Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Det är svårt att exakt veta vad som rörde sig i Hitlers huvud när han fick makten i Tyskland, men det mesta tyder ju på att det inte fanns några planer på att utrota judarna förrän 1941.
Man hade planer på att deportera dem tidigare, bland annat fanns Madagaskarplanen. Personligen tror jag inte att Hitlers första mål var att utrota dem, utan att det var ett väldigt radikalt beslut som föddes ur ett radikalt läge. Massutrotningen av judar hade nog inte hänt utan kriget. Det förändrar dock inte att det Hitler gjorde var totalt jävla vansinne.
Jag tror för övrigt inte att stormuftins påverkan på Hitler var så stor att det styrde hans beslut. Däremot tror jag säkert att Stormuftin var nöjd med beslutet att utrota judarna.
Den linjen har jag varit inne på också, men övergett den. Varför ??
Finns för många tecken som visa de skulle utrotas innan också.
Bland annat den största är väl den kända filmen om "der ewige jude" - 1940, där de jämförs som parasiter. Där bland de (tyskarna) ska vandra in framtiden som REN ras. Kan rekommendera starkt se den.
https://archive.org/details/1940-Der-Ewige-Jude-2 . Judarna var ett stort hot, som parasit som sprider sjukdomar. För få bort parasiterna bör de utrotas. För annars vandra de in igen sprider sjukdomar. Något som Hilter uttalad ett x antal gånger. I slutet av filmen talar Hitler i riksdagen lite hån skrattande, de (tyskarna) skulle visa vad skåpet skulle stå, det efter judarnas (krigsförklaring) i tidningarna.
Men innan detta händelserna hade ju det hållits en stor konferens om judarnas stora problem i tyskland 1938. Den så kallade
Eviankonferansen, där alla tyckte synd om judarna, men ingen av de 30tal länderna ville ta emot dem.
Konferensen blev ett totalt misslyckande vad det gällde att hjälpa de europeiska judarna i deras svåra situation. Alla de deltagande länderna uttryckte stor sympati med de förföljda judarna, men förklarade samtidigt att de inte kunde ta emot fler flyktingar. Skälen var främst ekonomiska och sociala hänsyn samt risk för ökad arbetslöshet. Det fanns också en rädsla för att en judisk flyktingström skulle skapa ökad antisemitism och ”ett judeproblem” i det egna landet.
Problemet för de förföljda judarna i slutet av 1930-talet var inte att få lämna Tyskland, utan att få komma in i något annat land.
http://www.levandehistoria.se/fakta-...iankonferensen
Så hur skulle Tyskland bli judefritt, om inga länder ville ta emot judarna?? !940 förbjöds de lämna Tyskland först.
Sedan fanns det en herre mer antisemitism än Hitler var, det var Goebbels propagandaminister (han som beställde filmen "De ewige juden". De tro han övertalade Hitler att ta beslut om det att utrota dem på våren 1941. Himmler beklagade för sin läkare kersten. Den 10 Nov 1942 säger SS chefen Himmler till sin läkare "Ack Kersten, jag ville inte alls förinta judarna. Jag hade andra ideer(arbetsstaden?). Men den där Goebbels har alltihop på sitt samvete,.. ända till 1940 kunde judarna ostört lämna tyskland. Men så segrade Goebbels. Han hävdade att man bara kunde bara lösa judefrågan med att fullständigt förinta alla judar(förintelseläger)."
Det var välkänt tydligt att Goebbels hatade judarna frenetiskt!
Goebbels anförtroende till sin justitieminister Thierack att "alla judar judar och zigenare bör förintas" (nurnbergdokument 687-ps) med mera kan man läsa...
Och han drev på Hitler i judefrågan. Goebbels hoppades nämligen att hans rabiata antisemitism skulle meritera honom för större uppgifter. Han siktade mycket högt..
Så Goebbels påverkade Hitler till att ta beslut av förintelsen, runt våren 1941.
Alt det ovan kan du läsa i boken " Goebbels Minsisterium" av Stig jonasson.
Så därför Madagaskarprojektet skrotades?? Det trodde jag förr i alla fall. Men helt klart att han ville att utrota dem innan beslutet, så de inte kan springa in igen