Citat:
Ursprungligen postat av
rasbiolog
Det behöver ju inte vara en fullskalig statskupp. Det räcker med att sätta sådan skräck i makthavarna att de börjar ändra sin politik utan att erkänna varför. Precis som att många av dem daltar med islamister av en anledning.
Förvisso, men jag tror att det är svårt att genomföra den här typen av terroristaktiviteter framgångsrikt. Inte för att våra politiker är särskilt modiga av sig eller inte går att påverka genom terrorism men därför att systemet skulle lägga all sin inte oansenliga energi och kraft på att skydda dem och det skulle vara otroligt svårt att genomföra utan kunnig personal. De som faktiskt är kapabla att genomföra den här typen av handlingar är extremt få och definitivt några som myndigheterna redan har koll på. Jag kan enbart se att det har en chans att lyckas mot bakgrund av ett stort folkligt stöd för den här typen av handlingar och den förutsättningen föreligger knappast idag.
Däremot så tycker jag att det vore en effektiv teknik ifall våra makthavare hela tiden blev påminda om hur avskydda och hatade de är av resten av befolkningen, något som skulle hjälpa till isolera dem och sätta press på dem att ändra sig. Detta är dock ganska väsenskilt från allt vad som kan kallas för stadskupp vilket enbart är orealistiskt, åtminstone idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Jag tror att vi kommer att förflyttas till nya lägen där samhället blir alltmer dysfunktionellt och med hög sannolikhet kollapsar inom 2-3 år. Därför brukar jag rekommendera att man som nationell startar medborgargarden. Främst för att kunna skydda sitt närområde med familjer förstås, men ett medborgargarde ger också möjlighet att sprida politisk propaganda och radikalisera grannar. Det är inte alls säkert att regimen kan påräkna hjälp från NATO i en krissituation genom att åberopa Värdlandsavtalet. USA är hårt pressat och Ryssland kommer aldrig att godta att NATO-trupp agerar skarpt i Sverige.
Detta är fullt möjligt. Jag är också positivt till medborgargarden och ser deras framväxt som en naturlig del av staten och polisens misslyckande. Uppenbarligen så slår systemet ner hårt påmedborgargarden men om fenomenet blir tillräckligt utbrett så blir det svårt att upprätthålla.
Jag tror dock att du har fel om NATO och Ryssland. Sverige är knappast i Rysslands omedelbara intressesfär, till skillnad från Ukraina eller Georgien, och Ryssland skulle definitivt undvika alla former av militär konflikt med NATO över Sverige som snarast kan ses som en inofficiell NATO medlem och en gammal amerikansk lydstat. USA är fortfarande kapabelt att genomföra globala interventioner och ser ut att kunna behålla den här förmågan över en oöverskådlig tid (åtminstone de närmsta 10-20 åren) och Ryssland har varken förmåga eller vilja att hindra en sådan intrervention i Sverige i dagsläget, som det dessutom redan finns avtal för. Möjligen kan man tänka sig att Ryssland hade kunnat göra något om deras inflytande i närregionen ökat markant samtidigt som USAs försvagats på motsvarande sätt men vi är knappast där idag och det finns inte heller något som tyder på att vi kommer att vara där inom en överskådlig framtid.