2015-10-20, 18:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Just det! Detta är något som är väldigt nytt, som vi har fått info om endast dom senaste åren - men inte så konstigt när man väl tänker på det - fysisk och emotionell smärta processas tydligen av hjärnan i flera kretssteg och börjar som impulser till samma centrum, förefaller det som.

Alvedon, Tylenol, paracetamol, eller Acetaminofen som den kallas i Engelskspråkiga länder, hämmar aktiviteten i den processen, snarare än att verka direkt på smärtreceptorerna eller sådana kretsar - därav varför den tycks fungera även på emotionell smärta.

Läs här om dessa nya rön:

"Acetaminophen inhibits neuronal inflammation and protects neurons from oxidative stress"
http://www.jneuroinflammation.com/content/6/1/10
(depression och ångest har delvis kunnat kopplas till inflammation)

"Acetaminophen Reduces Social Pain - Behavioral and Neural Evidence"
http://pss.sagepub.com/content/21/7/931

"The Common Pain of Surrealism and Death Acetaminophen Reduces Compensatory Affirmation Following Meaning Threats"
http://pss.sagepub.com/content/early...56797612464786

"Paracetamol potentiates the antidepressant-like and anticompulsive-like effects of fluoxetine."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25340977

Och till skillnad från SSRI så är den ångestdämpande effekten från Paracetamol faktiskt nästan direkt - du märker av det lika fort som du märker minskande av värk.

DOCK...! Så finns det så klart alltid en baksida av myntet - Paracetamol är som ni vet bevisat väldigt hepatotoxiskt - det är skadligt för levern. Och dom doser där man märker effekt på ångest är dom högre, 2-3 gram - vid 4 gram så anses många ligga i farozonen för leverskador.

Så om ni dricker alkohol, behandlas med Valdoxan, eller brukar något annat som frestar på levern, så är paracetamol som tilläggsbehandling på SSRI väldigt farligt.

Om ni däremot behandlas med enbart SSRI och är totalnykterister som jag, så är det bara att köra på!

Har faktiskt börjat använda det här själv, och tycker mig märka en viss skillnad faktiskt, lite lugnare och stabilare. Jag kör 2-2,5 gram per dag.
Citera
2015-10-20, 18:41
Medlem
Densomsas avatar
Har märkt det, men med ibuprofen. Kanske samma gäller där?
Citera
2015-10-20, 18:51
Medlem
Haha placebo, jag var nere i en djup svacka. Depression. Om någon hade sagt att jag skulle ta alvedon emot sjukdomen då så hade det inte slutat bra. Hög dos SSRI under flera månader var det enda som hjälpte och då fick jag skitstarka ångestdämpande benzodiazepiner utskrivet innan dess som inte hjälpte. Så jag rekommenderar ingen människa som lider av psykiska sjukdomar att ta alvedon emot sjukdomen.
Citera
2015-10-20, 19:14
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac
Haha placebo, jag var nere i en djup svacka. Depression. Om någon hade sagt att jag skulle ta alvedon emot sjukdomen då så hade det inte slutat bra. Hög dos SSRI under flera månader var det enda som hjälpte och då fick jag skitstarka ångestdämpande benzodiazepiner utskrivet innan dess som inte hjälpte. Så jag rekommenderar ingen människa som lider av psykiska sjukdomar att ta alvedon emot sjukdomen.

Det är inget mirakelmedel, och effekten är inte särskilt stark - men det är ju också för att Alvedon inte är särskilt stark på värk heller.

Det handlar dock INTE om placebo - om du läser i studierna som det handlar om, så ser du att man länge, enda sen man uppfann Alvedon, inte riktigt vetat om hur det faktiskt fungerar - man har misstänkt att det finns kopplingar mellan emotionell och fysisk smärta rätt länge, men det är först på senare år som man börjat förstå mer exakt - därav varför man även kom på att ta reda på mer om Alvedons verkan - och nu när man vet mer, så verkar det faktiskt ge stöd för tesen - det finns en koppling mellan emotionell och fysisk smärta.

Studierna är även av hög kvalitet och är dubbelblindade, där en del fick placebotabletter och en del paracetamol, så den effekten har man uteslutit. Det är enda anledningen att jag postar dom, annars finns det ju ingen mening att försöka bevisa något, som man inte har stöd för.

I teorin så kan man ta fram varianter på Paracetamol som är mindre hepatotoxiska och mer effektiva, med den här kunskapen i bagaget, och faktiskt använda det som ny tilläggsmedicin mot ångest och tvångstankar.

Det förefaller inte vara lika effektivt på standard depression dock, utan det är specifikt ångest och rädsla, som t ex vid panikångest, GAD och OCD som det skulle kunna verka på.

Om man känner att SSRI inte hjälper nog mycket (och det är det som bekant många som gör), eller bara vill skynda på tillfrisknandet, så kan Paracematol vara ett potentiellt tillägg utan större biverkningar, snabb effekt och utan utsättningssymptom.

Se det ungefär som man ser på träning - inget mirakelmedel mot depression, men det hjälper lite granna ändå, skyndar på tillfrisknandet. Samma sak gäller med Paracetamol och ångest.
Citera
2015-10-20, 19:20
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac
Hög dos SSRI under flera månader var det enda som hjälpte och då fick jag skitstarka ångestdämpande benzodiazepiner utskrivet innan dess som inte hjälpte. Så jag rekommenderar ingen människa som lider av psykiska sjukdomar att ta alvedon emot sjukdomen.

TS skrev inget om att det skulle ta bort ångesten helt. Däremot ha en dämpande effekt. Läs om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in