Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-21, 22:36
Bannlyst
Tjenare min förra moped som jag köpte från min pappa har nu dött och jag funderar på en viarelli s3 då ekonomin ligger illa till för tillfället.
Medans jag letade på internet vad för motor det var fick jag dock lite olika svar. vissa säger att den är en 2takt och andra säger att det är en 4takt. jag har fått för mig att 4takterna är mer bränsleekonomiska och därför vill jag ha en 4takt. jag kan ha kommit helt fel på det och rätta gärna mig.

//axe
Citera
2015-10-21, 22:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axeraper
Tjenare min förra moped som jag köpte från min pappa har nu dött och jag funderar på en viarelli s3 då ekonomin ligger illa till för tillfället.
Medans jag letade på internet vad för motor det var fick jag dock lite olika svar. vissa säger att den är en 2takt och andra säger att det är en 4takt. jag har fått för mig att 4takterna är mer bränsleekonomiska och därför vill jag ha en 4takt. jag kan ha kommit helt fel på det och rätta gärna mig.

//axe

Viarelli s3 är en billig baotiankopia och den är fyrtakt. Drar ungefär 0.3 liter per mil på fullgas dvs om man kör i normal stadstrafik dvs 50 km/h. Kör man lite lugnare i ca 40 km/h på landsväg så kommer man lätt ner under 0.2.

En tvåtaktsre drar ca 25-30% mer men framförallt så förbrukar de tvåtaktsolja vilket kostar lite extra.

För körning i stadstrafik rekommenderar jag tvåtaktare då de har betydligt högre vridmoment och därför accelererar bättre. För landsvägstrafik är fyrtaktare bäst pga bränsleekonomin.
Citera
2015-10-22, 00:05
Medlem
INTPs avatar
Kinesiska fyrtaktsmoppar verkar kanske ekonomiska med sitt låga inköpspris och låga bränsleförbrukning, men totalt sett stämmer det dåligt. Dom ska servas ofta och går relativt ofta sönder, så man behöver meka själv och ha tur att få en moppe som inte är ett av de många måndagsexemplaren för att det ska ha en chans att gå ihop.

Jag, och många andra, rekommenderar moppar av kvalitetsmärken hellre.
Citera
2015-10-22, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Jag, och många andra, rekommenderar moppar av kvalitetsmärken hellre.
Har inte så mycket pengar att bränna men det blir minst 4mil om dagen och nystan bara raksträckor med få korsningar

Vad finns det för kvalitetsmärken som skulle passa mig? Kan bränna up till typ 15-18k

Edit
Jag har bland annat 2 andra alternativ som jag funderar på. Den ena är en viarelli gt1 och den andra är en baotian basic. Något bättre i baotian än viarellin eller är det rent skit från Kina?
Senast redigerad av Axeraper 2015-10-22 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in