Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-19, 19:58
  #1
Medlem
SD hade tidigare en påtagligt nationalistisk målsättning. Hur är det idag?
Ett intryck jag får är att de kretsar, som stödde partiet och visade starkt engagemang vid starten, numera blivit allt mer kritiska till partiet och dess ledning. Skulle vara kul att höra hur de, som kallar sig själva "nationella", idag ser på SD:s utveckling.
Den dramatiska uppgörelsen med ungdomsförbund antyder hårda motsättningar inom rörelsen.
Citera
2015-10-19, 19:59
  #2
Medlem
Parkours avatar
Det hävdar dom ju själva att dom är.. Och ja det är om.
Citera
2015-10-19, 20:15
  #3
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
SD hade tidigare en påtagligt nationalistisk målsättning. Hur är det idag?
Ett intryck jag får är att de kretsar, som stödde partiet och visade starkt engagemang vid starten, numera blivit allt mer kritiska till partiet och dess ledning. Skulle vara kul att höra hur de, som kallar sig själva "nationella", idag ser på SD:s utveckling.
Den dramatiska uppgörelsen med ungdomsförbund antyder hårda motsättningar inom rörelsen.

De är inte så speciellt nationalistiska, det är därför konflikten med SDU startade då SDU är mer nationalistiska och har en högre ribba om vad som är okej och inte okej.
SD hävdar sig vara nationalistiska för att betydelsen har ändrats över tid. Förr var nationalism att hävda den egna nationen över andras, nu är nationalism, för gemene (objektivt tänkande) man, att upprätthålla det traditionella samhällskontraktet som innebär att staten skall se om den egna befolkningens välmående före omvärldens. I och med detta samt att de förespråkar en generös välfärdssektor, är det inte mer än traditionella socialdemokrater. Det säger förstås inte lite då dagens socialdemokratiska parti är på milsvida avstånd från sina rötter inom arbetarrörelsen och det traditionella samhällskontraktet.
__________________
Senast redigerad av LS2SB 2015-10-19 kl. 20:18.
Citera
2015-10-19, 20:22
  #4
Medlem
knasen79s avatar
SD spelar på nationalism och populism. Exempel på det är vurmandet om den svenska kulturen, som om den stod i konflikt med invandringen. Det lockar nämligen människor som är rädda, osäkra på sin egna identitet och ofta med en bild hur barndomen borde ha varit, men som inte fick upplevas.
Citera
2015-10-19, 20:28
  #5
Avstängd
ElMosavis avatar
SD är precis som de beskriver sig själva, socialkonservativa med nationalistisk grundsyn - ungefär som socialdemokraterna på 70 & 80-talet.
Citera
2015-10-19, 20:28
  #6
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
SD spelar på nationalism och populism. Exempel på det är vurmandet om den svenska kulturen, som om den stod i konflikt med invandringen. Det lockar nämligen människor som är rädda, osäkra på sin egna identitet och ofta med en bild hur barndomen borde ha varit, men som inte fick upplevas.

Populism utövas dock av samtliga partier som utlovar något folk vill ha.
Citera
2015-10-19, 20:58
  #7
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Populism utövas dock av samtliga partier som utlovar något folk vill ha.

De andra partierna står på en värdegrund.
Citera
2015-10-19, 21:09
  #8
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
SD hade tidigare en påtagligt nationalistisk målsättning. Hur är det idag?
Ett intryck jag får är att de kretsar, som stödde partiet och visade starkt engagemang vid starten, numera blivit allt mer kritiska till partiet och dess ledning. Skulle vara kul att höra hur de, som kallar sig själva "nationella", idag ser på SD:s utveckling.
Den dramatiska uppgörelsen med ungdomsförbund antyder hårda motsättningar inom rörelsen.
Definitivt inte fel att älska sitt land, sin kultur, sin historia och folkslag.
Sjukt att Inte tycka om sitt eget lands historia,kultur och folkslag.
Jag älskar mitt land och skulle aldrig vilja bo någon annanstans än just i Sverige. Vårt vackra land med sina årstider och sköna människor.
Tycker det är tryggt att SD värnar om det jag värnar för.
SD om några har en fin värdegrund som jag känner igen mig i.
__________________
Senast redigerad av goran744 2015-10-19 kl. 21:13.
Citera
2015-10-19, 21:13
  #9
Medlem
Som jag ser det är det också att man tycker att även alla andra ska få ha sitt land i fred. Dvs man är emot förstörandet av Tibet tex. Så ja, nationalism är något bra, som alla på planeten mår bra av.
Citera
2015-10-19, 21:26
  #10
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Definitivt inte fel att älska sitt land, sin kultur, sin historia och folkslag.
Sjukt att Inte tycka om sitt eget lands historia,kultur och folkslag.
Jag älskar mitt land och skulle aldrig vilja bo någon annanstans stans än just i Sverige. Vårt vackra land med sina årstider och sköna människor.
Tycker det är tryggt att SD värnar om det jag värnar för.
SD om några har en fin värdegrund som jag känner igen mig i.

Det finns en gränsdragning mellan värnande om den svenska kulturen och när det övergår i nationalism. Nationalister är själva ofta fullständigt kulturellt oförmögna och använder enbart kulturen som en åsiktsyttring. Det kan man se i olika sammanhang där Sverigedemokrater börjar exemplifiera sin kulturella tillhörighet med sympatier för grupper som Ultima Thule. Att dessutom använda förstärkningsord när man förklarar sin kärlek för nationen är ett tecken på att något är osunt. En annan sak som känns aningen illaluktande är när man ställer våran kultur mot andras kulturer och menar att den på något sätt skulle vara bättre eller högre stående - ja då är vi inne på Nazismens värdegrunder och det är ju där vi hittar partier som SD. I mina ögon är det inte en "fin värdegrund", snarare något som skapar illamående.
Citera
2015-10-19, 22:17
  #11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det finns en gränsdragning mellan värnande om den svenska kulturen och när det övergår i nationalism. Nationalister är själva ofta fullständigt kulturellt oförmögna och använder enbart kulturen som en åsiktsyttring. Det kan man se i olika sammanhang där Sverigedemokrater börjar exemplifiera sin kulturella tillhörighet med sympatier för grupper som Ultima Thule. Att dessutom använda förstärkningsord när man förklarar sin kärlek för nationen är ett tecken på att något är osunt. En annan sak som känns aningen illaluktande är när man ställer våran kultur mot andras kulturer och menar att den på något sätt skulle vara bättre eller högre stående - ja då är vi inne på Nazismens värdegrunder och det är ju där vi hittar partier som SD. I mina ögon är det inte en "fin värdegrund", snarare något som skapar illamående.
Alla människor har full rätt att tycka om eller inte tycka om det den vill. Enligt mig.
Att bete folkmord eller utstuderat och fördomsfullt hoppa på en människa man ej känner är rasismen för mig.
Jag skulle aldrig tvinga en annan person att tycka om en invandrare och heller inte kalla den rasist.
Själv har jag inga problem med att umgås med människor från andra kulturer.
Ja vår kultur är vår kultur. Menar du att en kines sitter i Kina och säger. Min kultur är absolut inte bättre än Sveriges.
Finns inte ett land i världen där invånare inte ser upp till sitt eget land.
Det är i Sverige allt är sjukt.
Min väninna älskar sin kultur, visar sin flagga överallt.
Pratar om sitt land och människor alltid och ja jämför med den Svenska kulturen. Friskt och självklart.
Hon är i mitt tycker en frisk kvinna Från Dominikanska republiken.
Vi två diskuterar positiva och negativa saker i våra kulturer. Så att säga jämför.
Hon älskar att umgås med sina landsmän och jag med mina.
Så är det ofta.Vi umgås med dem vi är vana med.
Inget fel med det anser jag.
Staten har inte rätt att lägga sig i vad eller vem jag tycker om.
SD värnar om den Svenska kulturen och Sverige.
Det gör jag med. Ingen skall tvinga mig att tycka om någon.
Jag kan ogilla Svenska individer och jag kan ogilla individer från andra kulturer.
Helt jävla normalt.
__________________
Senast redigerad av goran744 2015-10-19 kl. 22:20.
Citera
2015-10-19, 22:23
  #12
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Det finns en gränsdragning mellan värnande om den svenska kulturen och när det övergår i nationalism. Nationalister är själva ofta fullständigt kulturellt oförmögna och använder enbart kulturen som en åsiktsyttring. Det kan man se i olika sammanhang där Sverigedemokrater börjar exemplifiera sin kulturella tillhörighet med sympatier för grupper som Ultima Thule. Att dessutom använda förstärkningsord när man förklarar sin kärlek för nationen är ett tecken på att något är osunt. En annan sak som känns aningen illaluktande är när man ställer våran kultur mot andras kulturer och menar att den på något sätt skulle vara bättre eller högre stående - ja då är vi inne på Nazismens värdegrunder och det är ju där vi hittar partier som SD. I mina ögon är det inte en "fin värdegrund", snarare något som skapar illamående.
Ultima Thule har bra låtar. Behöver inte vara en dreglande rasist för det.
Jag gillar Reggae men är ingen knarkare för det.
Jag gillar dödsmetall men är ingen satanist.
Fattar du att du har fördomar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback