Citat:
Ursprungligen postat av Trubbel
Kallas även spisvakt, bryter matningen till spisen om det utevcklas för mycket värme eller om du lämnar spisen ett längre tag. Men som sagt de är väldigt dyra. Sen blir det ju problem om du ska laga någonting som tar lång tid och du inte vill stå och hänga vid spisen helatiden...
http://www.lumex.se/spisvakt.htm
Jag såg på en mässa en ny variant som var något billigare. Den bestod av en fjärrstyrd brytare som pluggades i en vanlig spisuttag och spisens kontakt pluggades i den.
Manöveringen skedde med en trådlös tryckströmbrytare liknande den typ som finns i en del nya hus.
Fördelen var enkel montering, även i trånga utrymmen. Tryckknappen kunde skruvas fast överallt då den gick på batteri.
Nackdelen var att det bara fanns 30 min timer och inget annat val. Ingen indikation på att spisen är på (man måste kolla på spisens lampor)
Den där spisvakten du länkar till är lite mer avancerad, t.ex behöver man inte trycka på något för att sätta på spisen, vid start funkar det 30 eller 120 min. Du kan enkelt nolla timern genom att snabbt stänga av spisen helt och sen sätta på igen.