2015-10-21, 16:33
Medlem
Ingen aning om hur jag räknar ut detta

http://i.imgur.com/bFP686t.png

Kan någon förklara lite pedagogiskt? har fått det förklarat för mig och sett uträkningar men fattar ändå inte
Citera
2015-10-21, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av themoniker

Kan någon förklara lite pedagogiskt? har fått det förklarat för mig och sett uträkningar men fattar ändå inte

Vad är det som ska räknas ut???? Menar min herre förenkla?
Citera
2015-10-21, 17:16
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:

Börja med att utveckla parentesen.

(x^2y^4+(2xy)^2)/(x^2y^2) = (x^2y^4+4x^2y^2)/(x^2y^2)

Faktorisera täljaren till x^2y^4+4x^2y^2(y^2+4)
Då får du (x^2y^2(y^2+4))/(x^2y^2)

(x^2y^2)/(x^2y^2) = 1 så du får bort de faktorerna. Kvar har du y^2+4.
Citera
2015-10-21, 17:21
Medlem
Citat:

Antar att du menar att uttrycket skall förenklas.
För att vara extra tydlig skriver jag ut allt med många parenteser så det inte blir några missförstånd. På datorn blir det riktigt svårläst, så skriv ner det på ett papper med upphöjda tal så slipper du många av parenteserna och det blir lättare att följa.

Börja med parentesen och utveckla den. Det behövs inte när man är van och ser saker direkt, men medan man lär sig är det bra att göra det så man inser vilka uttryck som är lika.

(2xy)^2= 4(x^2)(y^2)

Nästa steg är att (om det går och det gör det i det här fallet) bryta ut en faktor som är delbar med det som står i nämnaren. Vi vill alltså hitta något uttryck som är delbart med (x^2)(y^2) som kan multipliceras med ett annat uttryck för att ge det som står i täljaren.

Vi har (x^2)(y^4)+4(x^2)(y^2) och när man har gjort sånt här ett bra tag blir man van och ser direkt att det uttryck som passar är just (x^2)(y^2). vi kan alltså skriva om täljaren som:

(x^2)(y^4)+4(x^2)(y^2)=(x^2)(y^2)*(y^2+4).

Går vi tillbaka till hela yttrycket har vi därför att:

[(x^2)(y^4)+4(x^2)(y^2)]/[(x^2)(y^2)]=[(x^2)(y^2)*(y^2+4)]/[(x^2)(y^2)]=1*(y^2+4)=(y^2+4) vilket är det förenklade uttryck som vi skall ha i svaret.

Vi får 1*(y^2+4) eftersom [(x^2)(y^2)]/[(x^2)(y^2)]=1
Citera
2015-10-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Antar att du menar att uttrycket skall förenklas.
För att vara extra tydlig skriver jag ut allt med många parenteser så det inte blir några missförstånd. På datorn blir det riktigt svårläst, så skriv ner det på ett papper med upphöjda tal så slipper du många av parenteserna och det blir lättare att följa.

Börja med parentesen och utveckla den. Det behövs inte när man är van och ser saker direkt, men medan man lär sig är det bra att göra det så man inser vilka uttryck som är lika.

(2xy)^2= 4(x^2)(y^2)

Nästa steg är att (om det går och det gör det i det här fallet) bryta ut en faktor som är delbar med det som står i nämnaren. Vi vill alltså hitta något uttryck som är delbart med (x^2)(y^2) som kan multipliceras med ett annat uttryck för att ge det som står i täljaren.

Vi har (x^2)(y^4)+4(x^2)(y^2) och när man har gjort sånt här ett bra tag blir man van och ser direkt att det uttryck som passar är just (x^2)(y^2). vi kan alltså skriva om täljaren som:

(x^2)(y^4)+4(x^2)(y^2)=(x^2)(y^2)*(y^2+4).

Går vi tillbaka till hela yttrycket har vi därför att:

[(x^2)(y^4)+4(x^2)(y^2)]/[(x^2)(y^2)]=[(x^2)(y^2)*(y^2+4)]/[(x^2)(y^2)]=1*(y^2+4)=(y^2+4) vilket är det förenklade uttryck som vi skall ha i svaret.

Vi får 1*(y^2+4) eftersom [(x^2)(y^2)]/[(x^2)(y^2)]=1

Tack! och ja jag menar förenkla!
Citera
2015-10-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Börja med att utveckla parentesen.

(x^2y^4+(2xy)^2)/(x^2y^2) = (x^2y^4+4x^2y^2)/(x^2y^2)

Faktorisera täljaren till x^2y^4+4x^2y^2(y^2+4)
Då får du (x^2y^2(y^2+4))/(x^2y^2)

(x^2y^2)/(x^2y^2) = 1 så du får bort de faktorerna. Kvar har du y^2+4.

Tack!
Citera
2015-10-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
Vad är det som ska räknas ut???? Menar min herre förenkla?

Ja precis, det är ju förenkla jag menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in