2015-10-20, 20:55
Medlem
Gambias avatar
ETC: Länsstyrelsen anlitar kontroversiell knarkdebattör: "Hör röster och mördar"

Länsstyrelsen Östergötland och Linköpings kommun har bjudit in debattören Allan Rubin som föreläsare till en konferens de anordnar med målgrupp poliser, politiker, socialarbetare och skolpersonal. Allan har aldrig bedrivit någon forskning rörande ämnet och verkar helt sakna akademisk titel. Han har tidigare uppmärksammats för grundlösa och bisarra påståenden om haschet (alltid hasch, aldrig cannabis) och missbrukarnas (alltid missbrukare, aldrig brukare) koppling till rollspel, mysticism, satanism, engagemang i miljöfrågor, psykotiskt våld och samhällets sönderfall i största allmänhet.

Ett exempel:
”I takt med drogernas spridning ökar satanstron och ockultismen. I USA konstaterar polisen att ungdomar som vandaliserar kyrkor och håller nattliga seanser på gravplatser, som gräver upp gravar för att komma över likdelar till svarta mässor alltid använt hallucinatoriska droger.” – Allan Rubin i en debattartikel i Expressen, 1993

Konferensen hålls 4 november och notan betalas givetvis av skattebetalarna. Anders Netin som är med att anordnar det hela ser inget problem med Allan som föreläsare, eller det faktum att alla föreläsare tycker precis samma sak:
"– Nej, men kommunen är ju politiskt styrd och vi är överens om att ha en restriktiv narkotikapolitik. Därför bjuder vi in personer som är för samma politik. Vi vill inte att människor ska förstöra sina liv med cannabis."

Anders Netin verkar kunna nås på anders.netin@linkoping.se för er som har synpunkter på bokningen. Håll god ton!

Personligen tycker jag det är fantastiskt hur kommuner och landsting gång på gång kan komma undan med att sprida så otroligt ovetenskapliga idéer. Tror det de närvarande ens själva på vad som sägs?
Citera
2015-10-20, 21:00
Avslutad
Rubin är ju ökänd från sitt gnäll under nittiotalet om hur heavy metal och dungeons & dragons fördärvade ungdomen. Total clown som borde stoppas i säck och placeras på motorvägen.
Citera
2015-10-20, 21:20
Medlem
Europes avatar
Jag visste inte ens att den bluffen fortfarande levde. Ta det mest intelligensbefriade från alla sekter och konspirationsteorier och slå samman det, så har du ungefär den intellektuella nivån på Rubins strunt.
Citera
2015-10-20, 23:08
Medlem
Rubin drivs av en personlig tragedi. Hans son dog av OD for manga ar sedan. Sedan dess soker han bortforklaringar. Tragiskt.
Citera
2015-10-20, 23:41
Medlem
Gambias avatar
Såg precis att både Centrum för Narkotikavetenskap och Svenska Brukarföreningen har uppmärksammat bokningen av Rubin på Facebook. Jag hoppas det får lite spridning så att arrangörerna får press på sig. Otroligt oansvarig bokning, och rent av respektlöst mot skattebetalarna i Linköping.
Citera
2015-10-21, 12:48
Medlem
Är föreläsningen offentlig?
Jag vill gärna lyssna på pajasen, dock hittar jag inte vart han ska föreläsa. :/
Citera
2015-10-21, 17:30
Medlem
Svar från bl a Björn Johnsson i Dagens ETC,

http://www.etc.se/inrikes/tragiskt-med-oseriosa-aktorer-i-narkotikapolitiken

Citat:
– Det finns ingen som helst anledning att bjuda in en så oseriös person till en sådan konferens, säger Björn Johnson, docent i socialt arbete vid Malmö högskola.
Citera
2015-10-21, 19:30
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tee!!
Är föreläsningen offentlig?
Jag vill gärna lyssna på pajasen, dock hittar jag inte vart han ska föreläsa. :/
Var lite sugen på det jag med men har hört att alla platser är slut. Har dock inte kontrollerat om det stämmer.
Citera
2015-10-21, 20:44
Medlem
Jag ska ringa Konsert & kongress i Linköping imorgon och kolla.

Jag vill också höra en idiot yttra sig om skit som han inte vet någonting om!
Citera
2015-10-22, 12:01
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revisor123
Rubin drivs av en personlig tragedi. Hans son dog av OD for manga ar sedan. Sedan dess soker han bortforklaringar. Tragiskt.

Det där stämmer inte riktigt. Sonen, som brukade hasch och var deprimerad, begick självmord genom att hoppa från Katarinavägen. Det bör ha varit runt -81. Jag minns händelsen mycket väl... bodde då i samma område som familjen Rubin och gick i samma gymnasieskola som sonen, han dock ett par klasser över mig. Efter tragedin tappade Alan Rubin fotfästet, och bearbetade traumat genom att söka förklaringsmodeller via studium av olika subkulturer, med känt resultat.
Citera
2015-10-23, 03:14
Medlem
Cineastens avatar
Allan Rubin är en jävla idiot. Han beskyller rockmusik, rollspel och annat för att vara roten till allt ont. Rockmusik leder till satanism och våldsamheter, rollspel leder till övermänniskoideal, nazism, rasism och våldsamt beteende. Inget kunde vara mer fel. Han borde INTE få hålla föreläsninar eftersom han inte är vare sig saklig eller har någon som helst vetenskaplig grund för sina idiotiska påståenden.

Typiskt Hem&Skola-trams som inte har något med verkligheten att göra.
Citera
2015-10-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Det där stämmer inte riktigt. Sonen, som brukade hasch och var deprimerad, begick självmord genom att hoppa från Katarinavägen. Det bör ha varit runt -81. Jag minns händelsen mycket väl... bodde då i samma område som familjen Rubin och gick i samma gymnasieskola som sonen, han dock ett par klasser över mig. Efter tragedin tappade Alan Rubin fotfästet, och bearbetade traumat genom att söka förklaringsmodeller via studium av olika subkulturer, med känt resultat.

OK, my bad. Tack för korrekt info. Förbannat tragiskt i vilket fall. Det känns som att Allan Rubin faktiskt blir exploaterad av de som anlitar honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in