• 1
  • 2
2015-10-19, 20:07
Medlem
Polisen söker folk till sin Regionledningscentral, RLC (tidigare LKC). Just nu har jag ett skrivbordsarbete som jag tycker är segt och tråkigt, även om allt runt omkring är bra; bra kollegor, bra förmåner, hyfsad lön. Det som lockar med att få jobba som RLC-operatör är att man hela tiden är i händelsernas centrum, det är oerhört operativt, man vet inte vad som händer, man har varierande arbetstider och dagarna går bitvis snabbt. Här har jag läst mer om jobbet:

http://polistidningen.se/2012/10/lkc-vastra-gotaland/
http://www.svenskpolis.se/Artikelark...ionscentralen/

Utifrån artiklarna och vad jag själv tänker så ser jag flera nackdelar, till exempel:
  • För det mesta väldigt stressigt
  • Man har så mycket att göra att man inte lär känna sina kollegor så bra
  • Man pratar ofta med människor som befinner sig i traumatiska situationer
  • Man är aldrig utomhus och träffar människor - arbetar bara med telefonen och radio

Någon som har egna erfarenheter av yrket att berätta om? Notera att det alltså inte handlar om att sitta och ta emot stöldanmälningar från Fru Olsson utan att det är den "riktiga" RLC, Polisens hjärta.
Citera
2015-10-19, 21:05
Medlem
Jag har inte jobbat just på RLC men i krokarna och du ringar in nackdelarna bra, vilket är en anledning till att det råder hyfsat hög personalomsättning där vill jag minnas. Bara det faktum att man inte behöver någon vidare tidigare erfarenhet säger en hel del.

Nej, inget jobb jag skulle ta i första hand.
Citera
2015-10-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag har inte jobbat just på RLC men i krokarna och du ringar in nackdelarna bra, vilket är en anledning till att det råder hyfsat hög personalomsättning där vill jag minnas. Bara det faktum att man inte behöver någon vidare tidigare erfarenhet säger en hel del.

Nej, inget jobb jag skulle ta i första hand.

Okej, det kan vara bra att veta. Tack för att du delade med dig!
Citera
2015-10-19, 21:23
Medlem
Polisen stressad jobb är du dum

Polisen åker bil lyssnar på musik och skrivet ner ett ärende
Citera
2015-10-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Polisen stressad jobb är du dum

Polisen åker bil lyssnar på musik och skrivet ner ett ärende

Haha, är du överhuvud taget läskunnig eller är du bara korkad?

Jag kan upplysa dig om att Polisen är en myndighet som gör många olika saker. En RLC-operatör lyssnar knappast på musik, än mindre åker bil utan arbetar vid ett skrivbord, talar i telefon och radio, samt prioriterar resurser. Polisassistenter, polisinspektörer, eller övrig personal som arbetar ute i fält åker på larm och ser till att sådana som du inte dricker för mycket för att sedan stjäla godis av barn. Andra typer av roller är till exempel utredare eller kriminaltekniker.
Citera
2016-04-09, 15:57
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Bumpar denna tråd då jag är aktuell för denna tjänst i Mellansverige.

Fick information om att ingångslönen ligger på cirka 23000kr + OB på runt 1500kr för alla natt- och helgpass.
Jag tänker att de är väldigt svårt att gå upp i lön i denna tjänst och ingångslönen således blir ännu viktigare än vanligt. Det erfordras ej eftergymnasial utbildning, någonting jag har, samtidigt som jag arbetat inom Polis såväl som Kriminalvård tidigare. Samtidigt funderar jag huruvida de är beredda till förhandling eller om det är take it or leave it. Känner att 23000kr är lite väl lågt sett till ansvar, skiftarbete och mina kvalifikationer kontra det som krävs. I synnerhet då löneutvecklingen troligtvis är minimal.

Någon med erfarenhet som vill uttala sig?

Mvh
Kerstin
Citera
2016-04-16, 03:06
Medlem
KinkigaKerstins avatar
Bumpar denna. Ingen som vet vad lönen ligger på för LKC/RLC-operatör?
Svar uppskattas väldigt mycket!

/Kerstin
Citera
2016-12-01, 11:22
Medlem
Hej! Var precis och gjorde "praktiskt test" till denna tjänst som RLC-operatör. Berättar gärna processen om någon annan undrar.

Satt vid en dator med 3 skärmar. Fick 40min. Hade ett häfte med uppgifter o 2 kuvert.
Började med häftet, nåra iq test rutor, frågor, en läsförståelse på engelska, siffror att avgöra om de va lika eller inte osv.

Jag va nr 2 då sa dom, nr 2 öppna kuvert 2a kl 02.40. Satt o snegla mot klockan o öpnnade då. Då skulle jag skriva mitt namn i höger o vänster hörn o göra en stjärna i mitten på ett stort papper längre upp som man skulle komma ihåg vart osv.

Sen tog dom ut mig så fick jag bygga ihop lego med instruktioner samtidigt som de mata på med frågor jag va tvungen att svara på samtidigt. Sen tillbaka och fortsätta med häftet o sen öppna kuvert 2b kl 27.00 så gjorde jag de o skulle rita figurer på det här arket o komma ihåg vart osv.
Sedan när det var klart så skulle man skriva om sin gårdag på datorn 5 minuter. Sedan var testen slut. Jävligt roligt men stressigt med att komma ihåg fler saker samtidigt, simultanförmågan sätts på prov helt enkelt

Har någon annan erfarenhet från denna process till RLC-operatör så lyssnar jag gärna.
Citera
2017-02-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettmirakel
Hej! Var precis och gjorde "praktiskt test" till denna tjänst som RLC-operatör. Berättar gärna processen om någon annan undrar.

Satt vid en dator med 3 skärmar. Fick 40min. Hade ett häfte med uppgifter o 2 kuvert.
Började med häftet, nåra iq test rutor, frågor, en läsförståelse på engelska, siffror att avgöra om de va lika eller inte osv.

Jag va nr 2 då sa dom, nr 2 öppna kuvert 2a kl 02.40. Satt o snegla mot klockan o öpnnade då. Då skulle jag skriva mitt namn i höger o vänster hörn o göra en stjärna i mitten på ett stort papper längre upp som man skulle komma ihåg vart osv.

Sen tog dom ut mig så fick jag bygga ihop lego med instruktioner samtidigt som de mata på med frågor jag va tvungen att svara på samtidigt. Sen tillbaka och fortsätta med häftet o sen öppna kuvert 2b kl 27.00 så gjorde jag de o skulle rita figurer på det här arket o komma ihåg vart osv.
Sedan när det var klart så skulle man skriva om sin gårdag på datorn 5 minuter. Sedan var testen slut. Jävligt roligt men stressigt med att komma ihåg fler saker samtidigt, simultanförmågan sätts på prov helt enkelt

Har någon annan erfarenhet från denna process till RLC-operatör så lyssnar jag gärna.

Hejsan! tack för info, jag kommer göra detta vid slutet av denna vecka. Har bara en fråga : hur godkänner dom detta testet, är det så att dom kollar hur mycket du hinner göra?
Citera
2018-03-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halleluja89
Hejsan! tack för info, jag kommer göra detta vid slutet av denna vecka. Har bara en fråga : hur godkänner dom detta testet, är det så att dom kollar hur mycket du hinner göra?

Jag har gått vidare till en personlig intervju på RLC och kommer förhoppningsvis gå vidare.
Fick du jobbet?

Hur var testet? Hur får man godkänt på ett sånt prov?
Citera
2018-05-01, 19:45
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Någon som har koll vad lönen ligger på?
Citera
2018-11-30, 17:05
Medlem
fredrochas avatar
BUMP

Någon som jobbar inom polisens RLC som vet om det utförs drogtester?

Verkar som ett spännande jobb men vill veta om det ens är värt, om man nu råkar få i sig nått här eller där!

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in