2015-10-19, 17:01
Medlem
Har problem med att få till rättigheterna på calender.app så jag kan ändra i resource mappen. Om jag försöker lägga till eller ändra rättigheterna när jag visar get info får jag ett meddelande om "the operation cannot be completed because you don't have the necessary permission" . Är min privata dator och är den enda som använder den. Mitt konto är Admin och har ett gästkonto aktiverat. Har skaffat el capitan som os, kan apple ha tagit bort möjligheterna att ändra i resource mappen i det nya OS:et med tanke på den nya SIP saken?
Citera
2015-10-19, 20:23
Moderator
Rassas avatar
Funkar det att ändra rättigheter i Terminalen? Det borde bli "sudo chmod ugo+ rwx /Applications/Calendar.app"

Utan situationstecken då.
Citera
2015-10-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Funkar det att ändra rättigheter i Terminalen? Det borde bli "sudo chmod ugo+ rwx /Applications/Calendar.app"

Utan situationstecken då.

Får bara chmod: rwx: No such file or directory som svar. Då har jag även provat att kopiera path från Get info och dragit in appen i terminalen så sökvägen blir rätt. Såhär ser det ut under permissions
http://imgur.com/SwINNTv

Har inte stenkoll på rättigheter men antar att jag som admin inte är root va?
Citera
2015-10-28, 19:07
Moderator
Rassas avatar
Testa med BatChmod: http://www.macupdate.com/app/mac/6440/batchmod
Citera
2015-10-28, 20:35
Medlem
Funkade inte det heller. Det står i BatchMod att ändringarna har gjorts, men när jag kollar på rättigheterna så är det fortfarande de gamla. Öppnar jag upp BatchMod igen så visas de gamla inställningarna. Men tack iaf för hjälpen, det finns alternativ om ALC och xattrs att kryssa i, men har inte stenkoll på vad jag håller på med så tar och hoppar över det så länge.

EDIT: Jag har visserligen aktiverat SIP igen, ska prova senare med det avstängt.
Senast redigerad av Colin.Cherry 2015-10-28 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in