2015-10-21, 08:07
Medlem
Håller på och felsöker en kollegas dator som får BSOD innan den bootat till windows och startar om direkt.
Har kört alla möjliga felsökningar men hittar inga fel.
Till slut tog jag en hårddisk jag hade liggandes, plugga in och installerade Windows 7 på den och lyckades då boota upp datorn.
Så kommer riddaren på sin vita hingst! chkdsk har upptäckt fel på kollegans disk. (Låt oss kalla den disk A)
Trodde jag.

En jävla massa "replacing invalid security id with default security id for file" poppar upp och efter x antal timmar var den klar. Dock när jag kommer in i Windows så kommer jag inte åt disk A det står bara access denied.

Har testat att ändra äganderätt till disken, admin rights, kört alla disk program jag hittade på "Hiren´s boot cd". Inget verkar ge mig tillgång till disken.

Då min kollega inte varit smart nog att köra backup så vill han helst inte att jag formaterar den.
Läste någonstans att man kunde komma åt filerna på disken om man gick in i felsäkert läge. (Har inte testat det än) men då skulle man kunna kopiera alla filer till en annan disk och sen formatera skiten ur den. Problemet är att disken är på 1TB och nästan full. Jag har dessvärre inte tillgång till så mycket utrymme att lägga hans filer på tills den är fixad då mina diskar är lika fulla.

Någon som har några andra tips på hur man kommer åt fanskapet?
Citera
2015-10-21, 08:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan du komma åt filerna via en Linuxdist? Men det kommer nog krävar utrymme om du nu vill säkerhetställa filerna till en annan HDD.

Därefter en formatering på HDD.
Citera
2015-10-21, 09:43
Medlem
Ska testa det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in