2005-11-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
oj oj oj, ja du måste ju ha nojja med spisen. Är det bara spisen som du är så med? Stängda vattenkranar, kaffebryggaren m.m.?

Bara spisen som tur är.

Har missat en del bussar pga spisen kan jag säga.
Citera
2005-11-05, 21:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbel
Kallas även spisvakt, bryter matningen till spisen om det utevcklas för mycket värme eller om du lämnar spisen ett längre tag. Men som sagt de är väldigt dyra. Sen blir det ju problem om du ska laga någonting som tar lång tid och du inte vill stå och hänga vid spisen helatiden...

http://www.lumex.se/spisvakt.htm

Jag såg på en mässa en ny variant som var något billigare. Den bestod av en fjärrstyrd brytare som pluggades i en vanlig spisuttag och spisens kontakt pluggades i den.

Manöveringen skedde med en trådlös tryckströmbrytare liknande den typ som finns i en del nya hus.

Fördelen var enkel montering, även i trånga utrymmen. Tryckknappen kunde skruvas fast överallt då den gick på batteri.

Nackdelen var att det bara fanns 30 min timer och inget annat val. Ingen indikation på att spisen är på (man måste kolla på spisens lampor)

Den där spisvakten du länkar till är lite mer avancerad, t.ex behöver man inte trycka på något för att sätta på spisen, vid start funkar det 30 eller 120 min. Du kan enkelt nolla timern genom att snabbt stänga av spisen helt och sen sätta på igen.
Citera
2015-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lother
hia er, det är glimlampor , dom går extremt sällan sönder och har brutalt lång livslängd, har sett trasiga endast vid fysisk våld, och jag har kollat på sådanna som lyst sedan installation från 50 eller 60 talet

dom kommer fungera, så glöm det att dom går sönder
Nu har kontrollampan till föräldrarnas Husqvarna Regina Populär (förmodligen från tidigt 80-tal och placerad i fritidshuset) givit upp. Är det svårt att byta dessa glimlampor eller måste man kalla på service?
Citera
2015-10-10, 21:39
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Nu har kontrollampan till föräldrarnas Husqvarna Regina Populär (förmodligen från tidigt 80-tal och placerad i fritidshuset) givit upp. Är det svårt att byta dessa glimlampor eller måste man kalla på service?

Glöm det med service i alla fall, du får en begagnad spis med bara ett par år på nacken för det en servicetekniker tar per påbörjad timme... Om de nu öht utför någon slags service på veteranspisar?!
Citera
2015-10-10, 22:19
Medlem
woofers avatar
Det sitter glimlamor i spisar. Kan vara lite kluriga att få tag på som privatperson, inget som säljs på ica direkt. Lyckas du få tag pä lampan är det inte så svårt att byta, kan krävas att du öppnar upp toppen på spisen.
Citera
2015-10-11, 15:32
Moderator
Tystnads avatar
ja dom är lätta att byta men svåra att få tag i som privatperson.
Dessutom tveksamt om det lönar sig på en sådan gammal spis, dom kostar åtminstone en 100kr/st

Mitt tips är att du uppsöker soptippens vitvaror återvinningsplats och plockar ett antal olika signalampor från skrotade spisar, alltid någon som funkar. Tippskötaren kommer inte gilla detta så smyg med det hela.
Citera
2015-10-11, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hej,

Vad händer om en spislampa går sönder, stängs spisen då av tills lampan är bytt?

En tänd lampa indikerar ju att spisen är på, lätt att missa att stänga av den om lampan gått sönder.
Nej, om indikeringslampan går sönder så slutar definitivt inte spisen att fungera. Den funktionen skulle kosta en hel del att implementera i en standardspis och det skulle nog bara personer med tvångstankar vara beredda att betala.
Citera
2015-10-11, 21:15
Medlem
Isnatts avatar
Egentligen är det ju obegripligt att spisar inte har en timerfunktion som standard. Antalet tillfällen där spisen ska stå på i timmar utan uppsikt torde vara få under en spislivstid.
Jag har induktionsspis som ju stängs av om man inte har nånting på plattan, men somnade ifrån en gång när jag skulle värma på bullens efter en väl blöt kväll på krogen. Glad att jag inte eldade upp lägenheten..
I restaurangkök har man ofta en brytare som man vrider om när man går hem som gör att typ grill, stekbord, fritös och ugn blir utan ström.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in