2015-10-20, 14:02
Medlem
70-talsfilms avatar
Jag har gamla föräldrar som förmodligen kommer att lämna in snart. Hur fungerar det här med livförsäkring? Det betalas tydligen ut något som heter grundbelopp. Men inkluderar det vuxna barn? Och påverkas grundbeloppet av begravningshjälpen?

Om någon vet skulle jag vara tacksam för lite hjälp.
Citera
2015-10-20, 14:43
Medlem
Livförsäkringspengar betalas sällan ut om personerna dör av ålder. Det brukar finnas en åldersgräns där ersättningen blir mindre och mindre för varje år man passerar.

En livförsäkring är ju främst till för att skydda efterlevande om någon dör oväntat i "produktiv" ålder.
Citera
2015-10-20, 14:56
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Livförsäkringspengar betalas sällan ut om personerna dör av ålder. Det brukar finnas en åldersgräns där ersättningen blir mindre och mindre för varje år man passerar.

En livförsäkring är ju främst till för att skydda efterlevande om någon dör oväntat i "produktiv" ålder.

Aha, tackar för svaret. Ja, båda är över 80 nu så jag gissar att det inte är aktuellt. Jag sökte på nätet men tyckte den mesta informationen var otydlig.
Citera
2015-10-20, 16:33
Medlem
Det finns dock speciella livförsäkringar, som tecknas genom fackförbund. Är det sådana det handlar om, så utfaller dom även vid "ordinarie" dödsfall oavsett ålder. Beloppen brukar inte vara så jättestora, men kan starta på omkring 8000 - 10000 kronor. Det räknas inte av vid bouppteckningen utan betalat ut orört.
Citera
2015-10-20, 16:35
Medlem
Har dina föräldrar någon livförsäkring över huvud taget? Om de har det så kan du få ytterligare info genom att läsa försäkringsbrevet och villkoren. Gissningar på FB är inte värt ett dugg...
Citera
2015-12-10, 17:51
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag har gamla föräldrar som förmodligen kommer att lämna in snart. Hur fungerar det här med livförsäkring? Det betalas tydligen ut något som heter grundbelopp. Men inkluderar det vuxna barn? Och påverkas grundbeloppet av begravningshjälpen?

Om någon vet skulle jag vara tacksam för lite hjälp.

Det finns olika typer av livförsäkringar.
1, En vanlig livförsäkring som tecknas för ett visst förbestämt belopp vid dödsfall.
2, En sparförsäkring där försäkringstagaren betalar in ett belopp i sparform varje månad. Vid dödsfall betalar bolaget ut 101 % av insatt belopp till förmånstagaren eller dödsboet.
3, En försäkring som tecknas av arbetsgivaren/fackförbundet och gäller för visst belopp.

Det du bör kontrollera är vilken/vilka typer av försäkringar som dina föräldrar omfattas av.
I försäkringsvillkoren står det oftast om det finns en övre åldersgräns för utbetalning.
En sparförsäkring ska normalt inte ha någon sådan medan en vanlig livförsäkrings kan ha begränsningar.
Kontakta försäkringsbolaget för mer information.

Tänk även på att du som förmånstagare får ut ersättningen direkt, utan att den ingår i kvarlåtenskapen efter den avlidne. (Förutsatt det du är insatt som förmånstagare)
Citera
2015-12-11, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
2, En sparförsäkring där försäkringstagaren betalar in ett belopp i sparform varje månad. Vid dödsfall betalar bolaget ut 101 % av insatt belopp till förmånstagaren eller dödsboet.

Det är t.o.m. så att alternativ 2 är en typ av kapitalförsäkring där företaget bakom (t.ex. Skandia) placerar pengarna så bra de förmår, vilket innebär att man får ut 101 % av värdet på försäkringen. Detta innebär att värdet kan vara 10, 50, 200 eller 2000 % över insatt belopp. Har TS tur så har päronen haft denna livförsäkring länge och/eller så lever de länge till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in