Krieg med tanke på sättet han även poserade med vapnet
sättet han poserade stämmer visserligen men där slutar likheten. fel typ av kläder, inga attiraljer, bälten, fel mask och hjälm etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in