2015-10-19, 20:52
Medlem
Phatcherocs avatar
Tjohej !

Mycket bra program som jag tycker ingen ska missa!

Någon som kollar på detta programmet och har något att säga om det...?
Citera
2015-10-19, 21:00
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Tjohej !

Bra program av det lilla jag sett. Missade avsnitt 2 och 3, men tänkte jag skulle kolla på det lite senare.
Citera
2015-10-19, 21:10
Medlem
testpilotens avatar
Hade varit intressant med mer djup. Hur uppstår sociala strukturer, hur mycket kan man "prata" bort, sociala experiment, vilka ev skillnader kan observeras om eleverna tvingas bära skoluniform en tid etc...
Citera
2015-10-19, 21:21
Medlem
Har sett alla avsnitten hittills och instämmer, det är en mycket bra serie om mobbning. I början verkade eleverna uppfatta Morgan som Sunes farsa, men efter ett litet tag så släppte det. Han har bra upplägg och ger ett mänskligt och nära intryck. Starkt av de medverkande som berättar om sina erfarenheter.
Citera
2015-10-19, 21:45
Medlem
Phatcherocs avatar
Håller helt klart med..

..man kanske kan hoppas på en säsong 2, med mer djup, det behövs ju tyvärr

Tycker Morgan för övrigt sköter sig bra, verkar vara svårt att komma under huden på de sociala strukturer som uppenbart genomsyrar klassen.
Känner igen strukturerna själv både från arbetsplatser och skola
Citera
2015-10-20, 12:49
Medlem
Moltas666s avatar
Jag tror programmet mest är ett desperat försök från Allings sida att få fart på en medelmåttig karriär som numera håller på att ta slut. Eller anser någon att filmen "Sune i fjällen" från 2014 tyder på en framgångsrik karriär?

Allings roll som kombinerad "klasspappa" och kompis tror jag inte mycket på. Ändamålet är självklart behjärtansvärt vilket också ger Alling möjlighet att marknadsföra sin egen historia...igen.

Den här typen av program gör att några programchefer på SVT kan sova gott en tid framöver. "Titta på oss på SVT, vi tar verkligen problemen på allvar"...
Citera
2015-10-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
Tjohej !

http://www.sydsvenskan.se/asikter/i-morgans-mission-har-elever-gjorts-till-atloje-pa-basta-sandningstid/

Någon som lyfter frågan! jag tycker samma.
Citera
2015-10-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
Hade varit intressant med mer djup. Hur uppstår sociala strukturer, hur mycket kan man "prata" bort, sociala experiment, vilka ev skillnader kan observeras om eleverna tvingas bära skoluniform en tid etc...

Tycker jag oxå. Nu kommer han in som en frälsare. Att fixa detta med mobbning är ENORMT mycket svårare.
Citera
2015-10-21, 20:12
Medlem
testpilotens avatar
Folk älskar såna här frälsar-storys av en anledning.
De bidrar till att putsa den fasad som omsluter den bistra verkligheten.

Där innanför fasaden finns hos oss alla den tysta överenskommelsen som handlar om att sålla bort och utesluta svaga element ur gruppen.

Jag misstänker att det är därför programmet saknar djup. För det skulle tvinga oss att öppna dörren till "det där mörka" som finns innanför den välpolerade fasaden.
Citera
2015-10-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
Folk älskar såna här frälsar-storys av en anledning.
De bidrar till att putsa den fasad som omsluter den bistra verkligheten.

Där innanför fasaden finns hos oss alla den tysta överenskommelsen som handlar om att sålla bort och utesluta svaga element ur gruppen.

Jag misstänker att det är därför programmet saknar djup. För det skulle tvinga oss att öppna dörren till "det där mörka" som finns innanför den välpolerade fasaden.

Tyvärr! Önskar att de verkligen tog i detta med mobbning på ett proffsigt sätt. programmet måste ju ha kostar massor. Tänk så mycket man kun
de fått för de pengarna vad gäller bra arbete i många skolor!
Citera
2015-10-23, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marskroskvinna
http://www.sydsvenskan.se/asikter/i-morgans-mission-har-elever-gjorts-till-atloje-pa-basta-sandningstid/

Någon som lyfter frågan! jag tycker samma.

Programmet känns mest som ett sätt för Alling, rektorn och mobbningsexperten att profilera sig.

För bra för barnen kan det omöjligt vara. De exponeras ju grovt och knappt någon säger stop. Alling vill bara göra bra TV. Den enda vettiga vuxne i programserien var den lärare som inför ett känsligt samtal med klassen, väste in i kameran att kameramannen inte var välkommen. Den läraren förstod riskerna det innebär för eleverna att framträda i TV i känsliga situationer. Eleverna i programmet riskerar ju att bli mobbade själva på sociala medier.

Tycker även synd om lärarna som framställs som idioter. Skulle det vara bra att undergräva deras auktoritet på det sättet som görs? Kenneth utmålas exempelvis som en mansgris med bristande social kompetens.

Programmet är dock intressant. Att Hjalmar är klassens informelle ledare är relativt uppenbart. Verkar vara en riktigt fin grabb förövrigt.
Senast redigerad av Keus 2015-10-23 kl. 03:49.
Citera
2015-10-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Programmet känns mest som ett sätt för Alling, rektorn och mobbningsexperten att profilera sig.

För bra för barnen kan det omöjligt vara. De exponeras ju grovt och knappt någon säger stop. Alling vill bara göra bra TV. Den enda vettiga vuxne i programserien var den lärare som inför ett känsligt samtal med klassen, väste in i kameran att kameramannen inte var välkommen. Den läraren förstod riskerna det innebär för eleverna att framträda i TV i känsliga situationer. Eleverna i programmet riskerar ju att bli mobbade själva på sociala medier.

Tycker även synd om lärarna som framställs som idioter. Skulle det vara bra att undergräva deras auktoritet på det sättet som görs? Kenneth utmålas exempelvis som en mansgris med bristande social kompetens.

Programmet är dock intressant. Att Hjalmar är klassens informelle ledare är relativt uppenbart. Verkar vara en riktigt fin grabb förövrigt.

Kolla här någon som vågar ta fajten med honom! https://www.facebook.com/lisbeth.pipping
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in